• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi som försöker sluta/har slutat med alkohol eller andra beroenden och stöttar andra!

erow

Patek
2-Faktor
Detta forum är fantastiskt på att hjälpa folk!

KS är fullt med saker som man älskar dvs klockor och men sen är det mycket alkohol.

I somras var det dags igen, fick smak på alkoholen (nu kan jag inte sluta) och behöver stöttning av folk som inte dricker.


Denna tråd startar jag för att få stöd, men alla är välkomna att skriva!
 

JB_XII

Rolex
Någon speciell anledning till att du inte vill dricka?
Eller är det till sådan överdrift att det faller naturligt som ett problem?
 

joca

Patek
2-Faktor
Detta forum är fantastiskt på att hjälpa folk!

KS är fullt med saker som man älskar dvs klockor och men sen är det mycket alkohol.

I somras var det dags igen, fick smak på alkoholen (nu kan jag inte sluta) och behöver stöttning av folk som inte dricker.


Denna tråd startar jag för att få stöd, men alla är välkomna att skriva!
kämpa
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Alkohol är listig, gåtfull och mäktig.
Jag kunde inte sluta dricka när jag tog det första glaset. När jag tog det blev jag bara mer och mer törstig. Dessutom hade jag ingen kontroll på vad som hände när jag drack. Och idag vet jag att det endast är totalt avhållsamhet som kan hjälpa mig. Det och Anonyma alkoholister 12 stegs program. Om du vill ha vad vi har så är det bara AA som kan hjälpa dig. Jag vet inte vart du bor. Men i sthlm finns det ca 150 AA möten i veckan och jag följer gärna med dig dit om du vill. Annars kan du gärna Pma mig så kanske jag kan berätta mer om min resa som just nu pågått i 1871 dagar, 21 timmar, 12 minuter och 16 sekunder. Men vem räknar ;)
 

ScubaKing

Audemars
Slutade dricka för 18 år sedan. Jag är 45 nu. Gillar verkligen alkoholen och känslan men kan inte hantera det alls. Spårar ut något enormt varje enskild gång.

Vaknat utan kläder i tvättstugan och gjort enormt mycket skruvade grejor. Fick blackouts varje gång. Baksmällan var inte en dag utan en vecka med enorm ågren, illamående och skakningar. Så det funkar helt enkelt inte.

Idag saknar jag det inte alls. Det tråkigaste var att man förlorade så mycket kompisar när man väl la av. Alla andra går ju ut men själv pallar jag inte med alla onyktra när jag själv är nykter.

Skulle vilja kunna nöjesdricka under ordnade former men det går tydligen inte för mig.

Kämpa på! Du kommer komma ut starkare än innan ska du se. :heart:
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Detta forum är fantastiskt på att hjälpa folk!

KS är fullt med saker som man älskar dvs klockor och men sen är det mycket alkohol.

I somras var det dags igen, fick smak på alkoholen (nu kan jag inte sluta) och behöver stöttning av folk som inte dricker.


Denna tråd startar jag för att få stöd, men alla är välkomna att skriva!
Får man fråga vad för fördelar du tyckte alkoholen hade? Blev det lugnare i huvudet? Kunde du sova bättre? Någon nytta mer än att bli full måste du ju haft?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Dricker i princip aldrig nu för tiden. Tycker bara man blir slö, tjock och dum. Vill ägna mitt liv åt min son, sambo och arbete. Det går tvärs emot att effekterna som alkohol medför. Att jag mår så mycket bättre utan alkohol är bara en bonus. Lycka till! :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag har varit nykter 9 år. Idag.

Min största rädsla när jag beslutade mig för att lägga ner var att livet skulle bli tråkigt. Satan va fel jag hade. Mitt liv, idag, är 1000000 ggr roligare. Och framförallt mindre ångestfyllt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Detta forum är fantastiskt på att hjälpa folk!

KS är fullt med saker som man älskar dvs klockor och men sen är det mycket alkohol.

I somras var det dags igen, fick smak på alkoholen (nu kan jag inte sluta) och behöver stöttning av folk som inte dricker.


Denna tråd startar jag för att få stöd, men alla är välkomna att skriva!
Det verkar som @Margarinkungen är ett bra PM att börja med. Jag har inte själv problem med alkohol, men en reflektion jag gjort under åren är att omgivningen till stor del bidrar till ångesten som kommer av missbruket. Att isolera sig för att slippa ångesten och samtidigt fortsätta kröka är ju oerhört vanligt. Dom kompisar man skaffar sig är på samma plan och bidrar inte till ångesten på samma vis som familj och andra vänner. Alkoholen i sig är ju beroendeframkallande, på olika nivå för olika personer. Vissa ska helt enkelt avstå. Jag tycker du ska dra ner på vistelsen på sociala medier och söka kontakt i verkliga livet med människor som vill ditt bästa och ger dig ångest om du krökar. Alkoholberoendet är en sak, men att hantera verkligheten utan en annan och tuffare sak. Dra det där PM et...
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Har precis tagit upp kamsportsräningen igen efter några år som halvpassiv (box pass en gång i veckan).

