• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Verkstad för klockarbete?

Japocc

Omega
Hej allihop,
Jag har ett tag nu mekat med klockor som en hobby. Mest har det blivit moddningar av Seiko och Vostok, men håller också på med Time Zones onlinekurser för att lära mig lite mer om finmekaniken. Drömmen är ju att lära mig att inte bara pilla lite med klockorna, kanske serva någon och så, utan att även en dag kunna tillverka egna delar - kanske en hel klocka. Samtidigt så är som ni alla vet utrustningen för denna hobby ganska dyr. Allt från skruvmejslar, till reservdelar, till arbetsbänk och olika typer av verktyg. Även om många delar är högst personliga så borde det rimligen gå att dela kostnaden och användandet av verktyg och arbetsplatser mellan fler än en person. Jag har en liten klockverkstad i min lägenhet, men jag får knappast plats med, eller har råd med, maskiner och dylikt där.
Nu till min fråga. Känner någon till en verkstad eller liknande (gärna i Stockholm för det är där jag bor) som har utrymme och utrustning för denna hobby? Jag ser i mina drömmar framför mig en urmakarverkstad där man kan hyra plats per timme eller per dag för att jobba med sina projekt - en verkstad utrustad med ordentliga arbetsbänkar, belysning, förvaring, verktyg och såklart med maskiner såsom urmakarsvarv, borrmaskin och dylikt. Någon som har koll på om det finns något ens i närheten av en sådan verkstad?
Jag har försökt leta på forumet för svar på detta, utan framgång, så hoppas att jag inte duplicerar någonting nu - hänvisa mig då gärna till relevant tråd!
Tack för hjälpen!
 

DrKlocka

Audemars
Det du söker finns inte i Sverige. Delade verkstäder för träslöjd och liknande finns, men inte för mikromekaniskt finarbete.
 

Japocc

Omega
Det du söker finns inte i Sverige. Delade verkstäder för träslöjd och liknande finns, men inte för mikromekaniskt finarbete.
Det är det jag börjar ana, men samtidigt ver jag att det finns verkstäder för tex silversmide och kanske annat också som kanske skulle kunna gå att använda till andra syften (urmakeri) likväl...
 

DrKlocka

Audemars
Det är det jag börjar ana, men samtidigt ver jag att det finns verkstäder för tex silversmide och kanske annat också som kanske skulle kunna gå att använda till andra syften (urmakeri) likväl...
Ett jättestort problem är hygien och det blir omöjligt att hålla dammfritt. Ett urmakeri för armbandsur kräver bra ventilation och måste(bör) vara separerat från grovarbete som svarvning, fräsning m.m.
 

Kaha

Omega
Det har funnits idéer om att organisera något sådant, eventuellt i form av en studiecirkel, men vad jag vet har det aldrig blivit av.
Makerspace rörelsen kanske skulle vara intresserade...
Annars tror jag att det mest fruktsamma är om hobbyurmakare går samman och delar på de mest krångliga jobben, dvs alla har alla verktyg som behövs för normal service, men bara några i nätverket har verktyg för special jobb (t ex juvelbyte)
 

Japocc

Omega
Det har funnits idéer om att organisera något sådant, eventuellt i form av en studiecirkel, men vad jag vet har det aldrig blivit av.
Makerspace rörelsen kanske skulle vara intresserade...
Annars tror jag att det mest fruktsamma är om hobbyurmakare går samman och delar på de mest krångliga jobben, dvs alla har alla verktyg som behövs för normal service, men bara några i nätverket har verktyg för special jobb (t ex juvelbyte)
Intressant tanke. Jag skulle vara mycket intresserad av detta om det finns likasinnade. Det finns säkert även stipendier och andra medel man kan söka för att täcka vissa kostnader. Vet du vilka som diskuterat det tidigare? Å vad är Markerspace rörelsen för något?
 
Topp