• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi som försöker sluta/har slutat med alkohol eller andra beroenden och stöttar andra!

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har läst igenom tråden lite och känner igen mig mycket i vad andra skrivit. Bra och givande tråd!

Jag har varit nykter nu i snart sex månader. När jag vaknar nu såhär en lördagsmorgon känner jag fan vad skönt! Pigg, fräsch och utan den otroliga ångest och elände som förr var standard.
Har mått så mycket bättre och kommit så mycket längre på dessa sex månader än jag gjort på väldigt länge.

Jag ville bara skriva av mig lite. Tack och ha en fortsatt trevlig helg allihopa!:)
 
Senast ändrad:

Alarik

Audemars
2-Faktor
Vill bara skriva att jag tycker ni är fantastiska. Vilka makalöst starka människor ni är som på ren kraft och inställning tar er ur ett något så förödande och kontrollerande problem OCH sedan har en daglig kamp för att hålla rätt kurs.
Det finns inget jag respekterar mer än de som tar kontroll över sina livsöden.
 

jwh

Omega
Fin tråd! Blir berörd. Jag hejar på er alla. Närmar mig själv nio år clean med hjälp av NA.

Sitter nu ute i min jaktstuga framför elden tillsammans med en vän som sover ruset av sig i ett annat rum.. blev uppringd igårkväll innan jag och sambon skulle äta middag, av min väns fru som gråtande berättade att läget var illa (igen). Vi började den här resan tillsammans för nio år sedan och han har då och då trillat dit under åren. Han har försökt med egna lösningar och resonerat att alkoholen inte varit ett problem. Nu hade han gått på det igen, hårt och lyckats dölja det väl, så efter en snabb packning och handling av proviant åkte jag och hämtade min vän, som sliten halvsov i soffan med sin son på två år. Utan protest körde vi upp under två timmar i stormigt väder. Blev en fin kväll med fina samtal och en del tårar.
Han påbörjar en behandling måndag så vi stannar stannar i skogen tills dess. Har under morgonen gått igenom hans kläder och tagit bort piller och annat han fått med sig. Nu när jag sitter inne med en kaffe framför brasan och väntar på att han ska vakna känner jag mig tacksam. Händelser som detta krossar (min) illusion om att det kanske skulle fungera att ta ett glas nu, att det som skett tidigare i livet var ungdomstrassel och att jag idag kanske skulle fixa det.

Trots egen firma, giftemål, framgångar och en jättefin liten pojk så kom återfallet (igen). Sett många beroende som under åren bara skulle ta ett glas den där speciella kvällen och totalt raserat sina uppbyggda liv..

Så tand hand om er där ute.
 
Senast ändrad:

Häggvik

Omega
Fin tråd! Blir berörd. Jag hejar på er alla. Närmar mig själv nio år clean med hjälp av NA.

Sitter nu ute i min jaktstuga framför elden tillsammans med en vän som sover ruset av sig i ett annat rum.. blev uppringd igårkväll innan jag och sambon skulle äta middag, av min väns fru som gråtande berättade att läget var illa (igen). Vi började den här resan tillsammans för nio år sedan och han har då och då trillat dit under åren. Han har försökt med egna lösningar och resonerat att alkoholen inte varit ett problem. Nu hade han gått på det igen, hårt och lyckats dölja det väl, så efter en snabb packning och handling av proviant åkte jag och hämtade min vän, som sliten halvsov i soffan med sin son på två år. Utan protest körde vi upp under två timmar i stormigt väder. Blev en fin kväll med fina samtal och en del tårar.
Han påbörjar en behandling måndag så vi stannar stannar i skogen tills dess. Har under morgonen gått igenom hans kläder och tagit bort piller och annat han fått med sig. Nu när jag sitter inne med en kaffe framför brasan och väntar på att han ska vakna känner jag mig tacksam. Händelser som detta krossar (min) illusion om att det kanske skulle fungera att ett glas nu, att det som skett tidigare i livet var ungdomstrassel och att jag idag kanske skulle fixa det.

Trots egen firma, giftemål, framgångar och en jättefin liten pojk så kom återfallet (igen). Sett många beroende som under åren bara skulle ta ett glas den där speciella kvällen och totalt raserat sina uppbyggda liv..

