• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Verktyg.

Exxet

Rolex
Köpte på mig ett sk staking tool set modell mindre (52 delar), om det kommer till användning återstår att se, känns som ett "kan va bra att ha" grej,
beggat från Ebay men det ser helt oanvänt ut, dom här "pinnarna" punchar lr vad det kallas för ligger i en påse väl inoljade, så till frågan: vad ska man bäst göra rent dom med, man kan ju inte ha dom som dom är nu, något kladdiga, kanske en dum fråga men, men.
 

noeLLY

Cartier
Bensin, alkohol, yes, vatten mm. Se till att torka det direkt typ hårtork eller värmefläkt, flera av stansarna har ju håligheter. Stryk på lite olja med fingret efteråt så skyddar du bra.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Köpte på mig ett sk staking tool set modell mindre (52 delar), om det kommer till användning återstår att se, känns som ett "kan va bra att ha" grej,
beggat från Ebay men det ser helt oanvänt ut, dom här "pinnarna" punchar lr vad det kallas för ligger i en påse väl inoljade, så till frågan: vad ska man bäst göra rent dom med, man kan ju inte ha dom som dom är nu, något kladdiga, kanske en dum fråga men, men.

Bilder! :D
 

Exxet

Rolex
Varsegod, har inte gjort nånting åt dom än, inget Bergeonkvalitet men.
1.jpg
 

Exxet

Rolex
Ser gediget ut. Gamla verktyg har ju en tendens att vara högkvalitativa. Kanske därför de överlever generationer?
Det är nog inte speciellt gammalt, finns att köpa nytt fortfarande, 145 $ i USA+ ev moms o tull, tyvärr är ju märket Pearl Indiskt vilket inte har någon bra klang i klockkretsar direkt, Cousins.uk säljer det märket i o f s, har även sett en snubbe som kallar sig watchguy på nätet använda Pearl, även om han har bytt ut det nu: http://watchguy.co.uk/repair-service-omega-speedmaster-105-003-64-calibre-321/ men det dög tydligen till att serva en speedy m 321 verk i a f:) så det duger nog åt mig oxå.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det är nog inte speciellt gammalt, finns att köpa nytt fortfarande, 145 $ i USA+ ev moms o tull, tyvärr är ju märket Pearl Indiskt vilket inte har någon bra klang i klockkretsar direkt, Cousins.uk säljer det märket i o f s, har även sett en snubbe som kallar sig watchguy på nätet använda Pearl, även om han har bytt ut det nu: http://watchguy.co.uk/repair-service-omega-speedmaster-105-003-64-calibre-321/ men det dög tydligen till att serva en speedy m 321 verk i a f:) så det duger nog åt mig oxå.

Där ser man! Ja, indiska verktyg är väl inte direkt förknippade med kvalité (även om jag har ett par som gör jobbet). Att det säljs på Cousins är nog ingen måttstock för kvalité. Jag har lyckats köpa hem en hel del smäck från dem.
Ett vanligt problem med billigare stansset verkar vara att stålet är för dåligt. Punsarna spricker lätt. Enligt uppgift lider dock nyare Bergeon- set av samma problem?
Kvalitén på verktygen kan nog många gånger mätas på dess livslängd. Billigare verktyg kan göra bra jobb men under en begränsad tid.
 
Topp