• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vi bygger ett verktyg för prissättning av begagnade klockor – Uppskattar feedback!

Hej allihopa! 👋

Jag är med i ett litet team som jobbar på något jag tror kan vara intressant för er som älskar klockor. Vi håller på att utveckla en prishjälp för begagnade produkter, med fokus på bla. klockor. Målet är att göra det enklare att förstå vad som är ett rimligt pris när du köper eller säljer second hand, baserat på data från hela webben.

Verktyget är inte lanserat ännu, men vi närmar oss, och vi vill gärna bjuda in den här community't att vara bland de första att testa det, gratis ofc! Om du är intresserad kan du kika här https://www.resellprice.com/.

Er feedback betyder mycket för oss när vi finslipar verktyget – vi vill se till att det verkligen fungerar för er som brinner för klockor! ⌚✨

Hör gärna av dig om du har frågor eller idéer. Ser fram emot att höra vad ni tycker när vi börjar släppa in i betan!

Nu har jag inte satt mig in i hur ert verktyg fungerar, eller hur datan som insamlas används, men jag har några spontana reflektioner kring den ibland tokiga prissättning av begagnade klockor ,och den ibland skeva förväntade prisbilden vissa köpare har.

Vissa modeller kan ibland fungera som ”morot” kan vi kalla det, hos en handlare för att få köpa en exempelvis attraktiv Rolexmodell.
Dessa modeller köps först med rabatt hos handlaren (säg 25%), för att sedan säljas med en viss ”förlust” på begagnatmarknaden (säg för 40% under list).
För personen som säljer den i princip nya klockan med 40% rabatt ifrån listpris är själva förlusten förstås inte 40% utan snarare 20%.
Exempel: ”Morotsklockan Omega XX” listar 100.000kr
Rabatt av handlaren 25% alltså 25.000kr
Kund i första led har betalat 75.000kr
Kund säljer på begagnatmarknaden med 40% rabatt (40.000kr) i förhållande till 100.000kr list pris till 60.000kr
Kund har alltså tappat 15.000kr (20% av 75.000kr som var inköpspriset, inte listpriset).

Denna förlust på 20% kan för kunden i första led i slutänden vara försumbar i förhållande till att den Rolexmodell hen får köpa tack vare ”morotsklockan”stiger betydligt mer än 15.000kr.
Det kan också vara ett enkelt sätt att tvätta svarta pengar vita. Köp lättsåld modell och tappa 20% på tvätten…
Blir det då en rättvis prisbild för kunder i led 2 med 40% av list som riktlinje?

Hur ska ert verktyg filtrera morotsklockor ifrån vanliga?

Jag har fler tveksamheter kring hur ett verktyg ska kunna filtrera just klockor som är en lyxprodukt. Kommer det ta i beaktande konjunktursvängningar, prishöjningar mellan vissa månader/år?

Senast ändrad:
Vad kommer vara er USP jämfört med de andra tjänsterna som finns idag?

Hur ska priset presenteras?
Är det ett spann som tar hänsyn skick (vem gör den besömingen)

Kommer ni redovisa något som avspeglar priset i förhållande till tillbehör, servicehistorik etc?

Hur filterer ni bort klockor som ligger ute för fantasipriser (ett problem inom klockvärlden) och fångar det verkliga försäljningspriset?

Kommer ni göra skillnad på var klockorna säljs så att vi inom EU vet om priserna ni redovisar tar mom i beaktning?

Nu har jag inte satt mig in i hur ert verktyg fungerar, eller hur datan som insamlas används, men jag har några spontana reflektioner kring den ibland tokiga prissättning av begagnade klockor ,och den ibland skeva förväntade prisbilden vissa köpare har.

Vissa modeller kan ibland fungera som ”morot” kan vi kalla det, hos en handlare för att få köpa en exempelvis attraktiv Rolexmodell.
Dessa modeller köps först med rabatt hos handlaren (säg 25%), för att sedan säljas med en viss ”förlust” på begagnatmarknaden (säg för 40% under list).
För personen som säljer den i princip nya klockan med 40% rabatt ifrån listpris är själva förlusten förstås inte 40% utan snarare 20%.
Exempel: ”Morotsklockan Omega XX” listar 100.000kr
Rabatt av handlaren 25% alltså 25.000kr
Kund i första led har betalat 75.000kr
Kund säljer på begagnatmarknaden med 40% rabatt (40.000kr) i förhållande till 100.000kr list pris till 60.000kr
Kund har alltså tappat 15.000kr (20% av 75.000kr som var inköpspriset, inte listpriset).

Denna förlust på 20% kan för kunden i första led i slutänden vara försumbar i förhållande till att den Rolexmodell hen får köpa tack vare ”morotsklockan”stiger betydligt mer än 15.000kr.
Det kan också vara ett enkelt sätt att tvätta svarta pengar vita. Köp lättsåld modell och tappa 20% på tvätten…
Blir det då en rättvis prisbild för kunder i led 2 med 40% av list som riktlinje?

Hur ska ert verktyg filtrera morotsklockor ifrån vanliga?

Jag har fler tveksamheter kring hur ett verktyg ska kunna filtrera just klockor som är en lyxprodukt. Kommer det ta i beaktande konjunktursvängningar, prishöjningar mellan vissa månader/år?
Inga automatiserade verktyg kommer kunna hantera sånt där är det korta svaret. I bästa fall jämnas det ut av stora datamängder på vanliga klockmodeller.
Tror likt du att det kommer vara svårt. Exempelvis har såna här verktyg väldigt svårt att ta hänsyn till om det finns få eller många exemplar ute på marknaden av samma modell. De brukar bara kunna titta bakåt.

Generellt känns det som det finns lite för många om, och men för att kunna göra detta på klockor.
På sin höjd borde det väl gå på de allra vanligaste, dock kan priset skilja enormt beroende på en rad faktorer som service, skick, cert etcetc.
Personligen hade jag gärna skickat en rad varor där ni kan granska priserna mot en fast kostnad istället.

Tex kunna skicka iväg en box med allt från klockor till pokemonkort och gamla frimärken..

Tillbaka
Topp