• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi som försöker sluta/har slutat med alkohol eller andra beroenden och stöttar andra!

Utan att avsiktligt varken vara pekpinnig eller dryg, bara en nyfiken fråga...

För en som inte alls har problem, har inte ens varit bakis, men tar en öl för att det är den godaste, tvåan är ju ändå inte lika god som ettan..., varför inte på förhand bara bestämma sig för en. Och sen är det bra?
Kan man inte på förhand tänka så och sen köra efter det? Självdisciplin, vad hände med det?
Som sagt, jag kanske inte fattar nåt. Men vad är det jag inte fattar...?
Fasen alltså, du har lösningen på världens alla beroenden här. Bara paketera och sälja. ;)
 
Utan att avsiktligt varken vara pekpinnig eller dryg, bara en nyfiken fråga...

För en som inte alls har problem, har inte ens varit bakis, men tar en öl för att det är den godaste, tvåan är ju ändå inte lika god som ettan..., varför inte på förhand bara bestämma sig för en. Och sen är det bra?
Kan man inte på förhand tänka så och sen köra efter det? Självdisciplin, vad hände med det?
Som sagt, jag kanske inte fattar nåt. Men vad är det jag inte fattar...?
Du fattar inte nåt...
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Utan att avsiktligt varken vara pekpinnig eller dryg, bara en nyfiken fråga...

För en som inte alls har problem, har inte ens varit bakis, men tar en öl för att det är den godaste, tvåan är ju ändå inte lika god som ettan..., varför inte på förhand bara bestämma sig för en. Och sen är det bra?
Kan man inte på förhand tänka så och sen köra efter det? Självdisciplin, vad hände med det?
Som sagt, jag kanske inte fattar nåt. Men vad är det jag inte fattar...?

Om du, när du uppriktigt vill, finner att du inte kan sluta helt eller om du, när du väl dricker har liten kontroll över den mängd du konsumerar, är du förmodligen alkoholist.
Anonyma alkoholister sid 39
Har du inget av ovan problem är det bara att kröka på! Ha så kul!

Skål!

 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Utan att avsiktligt varken vara pekpinnig eller dryg, bara en nyfiken fråga...

För en som inte alls har problem, har inte ens varit bakis, men tar en öl för att det är den godaste, tvåan är ju ändå inte lika god som ettan..., varför inte på förhand bara bestämma sig för en. Och sen är det bra?
Kan man inte på förhand tänka så och sen köra efter det? Självdisciplin, vad hände med det?
Som sagt, jag kanske inte fattar nåt. Men vad är det jag inte fattar...?

Med risk för att låta dryg: i princip allt om beroenden.

Om en person med alkoholberoende kunde dricka en öl och stanna så hade hen inte haft ett beroende. Behovet att ta en till och en till och en till står långt bortom en beroendes mentala kontroll (eller självdisciplin om man så vill).

Jag har en enorm självdisciplin i det mesta. Jag kan ligga på kaloriunderskott vid dieter i 20 veckor utan problem och äta svintråkig mat. Jag tränar 5-6 dagar i veckan år ut och år in. Jag jobbar långa dagar och äter hälsosamt. Etc etc.

Men jag kan inte ta en öl - det är omöjligt. I samma sekund jag känner effekten av alkohol (vilket jag gör avsevärt mycket snabbare än en normal människa) byts hela mitt sätt att tänka ut. Inte nog med att jag inte kan, helt plötsligt vill jag inte ta bara en och har 1000 anledningar till varför. Jag får en helt annan reaktion på alkohol än normala människor.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Med risk för att låta dryg: i princip allt om beroenden.

Om en person med alkoholberoende kunde dricka en öl och stanna så hade hen inte haft ett beroende. Behovet att ta en till och en till och en till står långt bortom en beroendes mentala kontroll (eller självdisciplin om man så vill).

Jag har en enorm självdisciplin i det mesta. Jag kan ligga på kaloriunderskott vid dieter i 20 veckor utan problem och äta svintråkig mat. Jag tränar 5-6 dagar i veckan år ut och år in. Jag jobbar långa dagar och äter hälsosamt. Etc etc.

