• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Verklighetsflykt?

Grön

Omega
2-Faktor
Hur stor del av ert klockintresse handlar om verklighetsflykt? Till vardags är det svårt att hinna med alla måsten. Jobb och småbarn kan suga musten ur vem som helst. Eller kanske är det det bara en undanflykt? För att hänga här på klocksnack hinner jag ju med... Argumentet till mig själv är att det är ett sätt att varva ned (i värsta fall handlar det om att fly övrig livsångest men den tanken vågar jag inte ens tänka...:nailbiting:).

Igår spelade jag golf för första gången på mycket länge och insåg hur kul det faktiskt är och hur mycket man får tillbaka inte minst socialt. Hemska tanke: En veckas ackumulerad tid som jag spenderar på klocksnack = en golfrunda :confused:. Slutsats: Om jag istället för att klocksnacka hade tagit hand om barnen, vikt tvätt, städat och klippt gräsmattan mån-ons, så hade jag kunnat lämnat hem och barn till frun och spela golf varje torsdag.

Handen på hjärtat! Finns det alternativ till klocksnack som i ärlighetens namn hade gett mer livsenergi i långa loppet men att ni inte får tummen ur?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Fast jag tar hand om barn, städar, renoverar, tvättar, klipper gräs etc. Även fast jag hänger på klocksnack? Den dagen mitt klockintresse går före mitt barn så ber jag om att bli borttagen.. Dock lär det aldrig hända.

Vad gäller golf så håller jag med om att det är kul men det tar alldeles för mycket tid, det gör inte klocksnack :)
 

Grön

Omega
2-Faktor
Fast jag tar hand om barn, städar, renoverar, tvättar, klipper gräs etc. Även fast jag hänger på klocksnack? Den dagen mitt klockintresse går före mitt barn så ber jag om att bli borttagen.. Dock lär det aldrig hända.

Vad gäller golf så håller jag med om att det är kul men det tar alldeles för mycket tid, det gör inte klocksnack :)

Kanske var jag inte tillräckligt tydlig? Precis som du prioriterar jag på fritiden hem och barn. Därefter blir det lite slappa, läsa, film, klocksnack etc. Det blir lätt så för att det inte kräver någon framförhållning. Men att umgås med kompisar med bio, bärs och bunker (det är där jag hamnar när jag spelar golf) kräver trots allt lite planering och till det behöver man ork. Men kanske är det så att regelbundet golfande eller vad helst man vill göra i långa loppet ger mer energi än vad slösurfande gör?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vilket djupt och mycket intressant inlägg och så kul att det kommer upp just här och inte på ett forum för psykologer. Gränsen mellan intresse och fanatism är hårfin. Fanatism i vilken sort den är, omöjliggör en helhetssyn. Klockfanatism kan inte vara så farligt, förutom det du är inne på, vad prioriteras bort och vilken skada gör det? Lite sjuka är vi väl allihopa och lite verklighetsflykt till klockor är bara kul om det inte går till överdrift. Bara valet av klocka säger en del om oss.
 

Barda

Cartier
Vilket djupt och mycket intressant inlägg och så kul att det kommer upp just här och inte på ett forum för psykologer. Gränsen mellan intresse och fanatism är hårfin. Fanatism i vilken sort den är, omöjliggör en helhetssyn. Klockfanatism kan inte vara så farligt, förutom det du är inne på, vad prioriteras bort och vilken skada gör det? Lite sjuka är vi väl allihopa och lite verklighetsflykt till klockor är bara kul om det inte går till överdrift. Bara valet av klocka säger en del om oss.
Det är väl inte långt ifrån att vissa märken har en liten beef med varandra som skulle kunna sluta i krig långt senare? ;)

Edit: la till smiley..
 

Barda

Cartier
Har alldeles för många hobbys. Förutom löpningen så är de flest för kostsamma för mitt eget bästa. Skidor, cykel, skor... Skit också...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vi gömmer oss bara bakom referensnummer och lekmanskvasiharanger om verk och uspar.... Vi skiter i klockorna.... Kunde lika gärna vara ett knappnålsforum.... Vi gör allt för att fly vardagsångest och måsten. Nöjd nu din....... ?
 
