• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Verkshöjd -Rolex

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
1,72 mm, höhö... Någon som känner igen verket?

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    99.1 KB · Visningar: 77

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ingen aning, men jösses vad imponerad man blir. De kan verkligen sätta ihop småttiga saker, di däringa schweizarna.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Eh, det står ju 651 på det. Rimligtvis från Midasen då, om du inte köpt dig ytterligare en Cellini.

Oturligt att jag fick till såpass god skärpa. Men det är knappast ett Rolex inhouseverk, så vad är det? (är medveten om att även detta är googlingsbart, men vad är inte det idag)
 

UNO

Panerai
Njaaaaa
eller är ser du också ROLEX som konst ? ;-)

Verkshöjd betyder att något uppnår en nivå av personligt skapande, och är ett juridiskt begrepp som används inom upphovsrätten för att avgöra när en skapare av ett verk med vissa restriktioner har ensamrätt till detta. Verkshöjd är ett mått på ett verks originalitet, individualitet och dess självständighet.

Verkshöjd innebär att ett verk inte ska ha kunnat framställas av någon annan, oberoende av den förre. Verkshöjden inbegriper inte idéerna, motivet eller innehållet i ett verk, utan dess unika form, uttryck och gestaltning. Ett verk som vem som helst skulle kunna komma på har mycket låg verkshöjd och ger inte de speciella förmåner till skaparen av verket, som ett verk av godkänd verkshöjd ger.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Njaaaaa
eller är ser du också ROLEX som konst ? ;-)

Verkshöjd betyder att något uppnår en nivå av personligt skapande, och är ett juridiskt begrepp som används inom upphovsrätten för att avgöra när en skapare av ett verk med vissa restriktioner har ensamrätt till detta. Verkshöjd är ett mått på ett verks originalitet, individualitet och dess självständighet.

Verkshöjd innebär att ett verk inte ska ha kunnat framställas av någon annan, oberoende av den förre. Verkshöjden inbegriper inte idéerna, motivet eller innehållet i ett verk, utan dess unika form, uttryck och gestaltning. Ett verk som vem som helst skulle kunna komma på har mycket låg verkshöjd och ger inte de speciella förmåner till skaparen av verket, som ett verk av godkänd verkshöjd ger.

Jag bor ju i Göteborg...

Men visst är detta konst, och vacker sådan. Inte äkta high-end men bra nära och tillräckligt fint för att inte behöva skämmas. Vi kan knappast ge Rolex äran för detta verk dock...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Oavsett... Så antar jag att verket är på väg till service, med tanke på hur du tar i det och hanterar det... För du hanterar väl inte ett nyservat verk så där???

Från din Midas.

PP 175, något modifierat.

A
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Oavsett... Så antar jag att verket är på väg till service, med tanke på hur du tar i det och hanterar det... För du hanterar väl inte ett nyservat verk så där???

Från din Midas.

PP 175, något modifierat.

A

Tycker du inte jag hanterar det värdigt? Detta är mitt reservdelsverk. Men mycket riktigt har jag ett likadant i min Midas.

Pateks variant av denna ébauche heter mycket riktigt 175.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tycker du inte jag hanterar det värdigt? Detta är mitt reservdelsverk. Men mycket riktigt har jag ett likadant i min Midas.

Pateks variant av denna ébauche heter mycket riktigt 175.
Handlar inte om "värdigt" eller ej... Handlar om fett från fingrarna, damm och annat...

Men bra tänkt om reservdelsverk!

Ett elegant verk, för övrigt.

A
 
Topp