• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi persier och våra traditioner

BOTL

Panerai
Om det har undgått er har jag utländsk härkomst och är persier.
En tradition som jag verkligen tycker om är att lucka och framgång måste delas, detta har min familj varit stenhårda på. När vi har köpt något lite finare får man donera till de med mindre i samhället.

För att höra detta lite roligare tänkte jag vi kunde skoja till det lite. Den som donerar 300 kr eller mer till läkare utan gränser och bifogar en skärmdump/kvitto till mig per om får 3 handrullade kubaner med lite lagring på skickat till sig.

Väl mött! Jag förbehåller mig rätten att fram till 16:00 idag välja den som donerar mest och hoppas på förståelse för detta.

Väl mött.


Ben Bockbrännarbolmers
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Salam, khobi? Jag är inte pers (är filippin/svensk), men jag kan persiska. Vi får snacka lite persiska på nästa GTG!

Bra initiativ Ben. Du har gjort ett bra intryck på forumet ska du veta!

Jodafes!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Bra där!

Du har väl inte missat vår insamling till Barncancerfonden?


Skickat från min Commodore 64
 

paradis

Audemars
har man som tradition att ge bort något , när man själv har köpt något fint, är vackert ,ödmjukt. Det du gör är att du ger bort,mot betalning........vem som betalar mest.Tror inte det är riktigt så det är tänkt inom ditt lands tradition............:greedy:
 

BOTL

Panerai
har man som tradition att ge bort något , när man själv har köpt något fint, är vackert ,ödmjukt. Det du gör är att du ger bort,mot betalning........vem som betalar mest.Tror inte det är riktigt så det är tänkt inom ditt lands tradition............:greedy:

Nu sitter jag på mobilen och ser inte alla smiley men när den i textform står som greedy blir jag lite stött, att vilja ha så mycket det bara gå till läkare utan gränser som är en ideell organisation är inte synonymt för mig med girighet.

Att diskutera persiska traditioner får jag ödmjukt och respektfullt säga att du kanske inte ska spekulera i.

Jag har tidigare på KS gjort en liknande tråd med auktion till läkare utan gränser och det var ok för admin, jag fråga först.

Jag donerar årligen till läkare utan gränser och har under 4 års tid anordnat en årlig cigarrträff där vi i år kom upp i en totalsumma på 101000 donerat till läkare utan gränser.

Jag accepterar att du inte tycker om detta men ber respektfullt och vänligt att du inte insinuerar på nån form av girighet från min sida med detta. Konceptet välgörenhetsauktion är inget nytt eller oprövat och jag har inte bett om att få något skickar till mig, jag bekostar cigarrer, porto och frakt och tyckte det skulle vara skoj att göra på detta sätt.


Ben Bockbrännarbolmers
 

Amme

Cartier
Tror inte det är riktigt så det är tänkt inom ditt lands tradition............:greedy:

Du har helt rätt! Men det här är hans nya lands tradition, den svenska varianten eftersom det tydligen är hans land :)

Att som Iranier kalla sig pers, perser, persier, från persien är som nån från grekland skulle titulera sig romersk, romare. Redan där gjorde du (trådskaparen) en faux pas
Men du får beröm för syftet...
 

Amme

Cartier
Amme du har tyvärr fel

sv.m.wikipedia.org/wiki/Iranier
OK ber om ursäkt men känns ändå som att New York bor skulle kalla sig Holländare. Förnekade inte att perser är från Iran, snarare att dagens befolkning kallas Iranier.


Kom tänka på denna stolta iranier som pratar om ämnet :)
 

Galaxy

Rolex
Du har helt rätt! Men det här är hans nya lands tradition, den svenska varianten eftersom det tydligen är hans land :)

Att som Iranier kalla sig pers, perser, persier, från persien är som nån från grekland skulle titulera sig romersk, romare. Redan där gjorde du (trådskaparen) en faux pas
Men du får beröm för syftet...
Nu går vi OT från tråden, men någon måtta tycker jag det får vara.

Förstår inte riktigt detta... Kan inte BOTL titulera sig både som svensk och persier? Vad menar du med "tydligen hans land"? Bor man i Sverige och känner sig svensk så är man svensk, så enkelt är det. Mer än så tycker inte jag det behövs diskuteras om detta ämne.

On Topic så är jag tyvärr för ung för att röka cigarrer, men det är en fin gest! :)
 

Amme

Cartier
Kan inte BOTL titulera sig både som svensk och persier? Vad menar du med "tydligen hans land"? Bor man i Sverige och känner sig svensk så är man svensk, så enkelt är det. Mer än så tycker inte jag det behövs diskuteras om detta ämne.