Då blir det automatiskt så att man tvingas äta, dricka och sova bättre för att orka träningen.
Sen reglerar det sig själv då kroppen inte är lika sugen på alkohol när man precis tränat eller ska träna.

Annars vet jag hur det är när man står i huset och lagar mat, lätt man korkar upp ett bättre rödvin och tar sig ett matlagningsglas även på vardagskvällar... Det händer inte om man träning senare på kvällen.

Vad f-n vill jag säga med detta då, jo det kanske inte funkar för alla, men om man hittar en träningsform man gillar och får in regelbundenheten är min och många andras erfarnhet att det naturlingt kommer reglera andra synder, som onyttig mat och alkohol.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
En annan grej som jag inte testat själv men fick som råd är att när man mår rikttigt dåligt av alkolhol (typ tung baksmälla, kräks etc) skriv ned känslan du hade och vad du tänkte på en lapp och sätt upp på lappen på ex kylskåpet.
När du sen blir sugen på dricka, festa etc kolla då på den lappen innan och fundera på om du fortfarande är sugen...
 

JB_XII

Rolex
Ja vill dricka, men det funkar inte....

Om du vill/orkar så utveckla gärna.

Jag är nyfiken för att få ett eget perspektiv av gränserna. Svårt att sätta sin egen konsumtion och vana i relation om man inte har något att ”jämföra” med.

Tillsammans kan vi nog skapa en medvetenhet som kanske inte finns hos alla, men som man ändå känner på sig ibland.
 

ScubaKing

Audemars
En annan grej som jag inte testat själv men fick som råd är att när man mår rikttigt dåligt av alkolhol (typ tung baksmälla, kräks etc) skriv ned känslan du hade och vad du tänkte på en lapp och sätt upp på lappen på ex kylskåpet.
När du sen blir sugen på dricka, festa etc kolla då på den lappen innan och fundera på om du fortfarande är sugen...

Jag gjorde precis det där med lappen, det funkar faktiskt. Jag skrev ner precis alla känslor när man mådde som sämst efter fyllan. Ångest och rubbet.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Utöver AA, tänk också på att du kan få hjälp via vanliga vården ( 1177 ) och om du jobbar finns det ofta en företagshälsovård eller en privat vårdförsäkring som kan stödja (ofta även med samtalsstöd, inte bara "vitrockare"). Inget blir bättre av att glida ned i ett missbruk som förstör hälsa och ekonomi. Tag stöd. Att du skriver här är en jättebra start.
 

Häggvik

Omega
"Nykter" sedan 3år tillbaka, jag tar en folköl ibland till middagen eller så.
För mig var problemet att jag aldrig visste när det var nog, kunde dricka kopiösa mängder och alltid med minnesluckor och ångest som följd.
Som någon annan skrev så känns det som man tappar vänner när man slutar gå ut, men dom som är kvar har jag bättre relation med nu istället.
 

Åskviggen

Panerai
I princip alla känner vi någon som har problem med alkoholen. Själv är jag endast 21 år gammal men vill dela med mig av den lilla erfarenhet jag har..
För min del hamnar jag i sammanhang (födelsedagar och andra tillställningar) där jag förväntas att dricka, tillställningarna kommer ofta på raken och det blir lätt mycker alkohol. Efteråt känns det ofta ovärt, men när man är ute och rör på sig, tränar och gör andra fysiska aktiviteter tar det ofta över rodret och styr en ifrån att välja att "parta" till det oftare.
Så fysisk träning tror jag verkligen kan hjälpa dig komma på andra tankar (utöver alla andra fina tips du har fått här)
Stort lycka till och kämpa på!
 

Belfort

Omega
Starkt och stort av dig att vilja gå ut på forumet och våga erkänna! Många därute som alldeles för fega för att vilja erkänna sina brister. Men du tycks ha identifierat din svaghet och är villig att vilja försöka förändra, redan där är hälften av slaget vunnet!
 

erow

Patek
2-Faktor
Jag vill passa på att tacka alla som kommit med både bra tips och stöd i tråden samt pm :)
I mitt fall vet jag om problemet och har faktiskt kontakt inom vården för detta. När jag tog första ölen på semestern hade jag inte druckit på över 1 år.
Jag kände bara att jag var tvungen att "skriva av" mig lite i onsdags då det kändes extremt jobbigt.

Att andra ska sluta posta bilder på alkohol menade jag inte och är inget jag önskar.

Önskar er alla en riktigt trevlig helg!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Utan att avsiktligt varken vara pekpinnig eller dryg, bara en nyfiken fråga...

För en som inte alls har problem, har inte ens varit bakis, men tar en öl för att det är den godaste, tvåan är ju ändå inte lika god som ettan..., varför inte på förhand bara bestämma sig för en. Och sen är det bra?
Kan man inte på förhand tänka så och sen köra efter det? Självdisciplin, vad hände med det?
Som sagt, jag kanske inte fattar nåt. Men vad är det jag inte fattar...?
 
Topp