Hur stor del av ert klockintresse handlar om verklighetsflykt? Till vardags är det svårt att hinna med alla måsten. Jobb och småbarn kan suga musten ur vem som helst. Eller kanske är det det bara en undanflykt? För att hänga här på klocksnack hinner jag ju med... Argumentet till mig själv är att det är ett sätt att varva ned (i värsta fall handlar det om att fly övrig livsångest men den tanken vågar jag inte ens tänka...:nailbiting:).

Igår spelade jag golf för första gången på mycket länge och insåg hur kul det faktiskt är och hur mycket man får tillbaka inte minst socialt. Hemska tanke: En veckas ackumulerad tid som jag spenderar på klocksnack = en golfrunda :confused:. Slutsats: Om jag istället för att klocksnacka hade tagit hand om barnen, vikt tvätt, städat och klippt gräsmattan mån-ons, så hade jag kunnat lämnat hem och barn till frun och spela golf varje torsdag.

Handen på hjärtat! Finns det alternativ till klocksnack som i ärlighetens namn hade gett mer livsenergi i långa loppet men att ni inte får tummen ur?


Jag arbetar som kurator.
Tänker dock inte professionellt under semestern.
Utan!.... Klockor är verkligt! De du har är verkliga. De du vill ha är oftast verkliga.
Flykten kan du stoppa upp i ......
Mår du dåligt får du PM:a, (700:-/tim + moms), men mitt hetaste tips är att köpa en klocka till.
Moderatbandyn kan du lägga på hyllan. Basta!:bored:
 

Landshark

Cartier
Varje tillbringad kvart med familjen är ju en missad KS-kvart...?! Nä, inte riktigt, men allvarligt, vad skulle man annars göra?

"Jobbe?!" [det ska läsas på gotländska].

Jämfört med (amatör) golf? Kanske en bra runda på tio. Kanske två riktigt klockrena (!) utslag på en bra runda och en sänkt långputt. Alltså två till tre minuters tillfredsställelse per 40 investerade timmar! Snacka om dåligt utfall och illa investerad tid! :rolleyes::oops: ;)
 

vekktah

Cartier
Hänger bara på forum under typ läggningar och väntetider. Aldrig att jag skulle sitta och surfa (oavsett) en minut då jag hade tid för egna saker. (Just nu med slumrande ettåring på armen)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tror att det finns ett ganska stort antal medlemmar som (likt jag själv) nyligen har gått från dink-tillvaro med dyra, urbana och egocentriska vanor till småborgerligt villaförortsliv med småbarn, dagishämtningar och nya prioriteringar. Hemlevererade matkassar för att maximera egentiden och löpning i tunnsulade skor som träning för att det är effektivast och modernast. Smartphonen hänger med på det enda stället där man får vara i fred (gissa...) och dyra klockor är ju en liten påminnelse om det gamla livets prioriteringar.

Min verklighet är verkligen ingenting att "fly" ifrån (vem vill inte ha två söta lintottar på en studsmatta och en grill stor som en släpkärra?), men visst är det en form av verklighetsflykt...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
KS är ju perfekt när man tar en mikropaus på jobbet. 3min KS= energi till 57min koncentrerat arbete x 8. +att man måste gå på toa 5ggr om dagen. Om man då alltid sitter ner, så får man 5x3min KS-tid. Kassakön på ICA=2min/dag.

Lägg till 5min i samband med frukost och lunch, så är man uppe i 51min/dag. Så...
Hänger jag mycket här? Ja.
Tar det tid från annat? Tveksamt.

Åker jag dessutom kommunalt till och från arbetet, så tillkommer 80min/dag till valfritt surfande.

ADHD? Nääääää, bara rastlös. :D
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Man surfar ju på arbetstid såklart.
Man ska självklart kunna surfa och ändå sköta sitt jobb.
På min myndighet var det för några år sedan en tjänsteman i arbetsledande ställning som åkte dit på extensivt porrsurfande. Han försvarade sig med att han kunde skriva under beslut med ena handen och surfa med den andra. Jag har sedan dess funderat på om han kanske har tre händer.... Dessutom inträffade detta i Malmö, says it all :cool:
 
Topp