• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi som försöker sluta/har slutat med alkohol eller andra beroenden och stöttar andra!

erow

Patek
2-Faktor
Har vänner som tagit sig ur ett alkoholmissbruk både med hjälp av AA eller annan form av behandling som antabus eller helt enkelt låst in sig och kört cold turkey.
Även vänner som vägrar inse att dom har problem trots förlorade jobb, indragen umgängesrätt etc etc. Allt är ”någon annans” fel...
Imponerad av de som lyckas inklusive dig @Margarinkungen.
Själv dricker jag uteslutande öl och då max 3 stycken. Blir det någon enstaka gång fler än så så vaknar jag med en sjujävla ångest utan att jag varit knappt salongsberusad.
Dumheter på fyllan gjorde man som yngre utan nån som helst ångest men idag vid 55 räcker det som sagt med knappt salong för att den ska komma. Har väl med åldern att göra antar jag.
Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta annat än att jag är grymt impad av er som först erkänner att det är ett problem och sedan tar er ur skiten.
Ska visa denna tråd för polaren som fuckade upp jobbet och har problem med umgängesrätten för där är det tragik på hög nivå och inte hjälper det med att jag och andra tjatar.
Känner igen mig i att man inte tar till sig vad andra säger. Under 10år var min familj och vänner både stötande och arga men jag tog inte till mig något. Man måste själv besluta sig för att sluta.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hoppas det går bra för er alla som kämpar! Själv har jag nog inte kommit till insikt när det kommer till alkoholen.
Har en hardcore missbrukarpersonlighet, började tidigt med alkohol, röka, piller och whatever när jag var en 13 år. Ständigt sökande och jagande efter kickar, vilsen i "det vanliga".
När skolan jag aldrig närvarare vid formellt var slut som 18 åring så började ett nytt kapitel med egen bostad och ansvar, utanför myndigheters och vårdnadshavares "kontroll" eskalerade alla missbruk, även i takt med att mer pengar rullade in. Var påverkad av något från morgon till morgon, varje dag, året om. Till 99% kola, weed och sömnisar, nästan aldrig alkohol. Detta höll jag på med till jag var 24 år och träffade min fru, gick cold turkey direkt med vissa snedsteg och en ryggsäck vars demoner rotat sig långt in i min ryggmärg.

Sedan dess har alkohol varit en stor del av mitt liv, i princip varje dag dricker jag minst 2-3 öl. Jag tkr personligen inte att 2-3 stora är mycket per dag och har aldrig tyckt det varit problematiskt egentligen. Alkoholen har varit vid min sida från botten till att idag en 10 år senare ha ett stabilt och välbetalt arbete, familj, goda relationer... Men, sista tiden har tankarna börjat gnaga... Jag vet ju att jag Planerar runt alkoholen, att sitta i baren... För att inte tala om pengarna, har handlat om över 5-6k i månaden på endast alkohol. Sån jävla waste. Jag är aldrig ute och festar, sitter till 95% av gångerna ensam i en bar. Jag har alltid älskat det, sitta själv i en hotellbar är bland det bästa jag vet... Men mer och mer börjar jag inse att det nog eg. är alkoholen som är grejen jag bygger mina egna lögner kring... När jag med nyktra ögon ser över min historia så...

Yadayada. Vad vill jag ha sagt? Ingenting egentligen, läste denna tråd och har för första gången öppnat lite av mina tankar för någon annan.

Nu sitter jag ensam i en bar, och har precis beställt in en första.

Kämpa!
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hoppas det går bra för er alla som kämpar! Själv har jag nog inte kommit till insikt när det kommer till alkoholen.
Har en hardcore missbrukarpersonlighet, började tidigt med alkohol, röka, piller och whatever när jag var en 13 år. Ständigt sökande och jagande efter kickar, vilsen i "det vanliga".
När skolan jag aldrig närvarare vid formellt var slut som 18 åring så började ett nytt kapitel med egen bostad och ansvar, utanför myndigheters och vårdnadshavares "kontroll" eskalerade alla missbruk, även i takt med att mer pengar rullade in. Var påverkad av något från morgon till morgon, varje dag, året om. Till 99% kola, weed och sömnisar, nästan aldrig alkohol. Detta höll jag på med till jag var 24 år och träffade min fru, gick cold turkey direkt med vissa snedsteg och en ryggsäck vars demoner rotat sig långt in i min ryggmärg.