Var inget rasistiskt i mitt uttalande så ämnet kan diskuteras bäst man vill. BOTL har tillåtelse att titulera sig som han vill, min mening var att traditionen kanske modifierats för nya landet som är Sverige. Man måste ju kunna diskutera historia och tradition utan att trampa nån på tårna.

Men som du skrev tillbaka on topic istället.
Syftet är som skrivet nobelt
 

Sjobedan

Rolex
Du är en hyvens kille BOTL! :) Stort grattis till klockan ännu en gång.

Men jag har en liten fråga gällande att röka cigarrer.
Jag vet att man inte röker den som en cigarett så mycket vet jag. Munbloss? halsbloss?

Med vänlig hälsning.
Daniel.
 

BOTL

Panerai
Vi avslutar detta här, jag tycker vändningen är jättetråkig och när den dessutom grundar sig i okunskap blir det bara fel. Detta är ett klockforum, politik diskuterar man på andra ställen.

Jag har bott i Sverige i över tjugo år, svensk medborgare, svensk fru, pratar bättre svenska än persiska och skulle det bli krig nån dag så är det försvara MITT land SVERIGE in till döden som gäller. Jag är mycket medveten att det finns folk som inte vill se mig i detta land och tycker jag är nån sorts andra klassens medborgare men jag har ingen önskan att bli utsatt eller dra in sånt på ett klockforum. Det är jäkligt lätt att sitta bakom ett tangentbord och trycka till folk i onödan, att ifrågasätta och håna nån som jag tycker är undertonen i vissa inlägg är inte ok.

Är detta acceptabelt nivå att behöva bli ifrågasatt om jag kan kalla Sverige för mitt land eller inte får jag ödmjukt tacka för min tid här och söka kunskap och delaktighet någon annan stans.

Zed skicka ett pm tack med adress så kommer cigarrerna.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vi avslutar detta här, jag tycker vändningen är jättetråkig och när den dessutom grundar sig i okunskap blir det bara fel. Detta är ett klockforum, politik diskuterar man på andra ställen.

Jag har bott i Sverige i över tjugo år, svensk medborgare, svensk fru, pratar bättre svenska än persiska och skulle det bli krig nån dag så är det försvara MITT land SVERIGE in till döden som gäller. Jag är mycket medveten att det finns folk som inte vill se mig i detta land och tycker jag är nån sorts andra klassens medborgare men jag har ingen önskan att bli utsatt eller dra in sånt på ett klockforum. Det är jäkligt lätt att sitta bakom ett tangentbord och trycka till folk i onödan, att ifrågasätta och håna nån som jag tycker är undertonen i vissa inlägg är inte ok.

Är detta acceptabelt nivå att behöva bli ifrågasatt om jag kan kalla Sverige för mitt land eller inte får jag ödmjukt tacka för min tid här och söka kunskap och delaktighet någon annan stans.

Zed skicka ett pm tack med adress så kommer cigarrerna.

Äh. Tycker inte att du ska ta åt dig. Syftet är väldigt gott och jag ser gärna att vi förlänger tidsfristen till lunch imorgon? Tråkigt om det bara är jag som deltar. :)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Vi avslutar detta här, jag tycker vändningen är jättetråkig och när den dessutom grundar sig i okunskap blir det bara fel. Detta är ett klockforum, politik diskuterar man på andra ställen.

Jag har bott i Sverige i över tjugo år, svensk medborgare, svensk fru, pratar bättre svenska än persiska och skulle det bli krig nån dag så är det försvara MITT land SVERIGE in till döden som gäller. Jag är mycket medveten att det finns folk som inte vill se mig i detta land och tycker jag är nån sorts andra klassens medborgare men jag har ingen önskan att bli utsatt eller dra in sånt på ett klockforum. Det är jäkligt lätt att sitta bakom ett tangentbord och trycka till folk i onödan, att ifrågasätta och håna nån som jag tycker är undertonen i vissa inlägg är inte ok.

Är detta acceptabelt nivå att behöva bli ifrågasatt om jag kan kalla Sverige för mitt land eller inte får jag ödmjukt tacka för min tid här och söka kunskap och delaktighet någon annan stans.

Zed skicka ett pm tack med adress så kommer cigarrerna.

stanna kvar. du har redan bidragit med massor till detta forum. jag gillar din generositet. Däremot får man räkna med att en och annan person inte har alla hästar i stallet när forumet växer och är så pass stort som det är. Tyvärr inte första gången en diskussion går ifrån ämnet och närmare sig politisk agenda.

Hur som gillade jag ditt initiativ och tycker definitivt du ska stanna.

Trevlig kväll// Fabian
 
Topp