Men jag kan inte ta en öl - det är omöjligt. I samma sekund jag känner effekten av alkohol (vilket jag gör avsevärt mycket snabbare än en normal människa) byts hela mitt sätt att tänka ut. Inte nog med att jag inte kan, helt plötsligt vill jag inte ta bara en och har 1000 anledningar till varför. Jag får en helt annan reaktion på alkohol än normala människor.
Tack. Tycker inte alls att svaret är drygt. Förklarande är ordet för mig. Det sista i ditt stycke är svaret på frågan. Samtidigt det som är svårt att förstå.
Styrkan och lösningen ligger alltså i att avstå då, om man vet att det är den vägen det kommer att bära.
 
  • Like
Reactions: Beo

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tack. Tycker inte alls att svaret är drygt. Förklarande är ordet för mig. Det sista i ditt stycke är svaret på frågan. Samtidigt det som är svårt att förstå.
Styrkan och lösningen ligger alltså i att avstå då, om man vet att det är den vägen det kommer att bära.

Precis. Problemet är att många med alkoholberoenden inte kan skippa alkohol (andra kan). Men ofta finns ett beteendemönster bakom som skapar och förstärker anledningarna till att personen dricker.

Lösningen är då oftast att ta itu med bakomliggande orsaker. Och beroende på hur pass beroende du är (vilket inte heller nödvändigtvis behöver ha att göra med hur länge eller mycket du druckit, bara för att komplicera det hela ytterligare) - så kan den enda utvägen vara fullständig avhållsamhet.

Beroende klassas som en hjärnsjukdom. En beroende styr alltså inte sitt eget beteende i fråga om alkohol (och/eller droger beroende på substansprefrenser) lite som en schizofren inte kan styra sitt agerande.

Skillnaden är dock att en beroende kan vara vettig i alla andra avseenden vilket gör att det är svårt för personen själv att inse att han/hon är sjuk. En inte helt obetydande del av symptomen är också förnekelse vilket också gör att beroende har svårt att inse sin egen problematik (eller relativiserar den).

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här ämnet men för den intresserade så kan den här artikeln vara av värde:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra1511480

Den beskriver rätt väl vad som händer i hjärnan hos en beroende.
(NEJM är en av de mer framstående medicin-publikationerna i världen.)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Precis. Problemet är att många med alkoholberoenden inte kan skippa alkohol (andra kan). Men ofta finns ett beteendemönster bakom som skapar och förstärker anledningarna till att personen dricker.

Lösningen är då oftast att ta itu med bakomliggande orsaker. Och beroende på hur pass beroende du är (vilket inte heller nödvändigtvis behöver ha att göra med hur länge eller mycket du druckit, bara för att komplicera det hela ytterligare) - så kan den enda utvägen vara fullständig avhållsamhet.

Beroende klassas som en hjärnsjukdom. En beroende styr alltså inte sitt eget beteende i fråga om alkohol (och/eller droger beroende på substansprefrenser) lite som en schizofren inte kan styra sitt agerande.

Skillnaden är dock att en beroende kan vara vettig i alla andra avseenden vilket gör att det är svårt för personen själv att inse att han/hon är sjuk. En inte helt obetydande del av symptomen är också förnekelse vilket också gör att beroende har svårt att inse sin egen problematik (eller relativiserar den).

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här ämnet men för den intresserade så kan den här artikeln vara av värde:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra1511480

Den beskriver rätt väl vad som händer i hjärnan hos en beroende.
(NEJM är en av de mer framstående medicin-publikationerna i världen.)
Tack för ett uttömmande svar.
Då lärde jag mig nåt idag med :)
 

Bruset

Panerai
Boktips! Vet inte om det är ett bra tips men det har pratats en del om den och kan säkert vara till nytta för någon eller några.
Lycka till!

https://www.nok.se/titlar/akademisk-psykologi/for-mycket-for-ofta/#

”Den här boken är skriven för dig som vill se över ditt drickande och förändra dina alkoholvanor - det är möjligt att återgå till måttlig konsumtion. Många klarar detta på egen hand, utan att söka vård.

