• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi persier och våra traditioner

Mille79

Trollungen
Agha BOTL, man fekr nemikonam pesare ke ino nevesht manie rasisti dasht. Hala harjor bashe shoma kare dorosti mikonid, nazar baziha toe yek forum beheton intori bar bokhoran.
 

David

Bödeln
Jag skulle vilja fråga dig hur länge en cigarr kan förvaras utan luftfukttillförelsse?

Mmmm.. Jag behöver också hjälp. Har en hög Siglo III med misstänkt mögelangrepp. Blev inte klokare av googling, så jag stoppade dem i frysen, de har legat där sedan dess. Kan de tänkas gå att rädda?
 

Skolläraren

Panerai
Jag kan inte annat än infalla i den gemensamma kören i att du ska stanna kvar, BOTL. Jag är sugen på att inhandla en humidor och tillhörande cigarrer vid ett senare tillfälle, och då känner jag personligen en glädje att kunna fråga någon på ett forum jag redan är bekant med om tips och hjälp. Du slår mig dessutom som en sympatisk och trevlig medmänniska, och därför hade jag gärna frågat dig om råd och hoppats att du skulle kunna tänka dig att hjälpa en mindre begåvad själ.

Sedan förstår jag inte anledningen till att ifrågasätta vad någon kallar sig eller deras traditioner. Om jag nu helt spontant skulle välja att kalla mig själv Nordlänning och säga att det är en tradition att för varje köpt klocka offrar vi nordlänningar en skål frukt till Rengudarna som tack för vår goda lycka är det väl min sak att säga? Dessutom, om man inte håller med om vad jag väljer att titulera mig eller vad mina traditioner är tackar jag för att folk håller sina åsikter för sig själva. Nu ville jag dra det här exemplet in absurdum, men jag hoppas att mitt budskap är tydligt.

Vi är här för att vi gillar klockor. Visst kan vi låta det vara så?
 

svesam

Rolex
... Om jag nu helt spontant skulle välja att kalla mig själv Nordlänning och säga att det är en tradition att för varje köpt klocka offrar vi nordlänningar en skål frukt till Rengudarna som tack för vår goda lycka är det väl min sak att säga?...

Gudars vilken skön ide!!
Detta tar jag härmed som regel.
Ser fram emot när jag får offra nästa
skål med frukt ;)

/Daniel

Ps. BOTL, jag hoppas du känner den
starka och varma medvinden från
oss på forumet :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Så trött på att så fort någon gör någonting bra eller i gott syfte så finns det folk som drar igång svennegrejjen med om saker är PK eller inte.. Folk är så jävla skitnödiga idag i Sverige...

BOTL: Klart du ska stanna.

Jag skulle vilja fråga dig hur länge en cigarr kan förvaras utan luftfukttillförelsse?
Skulle gärna kunna tänka mig köpa cigarr utav dig i sommar när vädret är fint avnjuta.

F-n vad den här tråden urartade...

BOTL; skaka av dig detta, idioter finns överallt å bästa sättet att hantera dom är att först svara sakligt å därefter ignorera dom om dom inte fattar.

Zenith; är cigarren i bra skick/rätt fuktighet, så kan det sparas i en väl försluten plastpåse (typ Zip-Lock) under i alla fall ett antal veckor utan problem. Vi har ju även ett rätt gynnsamt väder i Sverige under sommaren. "Lagom" luftfuktighet å inte allt för varmt.

Köp av BOTL eller en bra handlare. Kan rekommendera Roger på Framresor/Framcigarr längst ner på Kungsgatan om du bor i Sthlm. Skön Rolex-bärande gubbe som är mycket hjälpsam om du behöver hjälp att välja cigarr!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Som jag skrev i mitt PM till dig igår har jag inte varit med om en ny medlem som gjort så bra intryck, jag vet att det är flera som håller med mig.

Stanna Ben.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jättebra initiativ, och en bra påminnelse om överflödshobbyn vi sysslar med.
300.- överfört till läkare utan gränser, och lika mycket till BCF för gamla synder.
Oroa dig inte, gnällspikarna här har samma invändning mot det fruktansvärda i klocksnacks pay-it-forward-tråd där folk skänker klocktillbehör mot donationer till välgörenhet, eller blodgivning där man får gåvor för att rädda liv.
 

babanker

Panerai
BOTL, en klar majoritet är trevliga som du ser av denna tråd. Du kan också "blockera" personer här på forumet, då ser du inte längre vad eller om de skriver något på forumet. Det tycker jag är bekvämt. :)
 

Glidarn

Omega
Köp av BOTL eller en bra handlare. Kan rekommendera Roger på Framresor/Framcigarr längst ner på Kungsgatan om du bor i Sthlm. Skön Rolex-bärande gubbe som är mycket hjälpsam om du behöver hjälp att välja cigarr!

Instämmer! Framcigarr är ett väldigt trevligt ställe!
 

DrDre

Patek
Mmmm.. Jag behöver också hjälp. Har en hög Siglo III med misstänkt mögelangrepp. Blev inte klokare av googling, så jag stoppade dem i frysen, de har legat där sedan dess. Kan de tänkas gå att rädda?

Om du visar en bild så är det lite lättare att svara på din fråga. Du kan också köra google images och söka på grönmögel och vitmögel (och cigarr) så kan du se skillnader och jämföra med vad du har drabbats av.
 

