Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Vi Republikaner

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Alberget4a, 13 juni 2019 kl 22:05.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Alberget4a
    Trådstartare

Alberget4a Silver

Jag har märkt att det är många rojalister på forumet men vi måste väl vara några som tycker att det är helt sjukt att skattefinansiera ett ärvt ämbete som dessutom har straffrättslig immunitet, nu år 2019. Och om nu någon kommer dragandes med knugens exportsiffror skulle jag vilja se dom samt alternativanvändningen av apanaget.

E.Z. gillar detta.
  2. wadstroem

wadstroem Tantal

Från:
    Stockholm
    Det är väl ungefär lika sjukt som all annan skit som staten tvingar oss finansiera via skatten, sällan man hör någon gnälla över det. Apanaget kostar oss skattebetalare vadå, 150 miljoner kronor om året? Jämför det med offentliga transfereringar på över 600 miljarder kronor varav hälften är bidrag och ersättningar till människor som inte arbetar, så ur ett kostnadsperspektiv kan jag leva med att årligen betala några kronor till kungahuset som åtminstone har ett kulturellt värde och därutöver åtminstone drar in några kronor varje år.

Förstå mig inte fel nu, offentliga transfereringar är inte vad jag syftar på när jag säger "skattefinansierad skit" utan är naturligtvis nödvändigt till viss grad. Jag ville mest sätta siffran i en kontext. Poängen kvarstår dock att staten strösslar så mycket pengar omkring sig varje år på skit (tips: slöseriombudsmannen) som skapar noll värde att det blir en smula komiskt när man kritiserar kungahuset ur ett kostnadsperspektiv. Att tycka det är omoraliskt eller föråldrat är en annan sak.

3. Davvan

Davvan Pamela Gidley Premium

Från:
    Fettefleur......
    Velar lite.....vet inte om jag för eller emot? Men hur mkt får man i samhället för 150 Msek/år.....storskaligt nu och inte punktisatsa nåt påvert gäng som ska skickas på kollo? Hur många poliser, lärare, sjuksyrror? 150 per år?

Gillar nog idén om ett kungahus, men det är ju så urvattnat nu när ”vanliga” gifts in och det hela tappar lite sin dignitet! Luften är fri osv men jag är inte direkt imponerad av de ingifta.....

zippan och par gillar detta.
  4. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Silver

Från:
    Oskarshamn
    Jag stöder dig TS tycker det är sjukt! Pengarna må väl vara en sak sedan är det inte "bara" 150 MSEK/år det kostar utan mycket mer. För mig är det främst tanken på upplägget som stör mig, alla blir finansierade helt pga att du föds, du behöver inte kunna något, inte väljas ingenting behöver du någonsin göra men ändå garanterad överflödigt lyx livet igenom för dig och dina nära. Fine om kungen och drottningen blev omsedda men när det blir den ena tomten efter den andra och numera dessutom 19 barn var boendes jorden runt utförandes...inget. Nä då tycker jag att charmen som möjligen kan finnas helt försvinner.

5. Torsten

Torsten Guld

Från:
    Orten
    Så är det många som har det som föds i "rätt" familjer. Behöver aldrig jobba eller oroa sig för pengar.

spammerstakeahike gillar detta.
  6. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Det kan stämma, men då är det väl inte du som betalar (om dom nu inte är skattesmitare av rang, vilket iof är troligt)?

7. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Jag läste att skattesmitarna står för 130 miljarder i utebliva skatteintäkter, fick vi in lite av detta kunde både kungahus och statliga bidrag bli en diskussion som saknar relevans ur ekonomiskt perspektiv... https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MgmJpJ/ny-granskning-inleds-i-jakt-pa-skattesmitare

8. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Silver

Från:
    Oskarshamn
    Så är det men de är dock sällan "avlönade" av övrig befolkning genom skattemedel osv. att familjen har mycket pengar innebär att i varje någon i familjen jobbar hårt eller har gjort och då är det helt fritt att göra vad man vill med sitt liv. Det är när den faktorn stöds av oss andra det blir fel.

Sedan får väl random rikemansbarn sällan de fördelar det innebär att vara en del i kungahuset och troligen är det få ur dessa familjer som gifter sig med utvikningstjejer eller PT:s. Det är ju också något som urholkar det hela, om det nu var så att man höll det adligt med allt vad det innebär vore det i varje fall någon sorts nivå. Idag är ju även det också totalt utflippat.

9. CaptainOats

CaptainOats Platina

Kungar har ju gift sig med frillor. Ser inte skillnade hiatoriskt.

10. E.Z.

E.Z. Tantal

Two wrongs don't make it right. Behöver man motivera ett problem med att det är mindre än andra problem och därför inte behöver addresseras ja då skapar det nog inte så mycket värde.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.