För mycket för ofta grundar sig på kognitiv beteendeterapi, KBT, som visat sig vara en framgångsrik behandlingsform vid alkoholproblem. Läsaren får lära sig att kartlägga risksituationer, att dricka mindre när man dricker, att sätta mål och registrera hur mycket man dricker och i vilka situationer. Boken kombinerar teori med praktiska övningar och innehåller många exempel.”
 
  • Like
Reactions: Beo

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Boktips! Vet inte om det är ett bra tips men det har pratats en del om den och kan säkert vara till nytta för någon eller några.
Lycka till!

https://www.nok.se/titlar/akademisk-psykologi/for-mycket-for-ofta/#

”Den här boken är skriven för dig som vill se över ditt drickande och förändra dina alkoholvanor - det är möjligt att återgå till måttlig konsumtion. Många klarar detta på egen hand, utan att söka vård.

För mycket för ofta grundar sig på kognitiv beteendeterapi, KBT, som visat sig vara en framgångsrik behandlingsform vid alkoholproblem. Läsaren får lära sig att kartlägga risksituationer, att dricka mindre när man dricker, att sätta mål och registrera hur mycket man dricker och i vilka situationer. Boken kombinerar teori med praktiska övningar och innehåller många exempel.”
Haha, men det är ju precis det som är grejen, en alkoholist kan aldrig dricka som vanliga mänskor utan att trigga den fysiska allergin...

Finns ingen måttlighet och genvägar. Total avhållsamhet är enda varaktiga botemedlet.

Behandlingar och terapeuter kan inte göra något annat än att leda oss till AA om det ska bli någon förändring. Hamnar ni på något ställe där dom inte pratar om AA kanske nästa behandling leder er rätt. Skrämmande men sant.
Jag har personligen förlorat 15-20 vänner som trodde dom kunde dricka måttligt efter några års uppehåll och nu är dom döda. Slutade räkna efter 12!!

Det är en dödlig progressiv sjukdom. Och det går inte att dricka, aldrig någonsin, inte måttligt eller inte alls för en alkoholist.
 
Senast ändrad:

Bruset

Panerai
Haha, men det är ju precis det som är grejen, en alkoholist kan aldrig dricka som vanliga mänskor utan att trigga den fysiska allergin...

Finns ingen måttlighet och genvägar. Total avhållsamhet är enda varaktiga botemedlet.

Behandlingar och terapeuter kan inte göra något annat än att leda oss till AA om det ska bli någon förändring. Hamnar ni på något ställe där dom inte pratar om AA kanske nästa behandling leder er rätt. Skrämmande men sant.
Jag har personligen förlorat 15-20 vänner som trodde dom kunde dricka måttligt efter några års uppehåll och nu är dom döda. Slutade räkna efter 12!!

Det är en dödlig progressiv sjukdom. Och det går inte att dricka, aldrig någonsin, inte måttligt eller inte alls för en alkoholist.

Absolut! Så är det säkert.
Tänker att det kan fungera vid riskbruk eller lättare problematik men säkert inte för någon som är gravt alkoholiserad.
Ska tillägga att mina erfarenheter är begränsade så ta mig inte på orden.
Har bara noterat att just den boken fått en del uppmärksamhet.
 

erow

Patek
2-Faktor
Haha, men det är ju precis det som är grejen, en alkoholist kan aldrig dricka som vanliga mänskor utan att trigga den fysiska allergin...

Finns ingen måttlighet och genvägar. Total avhållsamhet är enda varaktiga botemedlet.

Behandlingar och terapeuter kan inte göra något annat än att leda oss till AA om det ska bli någon förändring. Hamnar ni på något ställe där dom inte pratar om AA kanske nästa behandling leder er rätt. Skrämmande men sant.
Jag har personligen förlorat 15-20 vänner som trodde dom kunde dricka måttligt efter några års uppehåll och nu är dom döda. Slutade räkna efter 12!!