Så tand hand om er där ute.
Fint gjort!
Det är många som skulle behöva en vän som dig.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Fin tråd! Blir berörd. Jag hejar på er alla. Närmar mig själv nio år clean med hjälp av NA.

Sitter nu ute i min jaktstuga framför elden tillsammans med en vän som sover ruset av sig i ett annat rum.. blev uppringd igårkväll innan jag och sambon skulle äta middag, av min väns fru som gråtande berättade att läget var illa (igen). Vi började den här resan tillsammans för nio år sedan och han har då och då trillat dit under åren. Han har försökt med egna lösningar och resonerat att alkoholen inte varit ett problem. Nu hade han gått på det igen, hårt och lyckats dölja det väl, så efter en snabb packning och handling av proviant åkte jag och hämtade min vän, som sliten halvsov i soffan med sin son på två år. Utan protest körde vi upp under två timmar i stormigt väder. Blev en fin kväll med fina samtal och en del tårar.
Han påbörjar en behandling måndag så vi stannar stannar i skogen tills dess. Har under morgonen gått igenom hans kläder och tagit bort piller och annat han fått med sig. Nu när jag sitter inne med en kaffe framför brasan och väntar på att han ska vakna känner jag mig tacksam. Händelser som detta krossar (min) illusion om att det kanske skulle fungera att ett glas nu, att det som skett tidigare i livet var ungdomstrassel och att jag idag kanske skulle fixa det.

Trots egen firma, giftemål, framgångar och en jättefin liten pojk så kom återfallet (igen). Sett många beroende som under åren bara skulle ta ett glas den där speciella kvällen och totalt raserat sina uppbyggda liv..

Så tand hand om er där ute.

Alla omständigheter kvittar ju tyvärr. Och egentligen är det inte så konstigt - beroende är en (hjärn-) sjukdom. De delar av hjärnan som är ansvariga för beslut, impulser, känslor, rädslor mm är alla kraftigt påverkade.

Här är en rätt bra översiktsartikel som förklarar det. Tror jag postat den tidigare i den här tråden.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra1511480
 

Roxen

Cartier
Höll mig spiknykter i knappa fyra månader men tog det dåliga beslutet att dra igång hela cirkusen igen på juldagen med många dagars fylla som följd.

Idag firar jag fyra veckors spiknykterhet och får medalj under kvällens AA-möte.

För dem som ännu inte upptäckt AA och är nynyktra eller vill bli så kan jag varmt rekommendera gemenskapen. Oerhört varma, fina och omtänksamma personer som inte vill annat än att stötta. Går fyra gånger i veckan och det är så betydelsefullt. Inte en massa dravel om gud hit och dit som många befarar.

Kram till alla som kämpar, vet hur satans jävla pisstufft det är...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Höll mig spiknykter i knappa fyra månader men tog det dåliga beslutet att dra igång hela cirkusen igen på juldagen med många dagars fylla som följd.

Idag firar jag fyra veckors spiknykterhet och får medalj under kvällens AA-möte.

För dem som ännu inte upptäckt AA och är nynyktra eller vill bli så kan jag varmt rekommendera gemenskapen. Oerhört varma, fina och omtänksamma personer som inte vill annat än att stötta. Går fyra gånger i veckan och det är så betydelsefullt. Inte en massa dravel om gud hit och dit som många befarar.

Kram till alla som kämpar, vet hur satans jävla pisstufft det är...
Bra om det fungerar för dig, själv är jag inte mycket för sådan intensiv gemenskap.
 

BOTL

Panerai
Om några månader blir jag färdig personalvetare och ska ge mig ut i arbetslivet igen. Jag skulle behöva er hjälp i hur jag som kommer hamna på HR kan hjälpa till och inte "fresta" medarbetare på olika tillställningar. Jag vill bidra till trivsel på arbetsplatsen på ett sätt som gynnar alla.
Överös mig gärna med idéer och förslag, helt prestigelöst inget är fel och jag vill bara veta vad kan man göra från arbetsgivarsidan.
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tack alla !
Det konstiga är att jag bara känt att 'nu vill jag dricka' en enda gång under jan och feb, från att i typ tio års tid ha supit till rejält typ 2-3 gånger i månaden. Med rejält menar jag minst en halvliter 40% sprit eller mer varje gång. Det är väl olika för alla antar jag.
 