Sedan dess har alkohol varit en stor del av mitt liv, i princip varje dag dricker jag minst 2-3 öl. Jag tkr personligen inte att 2-3 stora är mycket per dag och har aldrig tyckt det varit problematiskt egentligen. Alkoholen har varit vid min sida från botten till att idag en 10 år senare ha ett stabilt och välbetalt arbete, familj, goda relationer... Men, sista tiden har tankarna börjat gnaga... Jag vet ju att jag Planerar runt alkoholen, att sitta i baren... För att inte tala om pengarna, har handlat om över 5-6k i månaden på endast alkohol. Sån jävla waste. Jag är aldrig ute och festar, sitter till 95% av gångerna ensam i en bar. Jag har alltid älskat det, sitta själv i en hotellbar är bland det bästa jag vet... Men mer och mer börjar jag inse att det nog eg. är alkoholen som är grejen jag bygger mina egna lögner kring... När jag med nyktra ögon ser över min historia så...

Yadayada. Vad vill jag ha sagt? Ingenting egentligen, läste denna tråd och har för första gången öppnat lite av mina tankar för någon annan.

Nu sitter jag ensam i en bar, och har precis beställt in en första.
tack, skicka ett PM om du vill prata
 

Roxen

Cartier
Drygt två veckor av spiknykterhet nu. Känns kanon bortsett från att antabusen gör en oerhört sömnig och irritabel. Kanske å andra sidan är bristen på alkohol som orsakar den känslan.

Satan vad jag saknar att dricka dock, obeskrivlig längtan under främst de två helger jag varit nykter nu. Drömmer till och med om alkoholen, främst att dricka vin. Även en så banal sak som att se en film där någon dricker ett glas väcker starka känslor.
Hur som helst känns det som en riktigt bra start!

Kämpa på alla.

Stor kram.
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Drygt två veckor av spiknykterhet nu. Känns kanon bortsett från att antabusen gör en oerhört sömnig och irritabel. Kanske å andra sidan är bristen på alkohol som orsakar den känslan.

Satan vad jag saknar att dricka dock, obeskrivlig längtan under främst de två helger jag varit nykter nu. Drömmer till och med om alkoholen, främst att dricka vin. Även en så banal sak som att se en film där någon dricker ett glas väcker starka känslor.
Hur som helst känns det som en riktigt bra start!

Kämpa på alla.

Stor kram.
Bra jobbat!
 

erow

Patek
2-Faktor
Drygt två veckor av spiknykterhet nu. Känns kanon bortsett från att antabusen gör en oerhört sömnig och irritabel. Kanske å andra sidan är bristen på alkohol som orsakar den känslan.

Satan vad jag saknar att dricka dock, obeskrivlig längtan under främst de två helger jag varit nykter nu. Drömmer till och med om alkoholen, främst att dricka vin. Även en så banal sak som att se en film där någon dricker ett glas väcker starka känslor.
Hur som helst känns det som en riktigt bra start!

Kämpa på alla.

Stor kram.
Jätteroligt att höra! :)

Själv varit nykter i snart 3 veckor sedan mitt återfall. Angående trötthet av antabus gäller det mig också, just nu äter jag bara 200 mg för att slippa tröttheten och irritationen.

För mig är det så att saknaden av att dricka blir mindre ju längre jag varit nykter, dock försvinner inte suget trots att jag vet hur dåligt det blir...

Önskar dig verkligen lycka till!
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Drygt två veckor av spiknykterhet nu. Känns kanon bortsett från att antabusen gör en oerhört sömnig och irritabel. Kanske å andra sidan är bristen på alkohol som orsakar den känslan.

Satan vad jag saknar att dricka dock, obeskrivlig längtan under främst de två helger jag varit nykter nu. Drömmer till och med om alkoholen, främst att dricka vin. Även en så banal sak som att se en film där någon dricker ett glas väcker starka känslor.
Hur som helst känns det som en riktigt bra start!