BOTL

Panerai
Man blir väldigt ödmjuk inför situationen när så många, etablerade som nya medlemmar visar sitt stöd och uppskattning för det jag har försökt bidra med som person och förmedla med ton och mina inlägg. Där jag brister i kunskap är mitt bidrag stämningshöjande och ödmjuka med ett försök till högre trivselfaktor för medlemmarna. Det är inte alltid den bild man har av sig själv och den bild man förmedlar som andra uppfattar det är den samma men tydligen har jag lyckats med det här och ni uppskattar ( ja de flesta av er i alla fall) det. Kul, väldigt kul.

Jag har mottagit ett dussintals PM från medlemmar som visat sitt stöd och uppskattning som jag ska svara på men vill även här tacka för det och alla som skrivit i tråden. För att ni ska få en ökad förståelse på min reaktion så är det knappast första gången jag stöter på främlingsfientlighet och okunskap från invandrarfientligtinställda människor men som jag skrev i mitt inlägg vill jag inte bli utsatt för det här på ett forum för livsnjutare, jag inser att precis som i samhället så finns det rasister och främlingsfientliga människor överallt men här har ADMIN visat att lufta de tankarna som det gjordes innan i tråden inte är acceptabelt. Mer än så kan jag inte önska eller begära.

Jag kan försvara mig och bemöta sånt men det infekterar snabbt den trevliga stämningen ni har lyckats skapa här, många är idioterna som misstar ett sovande lejon för en katt men när lejonet vaknar blir det en annan ton. Jag ryter inte ifrån i onödan men när det sker :mad:

Den generösa donationen på 500 kr uppskattas och cigarrerna är packade och klara i väntan på en adress att skickas till.

Nån snackade om whisky och där är det The MaCallan som gäller när vi ses så står jag för cigarrerna :cigar:

Och för att hedra skolläraren offrar jag även en frukt (resten av innehållet i fruktskålen var i bra skick och möter sitt slut på ett mer värdigt sätt)

paty2ate.jpg

ygutaje7.jpg

ysaqate2.jpg

aha8unaj.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra jobb BOTL !
Låt nu inte de få tråkiga kommentarerna ta överhanden av din inställning till ett (oftast) fantastiskt forum.
Och till Er övriga: Känns ganska meningslöst att förstora upp detta ytterligare. Jag tror BOTL och övriga förstår medlemmarnas generella inställning till samtliga inlägg ovan.

Trevlig helg alla!
 

Onelund

Rolex
vad skön du är Botl
bra att du inte låter dig hunsas av idioti.

jag är totalt okunnig när det gäller cigarrer, du kanske kan starta en cigarrskola här i någon OTtråd. eller åtminstone ge mig en hint om vad man skulle kunna börja med, dessvärre är utbudet där jag nu bor väldigt begränsat.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det är tråkigt vad som hänt men jag tror nog att inläggen inte var så illa menade. På nätet framstår allt som hårdare och aggressivare än vad som var tänkt. Vi får diskutera på detta forum, vad vi skall försöka undvika är rena personangrepp.

Mvh

S
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Du är en skön snubbe BOTL så fortsätt att köra ditt race. Hoppas jag får tända en cigarr med dig någon gång och lära mig cigarrökandets ädla konst. Väl mött!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härligt! Nu vet jag vad jag ska göra med alla jävla päron jag får på hösten! Får helt enkelt bjuda ner dig så kan du krossa och jag göra marmelad,paj eller ngt annat. Du kanske kan väcka liv i mitt sedan länge insomnade cigarrintresse? Slutade röka när det blev svårt att bolma ute på lokal. Blev enbart ett sommarnöje efter det. Tyvärr så blev det så sällan att jag ibland blev tokdålig när jag rökte! Eller det kanske berodde på drickat..;-) Nu ligger det några stackars torra Avo torpeder och några kolsvarta Griffins i den dammiga humidoren..:-/
Keep up the posting och mer bilder på Bratten!!
 

Galaxy

Rolex

JiiWe

Cartier
Ernesto har rätt, jag är blott 17 ;) Tror faktiskt att Bojke segrar över mig i ung ålder, men jag är osäker.

Haha, är han 16 alltså? Måste vara lite frustrerande med ett klockintresse när man är så ung och inte har några särskilt bra möjligheter att tjäna pengar till klockorna man vill ha...

Såg förresten att du har Dumbledore som profilbild, bra där!
 

Galaxy

Rolex
Haha, är han 16 alltså? Måste vara lite frustrerande med ett klockintresse när man är så ung och inte har några särskilt bra möjligheter att tjäna pengar till klockorna man vill ha...

Såg förresten att du har Dumbledore som profilbild, bra där!

Jo visserligen, men nu får man å andra sidan lång tid på sig att fundera ut det perfekta klockköpet. ;)

Han är kung!
 

Glusch

Cartier
Då sitter flera av oss i samma båt, även jag är under 20 och avsaknaden av inkomst gör klockköpen få men då får man istället se till att varje inköp blir ett riktigt bra ett.
 
Hoppas verkligen att du stannar kvar BOTL. Det vore en stor förlust för forumet om du lämnar oss. Dessutom hoppas jag att du kan lära oss mer om den Persiska kulturen och då tänker jag lite på den trevliga egenskapen där man skänker till dom som har det lite sämre när man köpt något fint till sig själv. Det vore fantastiskt om vi kunde få in det fina karaktärsdraget i Svensk kultur.
 
Topp