TLalle

Omega
Hittade den här tråden av en slump till morgonkaffet och jag kan inte sluta gråta. Inser att jag har ett missbruk. Alkohol har varit en del av mitt liv sedan gymnasiet, är 28 år i dag. Jag har på något sätt relativiserat min egen konsumtion med att jag faktiskt kan ta en öl, ett glas vin, utan att drick något mer. Problemet är efter det, det är alltid en enhet eller tills allt som finns hemma är uppdrucket. Jag har aldrig känt att det räcker, inget stopp. Spenderade helgen hos en vän från universitetet med den självklara fyllan som följd, en söndag med ångest och huvudvärk. Vi satt i hans hem och drack och det sista jag minns från lördagen är att det hade suttit fint med en öl till.
Det känns rätt jävla tungt just nu faktiskt, vet inte vad jag skall göra nu. Kan inte sluta gråta.
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Hittade den här tråden av en slump till morgonkaffet och jag kan inte sluta gråta. Inser att jag har ett missbruk. Alkohol har varit en del av mitt liv sedan gymnasiet, är 28 år i dag. Jag har på något sätt relativiserat min egen konsumtion med att jag faktiskt kan ta en öl, ett glas vin, utan att drick något mer. Problemet är efter det, det är alltid en enhet eller tills allt som finns hemma är uppdrucket. Jag har aldrig känt att det räcker, inget stopp. Spenderade helgen hos en vän från universitetet med den självklara fyllan som följd, en söndag med ångest och huvudvärk. Vi satt i hans hem och drack och det sista jag minns från lördagen är att det hade suttit fint med en öl till.
Det känns rätt jävla tungt just nu faktiskt, vet inte vad jag skall göra nu. Kan inte sluta gråta.
Ta hand om dig. Det finns bara en väg, uppåt och framåt. Vi finns här. Och sök hjälp IRL.
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Hittade den här tråden av en slump till morgonkaffet och jag kan inte sluta gråta. Inser att jag har ett missbruk. Alkohol har varit en del av mitt liv sedan gymnasiet, är 28 år i dag. Jag har på något sätt relativiserat min egen konsumtion med att jag faktiskt kan ta en öl, ett glas vin, utan att drick något mer. Problemet är efter det, det är alltid en enhet eller tills allt som finns hemma är uppdrucket. Jag har aldrig känt att det räcker, inget stopp. Spenderade helgen hos en vän från universitetet med den självklara fyllan som följd, en söndag med ångest och huvudvärk. Vi satt i hans hem och drack och det sista jag minns från lördagen är att det hade suttit fint med en öl till.
Det känns rätt jävla tungt just nu faktiskt, vet inte vad jag skall göra nu. Kan inte sluta gråta.
Att inse och erkänna är ettors första steg, och det finns bra professionell hjälp att få. En dag i taget!
 

jwh

Omega
Hittade den här tråden av en slump till morgonkaffet och jag kan inte sluta gråta. Inser att jag har ett missbruk. Alkohol har varit en del av mitt liv sedan gymnasiet, är 28 år i dag. Jag har på något sätt relativiserat min egen konsumtion med att jag faktiskt kan ta en öl, ett glas vin, utan att drick något mer. Problemet är efter det, det är alltid en enhet eller tills allt som finns hemma är uppdrucket. Jag har aldrig känt att det räcker, inget stopp. Spenderade helgen hos en vän från universitetet med den självklara fyllan som följd, en söndag med ångest och huvudvärk. Vi satt i hans hem och drack och det sista jag minns från lördagen är att det hade suttit fint med en öl till.
Det känns rätt jävla tungt just nu faktiskt, vet inte vad jag skall göra nu. Kan inte sluta gråta.
Hej,
Du är inte ensam och det finns många alternativ om du vill ha en förändring. Det finns professionella aktörer (Kommunala/privata behandlingar) och icke professionella aktörer (AA/NA/CA), enligt min erfarenhet spelar valet av aktör mindre roll.. Du får hitta det som passar dig, mitt enda råd är att du inte ska (behöver) göra detta ensam.
Du får gärna slänga iväg ett PM om du har några frågor.
 
Topp