• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

verktygsfråga

Warre

Breitling
Tjo
Jag är på jakt efter ett verkty för att vinda ihop gångreserven på ett mekaniskt ur, finns det nån enkel plastvariant för något engågnsbruk, eller ska man försöka köpa någon beggad?
jag har försökt vinda ihop gångreserven på ett mekanisk ur för hand och med en hemmabyggd uppvindare, men efter att ha tappat den ett par gånger och slagit "knut" på fjäden så är den alldeles skev och jag beställde en ny fjäder. Så innan jag ger mig ann på den så tänkte jag försöka hitta ett verktyg för detta.

har ni några tips?

// Johan
 

alexndr

Rolex
2-Faktor

Warre

Breitling
aah då provar jag helt enkelt att "knuffa" över den :)
Jag har själv reagerat på att de är väldigt dyra för något som är ett ganska enkelt och oprecist verktyg.

Tack för tipset
 

Warre

Breitling
Det gick bra, med bytet
mainspring.jpg
 

Dagoberg

Omega
KUl! Håll bara koll på vad som måste vara kvar och låt filen jobba ordentligt. Ett tips: ta en bild på verket, skriv ut stort och rita upp diverse idéer om hur du vill ha det. Vilket verk kör du på? 8O)
 

Warre

Breitling
Den är mer eller mindre klar urverket är en 6498, ska bara göra rent juvelerna och smörja den och se ifall den funkar, är lite orolig över att få ihop balansen igen. Ska dock testa om det går att kallblånera metallen innan då jag skulle vilja ha urverket svart, annat fal kommer jag nog att försöka färga den med duracoat. ser detta urverk mer som ett test, har redan gjort några tabbar på det, inget allvarligt, men har lite saker jag skulle vilja ha gjort annorlunda.

delar.jpg
 

Dagoberg

Omega
Kallblånera? Förklara detta. Har enbart blånerat stål, men vet att det ska gå att oxidera mässing helt svart. Blir riktigt glad över att få se andras projekt med urverk inblandat. Ska bli riktigt trevligt att se slutresultatet. Kämpa på 8O)
 

Warre

Breitling
kallblånering är en lite enklare variant av blånering men blir inte rikgtigt lika svart, används för reparation av blåneringar på tex vapen som fått repor och slitage, fungerar dock ej på rostfritt. Känns lite säkrare att använda hemma än att börja blanda ihop riktig blåneringsvätska.
Såg en polare använda detta på skruvar, man gjorde rent dem i ett acetonbad och sedan ner i blåneringsvätskan så blev de snyggt mattsvarta.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
kallblånering är en lite enklare variant av blånering men blir inte rikgtigt lika svart, används för reparation av blåneringar på tex vapen som fått repor och slitage, fungerar dock ej på rostfritt. Känns lite säkrare att använda hemma än att börja blanda ihop riktig blåneringsvätska.
Såg en polare använda detta på skruvar, man gjorde rent dem i ett acetonbad och sedan ner i blåneringsvätskan så blev de snyggt mattsvarta.

Spännande! Jag har just beställt sån kemisk blåneringsvätska för att testa på ett par visare som borde vara blå/svarta istf blanka. (...hoppas bara de inte är för rostfria då???) :)
 

Dagoberg

Omega
Ok, trodde det var riktig blånering med värme på g, inte någon modern kemivariant. Har du sett Roger Smiths video-serie på Youtube där han visar hur han går till väga för att göra sina blånerade visare? http://www.youtube.com/user/rwsmithwatches
Hur gör du med bryggorna? Blir det blästring med glaskulor? Genevastripes, förgyllning?
 

Warre

Breitling
nä min vision är att bryggorna ska vara mattsvarta, kuggar, fjädrar och skruvar i originalfärg. Har hittat en snygg svart pvdbehandlad pilot boett med safirglas på en sida på nätet jag tänkte peta in allt i, sedan ska jag försöka måla sidorna av bryggorna med blå superluminova för att få en kall blå inre glöd i urverket.
 

Carolin

Cartier
nä min vision är att bryggorna ska vara mattsvarta, kuggar, fjädrar och skruvar i originalfärg. Har hittat en snygg svart pvdbehandlad pilot boett med safirglas på en sida på nätet jag tänkte peta in allt i, sedan ska jag försöka måla sidorna av bryggorna med blå superluminova för att få en kall blå inre glöd i urverket.
Otroligt kreativt! Är sannerligen ingen urverksfantast men blir imponerad av andras intresse o passion, vision som mynnar ut i kreativitet. :)
 

Warre

Breitling
mjoo tritium hade ju varit bättre än något som måste "laddas" upp men vette fan vart man får tag i det och hur man får hem det det är ju lätt radioaktivt :)
 

Warre

Breitling
hmm efter att ha googlat runt lite så inser jag att tritiumtuberna är snorigt dyra :) 1.5*3 mm låg på 7 dollar styck :) jag tyckte att superluminovan var dyr men ska fundera på detta om klockan blir bra och jag får den att funka kanske jag tar mig ann att göra en skarp version :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
trevligt, kul att läsa trådarna med lite mer avancerade projekt! Se till att ta mycket bilder och dela med dig bara :)
 

Warre

Breitling
en liten uppdatering har inte gjort några större framsteg annat än slipat och putsat alla delar och idag så blånerade jag bryggorna och vart riktigt nöjd, var lite osäker på om det skulle fästa då jag inte visste riktigt vad det är för material i delarna.
blanerad.jpg

Det är fortfarande lite olja kvar på delarna därför de ser "våta" ut.
 
Topp