• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Verktyg länk

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Är väl skruvade länkar? Vilken kvalitets-skruvmejsel som helst av rätt storlek borde göra jobbet med bravur.
 

Bas

Diamant
Jag har Bergeon, men köpte AmPro som jag tyckte var mkt bättre :) från swedol
IMG_1875.JPG
 
Senast ändrad:

Adro

Silver
2-Faktor
Jag har Bergeon, men köpte AmPro som jag tyckte var mkt bättre :) från swedol
IMG_1875.JPG
Swedols egna märke AmPro är något jag inte ens skulle använda på jobbet. Skulle absolut inte använda det till mina klockor.
Sämre skit får man leta efter, har dragit av åtskilliga mejslar, hylsor, tänger mm Från AmPro
 

Bas

Diamant
Swedols egna märke AmPro är något jag inte ens skulle använda på jobbet. Skulle absolut inte använda det till mina klockor.
Sämre skit får man leta efter, har dragit av åtskilliga mejslar, hylsor, tänger mm Från AmPro

Intressant, jag har använt AmPro en del utan problem faktist. Både på jobbet och privat. Dock inte utsatt verktygen för värsta trycket om man säger så!
Till små länkskruvar tycker jag dom är riktigt bra!

Mycket bättre än Bergeon som var mycket dyrare!
 

Adro

Silver
2-Faktor
Intressant, jag har använt AmPro en del utan problem faktist. Både på jobbet och privat. Dock inte utsatt verktygen för värsta trycket om man säger så!
Till små länkskruvar tycker jag dom är riktigt bra!

Mycket bättre än Bergeon som var mycket dyrare!
Jag har aldrig använt just dom där småmejslarna.
Använder grövre grejer på jobbet och där håller dom inte.
Så av princip så köper jag aldrig från dom mer
 

Bas

Diamant
Jag har aldrig använt just dom där småmejslarna.
Använder grövre grejer på jobbet och där håller dom inte.
Så av princip så köper jag aldrig från dom mer

Okej de kan jag förstå! Jag kör Bahco bl.a för grövre arbeten men tycker dessa små mejslar fungerar utmärkt för länkskruvar! Gillar att dom är lite tjockare och gummit för bättre grepp.
 

Jrgen

Basic
Swedols egna märke AmPro är något jag inte ens skulle använda på jobbet. Skulle absolut inte använda det till mina klockor.
Sämre skit får man leta efter, har dragit av åtskilliga mejslar, hylsor, tänger mm Från AmPro
Jag är inget fan av Ampro men just sånna mejslar på bilden har jag kört i dagligt bruk i ca 5 år utan problem med maskinservice, just dom är bra.
Större Ampro mejslar, nej tack !
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
@Dennta
Hur upplever du kvalitén på AmPro? Har du haft problemen som @Adro nämner?
Precis som andra skriver så är deras rejälare grejor rent skit, men dessa mejslar har jag inte märkt några konstigheter med. Dessa mejslar bör vara svårt att tillverka så dom inte håller då det är minimala krafter dom utsätts för. Har även liknande mejslar från Whurt (hur fan gör man tyskt y) och clas-olle och har aldrig haft några problem med något av fabrikaten. Tror som sagt det är jäkligt svårt att misslyckas med dessa.
 
  • Like
Reactions: Bas

Bas

Diamant
Jag sålde precis mina Bergeon och behåller AmPro :D som fungerar bättre för mig!
Deras rejälare verktyg har jag ingen erfarenhet av tyvärr! Men det är som du säger @Dennta, dom utsätts för minimala krafter så det blir svårt att misslyckas! Jag gillar som sagt greppet väldigt mycket !
 

Öbo

Guld
Friends Of KS
2-Faktor
En fråga på ämnet: Jag har för mig att jag läst att rätt storlek till Rolex Oysterlänkar är 1,6mm. Kan någon bekräfta det? Jag kände på en av mina länkar med en mejsel jag har som är 1,4mm, men den kändes för liten så jag gick till min uris istället som förlängde länken åt mig. Jag är dock också ute efter rätt verktyg för att själv kunna greja för husbehov. Rätt vad det är så köper man nåt nytt, eller så vill man låna ut till frugan eller vad som...
En annan grej angående Loctite förresten! När min uris öppnade länken (Oyster alltså) på min 114300 så satt den förmodligen inte med Loctite. Det syntes iaf inga spår och han trodde inte att det satt Loctite på gängan, så han skruvade bara tillbaka skruven och det har inte hänt nåt med den på ett par månader iaf. Är det verkligen Loctite på alla länkar från fabrik? Min 114300 är uttagen i november 2016 och alltså ganska ny.
 

dnill

Basic
2-Faktor
Jag kör en bergeon 1,6mm mejsel och en (bergeon-homage;)) bandstiftstång. Tången är fantastisk till att plocka av länken utan att repa luggarna. Och svar på tidigare fråga i tråden, 1,6mm-mejseln är rätt storlek för oysterlänkarna.
3A3AFE61-9979-438D-9AD5-41143F0C8BD0.jpeg
 

Richie

Guld
2-Faktor
Jag kör en bergeon 1,6mm mejsel och en (bergeon-homage;)) bandstiftstång. Tången är fantastisk till att plocka av länken utan att repa luggarna. Och svar på tidigare fråga i tråden, 1,6mm-mejseln är rätt storlek för oysterlänkarna.
3A3AFE61-9979-438D-9AD5-41143F0C8BD0.jpeg
Vart köpte du tången? Bergeons kostar ju huggorm..
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Precis som andra skriver så är deras rejälare grejor rent skit, men dessa mejslar har jag inte märkt några konstigheter med. Dessa mejslar bör vara svårt att tillverka så dom inte håller då det är minimala krafter dom utsätts för. Har även liknande mejslar från Whurt (hur fan gör man tyskt y) och clas-olle och har aldrig haft några problem med något av fabrikaten. Tror som sagt det är jäkligt svårt att misslyckas med dessa.
^ och sedan u så är dü hemma. ;)
 
Topp