Det är en dödlig progressiv sjukdom. Och det går inte att dricka, aldrig någonsin, inte måttligt eller inte alls för en alkoholist.
Det stämmer som du skriver. Jag vill kunna dricka måttligt och kan klara det några gånger men sen är jag fast. För mig är total avhållsamhet det enda som funkar.
Nu är det bara att börja om igen
 

Fargoth

Omega
Ett annat exempel på hur hjärnan kan styra över förståndet är när man håller på att göra slut i ett dåligt förhållande. Det kan ju vara helt uppenbart i de nyktra stunderna att det vore bäst att bara göra slut rakt av, men rätt som det är slår kemikalierna till i huvudet och man hamnar till sängs i alla fall. Är kanske ingen perfekt liknelse men jag tänker att det borde många kunna känna igen sig i.
 

FOQ

Audemars
Det stämmer som du skriver. Jag vill kunna dricka måttligt och kan klara det några gånger men sen är jag fast. För mig är total avhållsamhet det enda som funkar.
Nu är det bara att börja om igen

Skönt att du är så klarsynt över alkoholen. Kämpa på!

Det är trevligt att se att många här på forumet är så hjälpsamma och delar med sig.

Trevlig lördag på er!
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Även om man inte känner igen sig i "kan inte sluta när jag väl börjat", minnesluckor och extrem ångest så kan det vara värt att prova dra ned på alkoholen. På andra håll på nätet är det mer än en person som varit otroligt positiva efter att ha provat 30-dagarsutmaningen som finns på This Naked Mind: https://learn.thisnakedmind.com/the-alcohol-experiment-registration

Om inte annat lär det spara en försvarlig mängd pengar som är grundplåten till nästa klocka... ;)
 

Roxen

Cartier
Alkohol är förrädiskt. Har haft ett missbruk i närmare 10år, är 27 nu. Sedan 6mån går jag i terapi för mitt drickande, och det är snudd på fantastiskt. Att träffa en person som är expert på området och lämnar personliga åsikter därhän. Som känner in utan att döma.

Har åkt dit på grov rattfylla när jag dundrade in i en bergvägg i 130 knyck, varit så full att jag tvingats parkera bilen i väggrenen och sova ruset av mig på väg hem från krogen. Flera gånger.

Bad en av mina anställda om skjuts för att hämta bilen som stod utanför krogen. När han hämtade mig hemma stod bilen på parkeringen, hemkörd av mig helt utan minne av sistnämnda.

Listan kan göras väldigt lång.

Rattfyllan var en del av vändpunkten för mig. Det blev en väckarklocka när jag insåg att jag kunnat köra ihjäl någon. Idag kämpar jag varje dag med mitt drickande, utan att vara nykter. Har sedan krocken för snart två år sedan aldrig suttit bakom ratten påverkad.

Har en rejäl buffé av minska-suget-efter-krökat-medicin och tydliga riktlinjer. Kommer även börja gå till AA som flera tipsat om.

Önskar alla lycka till, vi är fler som har eller har haft problem.
 

erow

Patek
2-Faktor
Alkohol är förrädiskt. Har haft ett missbruk i närmare 10år, är 27 nu. Sedan 6mån går jag i terapi för mitt drickande, och det är snudd på fantastiskt. Att träffa en person som är expert på området och lämnar personliga åsikter därhän. Som känner in utan att döma.

Har åkt dit på grov rattfylla när jag dundrade in i en bergvägg i 130 knyck, varit så full att jag tvingats parkera bilen i väggrenen och sova ruset av mig på väg hem från krogen. Flera gånger.

Bad en av mina anställda om skjuts för att hämta bilen som stod utanför krogen. När han hämtade mig hemma stod bilen på parkeringen, hemkörd av mig helt utan minne av sistnämnda.

Listan kan göras väldigt lång.

Rattfyllan var en del av vändpunkten för mig. Det blev en väckarklocka när jag insåg att jag kunnat köra ihjäl någon. Idag kämpar jag varje dag med mitt drickande, utan att vara nykter. Har sedan krocken för snart två år sedan aldrig suttit bakom ratten påverkad.