Kämpa på alla.

Stor kram.
Så där är det i början men det försvinner relativt fort, iallafall för mig

Bra kämpat
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Viktig tråd. Jag har själv vuxit upp med en mamma som har druckit för mycket, är 20 år idag. Mådde väldigt dåligt över detta och minns att jag ofta skuldbelade mig själv för att jag kände som jag gjorde. Nu har det gått tre år sedan hon blev nykterist, och det känns så himla skönt att slippa behöva tänka på detta. Men ibland kan jag bli orolig att hon ska börja dricka igen, även om hon säger att hon aldrig mer ska dricka något så vill hon ogärna benämna sig som alkoholist utan snarare "riskbrukare".
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Helt klart en av de viktigaste trådarna här på forumet med många starka berättelser. Jag har själv inga problem med alkohol, jag gillar smaken men inte känslan av att bli snurrig så jag har tur. Men jag har börjat intresserat mig i att brygga öl och oroar mig såklart över att börja dricka för mycket. Idag på läkarbesök passade jag på att fråga vad som är ett acceptabelt alkoholintag för den som inte har ett riskbeteende och enligt doktorn är det 14 enheter per vecka för män och 9 enheter per vecka för kvinnor. En enhet är en öl eller ett glas vin. Dricker man mer finns det risk att hamna i ett beroende. Jag ska själv se till att hålla mig under denna gräns. Tack till alla som delar med sig av sina erfarenheter!
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Helt klart en av de viktigaste trådarna här på forumet med många starka berättelser. Jag har själv inga problem med alkohol, jag gillar smaken men inte känslan av att bli snurrig så jag har tur. Men jag har börjat intresserat mig i att brygga öl och oroar mig såklart över att börja dricka för mycket. Idag på läkarbesök passade jag på att fråga vad som är ett acceptabelt alkoholintag för den som inte har ett riskbeteende och enligt doktorn är det 14 enheter per vecka för män och 9 enheter per vecka för kvinnor. En enhet är en öl eller ett glas vin. Dricker man mer finns det risk att hamna i ett beroende. Jag ska själv se till att hålla mig under denna gräns. Tack till alla som delar med sig av sina erfarenheter!
Låter spontant ganska mycket med 14 enheter per vecka för en man. Säg att man dricker alkohol två-tre kvällar i veckan, vilket då blir 5-6 enheter per gång. Vissa veckor är det väl inget konstigt, men att snitta 14 en vanlig vecka låter mycket.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Låter spontant ganska mycket med 14 enheter per vecka för en man. Säg att man dricker alkohol två-tre kvällar i veckan, vilket då blir 5-6 enheter per gång. Vissa veckor är det väl inget konstigt, men att snitta 14 en vanlig vecka låter mycket.
Jo det håller jag såklart med om, det är hyfsat riskabelt att halsa i sig 14 öl varje lördag 52 veckor om året. Tanken är nog att intaget bör vara jämnt fördelat över veckan.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Drygt två veckor av spiknykterhet nu. Känns kanon bortsett från att antabusen gör en oerhört sömnig och irritabel. Kanske å andra sidan är bristen på alkohol som orsakar den känslan.

Satan vad jag saknar att dricka dock, obeskrivlig längtan under främst de två helger jag varit nykter nu. Drömmer till och med om alkoholen, främst att dricka vin. Även en så banal sak som att se en film där någon dricker ett glas väcker starka känslor.
Hur som helst känns det som en riktigt bra start!

Kämpa på alla.

Stor kram.

Bra jobbat! Lång väg men en bra start och något att känna stolthet över! Att också våga erkänna suget men ändå stå emot är starkt. Hoppas även du delar med dig till nära och kära som då självfallet ska stötta dig.

