Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hej och välkommenHej!
Jag har ganska ny här och kanske borde ha hitta en dylik tråd.
Men, jag undrar om någon möjligen har tips på bra kit med klockverktyg; dels för byte av armband dels för batteri-byten mm. Dvs helt ett komplett kit av mkt god kvalitet!
TACK på förhand!
Mvh
Jag läste slarvigt första gången, jag ser nu att du ville ha av ”god kvalitet”. Jag brukar köpa mina verktyg hos cousinsuk.com men jag har inte koll på om dom har några kompletta kit eller hur dom skulle stå sig, men du lär kunna hitta det du söker hos dom. Tänk dock på att det numera är moms+tullavgift ifrån UK då du ser priserna@Lilavati; stort tack - ska undersöka! Mvh
Jag har sett denna rekomenderas överallt både här på klocksnack och på andra klockhemsidor så jag köpte en. När jag beställde hem ett superbilligt band från amazon (150 spänn typ) så kom det med ett annat billigt armbandsverktyg, jag är total nybörjare men jag förstår jag inte vad 6767F gör bättre än kinaverktyget som ingick. Jag har inte testat att byta länkar med något av verktygen, är det just där som 6767F är bättre?Här är ett ypperligt bandverktyg. Se bara till att köpa F (fine) och inte S (standard). S är alldeles för stor för länkar och styva armband. När du lärt dig använda det kommer du aldrig behöva något annat. Toppkvalitet. Spetsarna håller i åratal, men skulle du mot förmodan slita ut dem köper du nya på samma ställe.
![]()
Bergeon bandstiftsverktyg 6767F - Watchwear.se
Bandstiftsverktyg från Bergeon av toppkvalitet, används av professionella urmakare och uppskattat av klocksamlare världen över.watchwear.se
Det är mer ergonomiskt och med rätt längd och tyngd. Spetsen är härdad och behåller sin form år efter år. Kinaverktygen är gjorda av billig metall och trubbas av och börjar slinta efter bara några gånger. Generellt sett är det betydligt svårare att ta av och på länkar jämfört med armband i gummi och läder. Ett mjukt och tunt läderarmband är så lätt att byta att man kan göra det med nästan vad som helst, en liten skruvmejsel till exempel, men jag skulle aldrig ge mig på en länk eller ett styvt gummi med kinaskräp. Jag brukar till och med tejpa av bandhornen med orange juvelerartejp för att vara på den säkra sidan. Har inte repat ett bandhorn på fem år tror jag. Däremot köper jag mycket begagnat och då får jag irriterande nog leva med repor som föregående ägare har gjort, men det är en annan femma.Jag har sett denna rekomenderas överallt både här på klocksnack och på andra klockhemsidor så jag köpte en. När jag beställde hem ett superbilligt band från amazon (150 spänn typ) så kom det med ett annat billigt armbandsverktyg, jag är total nybörjare men jag förstår jag inte vad 6767F gör bättre än kinaverktyget som ingick. Jag har inte testat att byta länkar med något av verktygen, är det just där som 6767F är bättre?