Har en rejäl buffé av minska-suget-efter-krökat-medicin och tydliga riktlinjer. Kommer även börja gå till AA som flera tipsat om.

Önskar alla lycka till, vi är fler som har eller har haft problem.
"Gillar" inte det du skriver men att du skriver detta :) Önskar dig verkligen lycka till!
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig haft problem med alkohol och avstår från det mer än gärna. Men jag går oftast på diet tre månader om året och då är det jobbigt. Brukar döda läsksuget med att dricka sockerfri läsk. Hjälper för stunden. Testa att döda alkoholsuget med alkoholfri öl? Kanske kan hjälpa för stunden, vad vet jag. Önskar dig lycka till!
 

Txistorra

Omega
Jag har aldrig haft problem med alkohol och avstår från det mer än gärna. Men jag går oftast på diet tre månader om året och då är det jobbigt. Brukar döda läsksuget med att dricka sockerfri läsk. Hjälper för stunden. Testa att döda alkoholsuget med alkoholfri öl? Kanske kan hjälpa för stunden, vad vet jag. Önskar dig lycka till!
Jag är i samma sits som många andra i tråden. För mig personligen får jag en placebo-effekt av alkoholfria varianter så skulle ej rekommendera det
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Inte full, men tänk dig känslan av att ha druckit en halv starköl. Lite tung i skallen och lätt pittögd :D
Svårt att förklara. Absolut bäst är att totalt klippa allt sånt där. Klarar inte ens att lukta på vin utan att få den där känslan.
Jag tror det är högst personligt hur man reagerar på alkoholfri öl. Har en morbror som druckit alkohol många många år, idag har han slutat med alkohol och dricker alkoholfri öl i miljöer där alkohol kan förekomma. Inga problem alls.
 

rogart-63

Patek
Har jag inget missbruk vad jag vet . Mer än möjligen socker. Men det måste vara förbenat svårt att hålla sig från att dricka. Hur många gånger har man inte blivit erbjuden eller varit på fest där det serveras alkohol . Eller mässor m.m . Att då stå emot måste vara svårt . Att säga att man då inte dricker och är alkolist kan säkert vara svårt också Liten öl kan du väl ta o.s.v . Man ses som en torris eller nåt freako som inte kan ta en öl.
Tycker ni alla som slutat och kan hålla er från det är grymma . Att ha träning eller nåt sånt är nog en bra idé . Det har hållit mig från att dricka .
Lycka till @erow
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tror jag är redo för lektion två nu.

Vad är det som gör att ni som har alkoholproblem och väljer att köra bil till krogen, gör det, så att det ens är möjligt att köra hem? Vad gör att ni som gör det är redo att köra i berusat tillstånd? Förutom att det är ett mycket allvarligt brott, jämför man med momsfiffel, vilket är tämligen ofarligt, men förkastas stenhårt på KS (därav jämförelsen), är ju onykter körning dessutom livsfarligt både för er, men framför allt oss andra.
Varför gör ni det? Hur tänker ni i nyktert tillstånd?
Jag begriper inte det heller. Som sagt, lektion två...
 
  • Like
Reactions: GWD

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
För mig är alkoholfri öl ett bra hjälpmedel. Jag försöker varva riktig öl med alkoholfri. Viktigt dock är att gå på IPA/Ale då lagern blir alldeles för söt och brödig
Förlåt mig om jag klampar på, men av vilken anledning ska du "varva" med riktig öl? Av det du beskrivit ger "riktig" öl inga goda effekter i ditt liv, det verkade som en insikt du själv kommit till ? Att försöka maskera sitt problem med "jag dricker aldrig före kl12" eller "jag dricker inget som är lagrat under 18år" eller som du säger "IPA/Ale" är det bara man själv som går på. Jag har som jag tidigare skrev inget eget alkoholproblem/beroende, men jag har gott om erfarenhet både ifrån ungdomen med kompisar, kompisars föräldrar, och i senare år arbetskamrater och släktingar med problem. Att erkänna ett alkoholberoende är lika svårt som det är för många att bli kritiserade för sin bilkörning ;)
 
Topp