Kämpa på!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag känner aldrig det där 'suget' i tiden som går mellan jag dricker, märkligt...
Det är mer som att jag resonerar med mig själv,
'Jahapp, nu är det (exempelvis) en månad sedan sist så nu kan jag ta en vända igen.
Som sagt, jag har aldrig stött på någon annan som följer ett så udda dryckesmönster som jag själv.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
640A4C71-2A56-4F46-9877-7EE400ACC0CA.jpeg

Service, gemenskap och tillfrisknade samt en Panerai
 
Senast ändrad:

Nedro

Panerai
2-Faktor
Detta forum är fantastiskt på att hjälpa folk!

KS är fullt med saker som man älskar dvs klockor och men sen är det mycket alkohol.

I somras var det dags igen, fick smak på alkoholen (nu kan jag inte sluta) och behöver stöttning av folk som inte dricker.


Denna tråd startar jag för att få stöd, men alla är välkomna att skriva!

tråkigt att läsa, men hoppas du kan finna styrkan att komma tillbaka. Kallar mig inte nykterist men har i princip varit nykter detta året, då jag fått en grabb. De eventuella öl som kommit ned har varit alkoholfria.

men förstår precis klockor och alkohol verkar ju vara på ett sätt en lika bra matchning som klockor och cigarrer. Vilket jag inte heller uppskattar då jag inte är så förtjust i rökning. Men accepterar att det säkerligen är kopplat till att båda dessa var mer socialt accepterade när klockorna växter fram
 

TomGanks

Panerai
Har inga problem med alkohol egentligen. Men det är för djävla gott med fredagsölen, efter hårt arbete, till god mat. Nu sker det mesta av detta på helger så dricker inte annars. Men tänkte jag skulle prova en vit månad bara för att och inser att det antagligen blir den första sen jag började dricka alkohol överhuvudtaget. Ingen bigdeal kanske men kändes rätt stört när man börjar tänka på det. Till övriga som skriver och kämpar på skickar jag lite tankar och styrka, trevlig helg!
20191004_172402.jpg
 

erow

Patek
2-Faktor
100 dagar!

I vissa fall inte så lång tid, men i andra väldigt lång tid...

100 dagar har det nu gått sedan mitt senaste återfall. Känns riktigt skönt, men erkänner att det varit en tuff höst. I novembermörkret ville jag bara sluta med antabus och ta ett återfall, men klarade av detta och som vanligt stärker det självkänslan.

Något som verkligen hjälpt är att jag gått på ”återfallsprevention” hos beroendecenter där jag lärt mig mycket att ta till sig. Funderar på om nästa steg är att prova aa, har som sagt märkt att det hjälper att prata om hur det är och känns.

Slutligen vill jag tacka alla här på ks som hjälpt och stöttat! Önskar er alla en riktigt god jul :)
 

skyseeker

Rolex
100 dagar!

I vissa fall inte så lång tid, men i andra väldigt lång tid...

100 dagar har det nu gått sedan mitt senaste återfall. Känns riktigt skönt, men erkänner att det varit en tuff höst. I novembermörkret ville jag bara sluta med antabus och ta ett återfall, men klarade av detta och som vanligt stärker det självkänslan.

Något som verkligen hjälpt är att jag gått på ”återfallsprevention” hos beroendecenter där jag lärt mig mycket att ta till sig. Funderar på om nästa steg är att prova aa, har som sagt märkt att det hjälper att prata om hur det är och känns.

Slutligen vill jag tacka alla här på ks som hjälpt och stöttat! Önskar er alla en riktigt god jul :)
Riktigt starkt jobbat!
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
100 dagar!

I vissa fall inte så lång tid, men i andra väldigt lång tid...

100 dagar har det nu gått sedan mitt senaste återfall. Känns riktigt skönt, men erkänner att det varit en tuff höst. I novembermörkret ville jag bara sluta med antabus och ta ett återfall, men klarade av detta och som vanligt stärker det självkänslan.

Något som verkligen hjälpt är att jag gått på ”återfallsprevention” hos beroendecenter där jag lärt mig mycket att ta till sig. Funderar på om nästa steg är att prova aa, har som sagt märkt att det hjälper att prata om hur det är och känns.

Slutligen vill jag tacka alla här på ks som hjälpt och stöttat! Önskar er alla en riktigt god jul :)
Bra jobbat!
 
Topp