• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Video Recension: Steinhart Ocean One Legacy

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag har aldrig klämt på en Steinhart men jag tycket att de verkar vara mycket pang för pengarna!
Du kommer förmodligen inte få så många kommentarer i tråden eftersom det är en Steinhart som i mångas ögon är skitkvallite som vilken ur & pen klocka som helst.
På klocksnack är svårt att få vänner om man intr har "the real deal" så låt stormen börja. Förövrigt trevlig recension, jag står på din och Steinharts sida! ;)
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har aldrig klämt på en Steinhart men jag tycket att de verkar vara mycket pang för pengarna!
Du kommer förmodligen inte få så många kommentarer i tråden eftersom det är en Steinhart som i mångas ögon är skitkvallite som vilken ur & pen klocka som helst.
På klocksnack är svårt att få vänner om man intr har "the real deal" så låt stormen blrja. Förövrigt trevlig recension, jag står på din och Steinharts sida! ;)
Tack så mycket!
Det är tyvärr sant det du skriver. Spelar inte jätte stor roll för mig personligen vad folk tycker. Om jag gillar en klocka och den erbjuder väldigt mycket för pengarna enligt mig, är jag nöjd med köpet. Jag har länge velat ha en klocka med "gilt" tavla och visare tex, och jag som student har inte möjligheten att köpa en Rolex 6538 för 400 000kr. Visst finns det tex Tudor Black Bay för ca 30 000kr som har det jag söker. Den kostar dock 5-6ggr mer än Ocean One legacy. Den dagen jag har pengarna att lägga 30k på en klocka kommer jag äga en Tudor Black Bay då det är väldigt mycket klocka för pengarna. Tills dess kommer jag vara nöjd med min Steinhart :)
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Varför tudor? I dag finns fövisso BB med in house, men tidigare satt "samma" maskin som i din Steinhart. Nu gillar jag förvisso den lite fläskigare black bay, gillar man ist rolex som är lite smäckrare som är väl inte en Steinhart helt fel? Men det är förstås, vill man vara kung i baren och har taskig självkänsla så funkar det ju inte med en Steinhart!:pirate:
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Varför tudor? I dag finns fövisso BB med in house, men tidigare satt "samma" maskin som i din Steinhart. Nu gillar jag förvisso den lite fläskigare black bay, gillar man ist rolex som är lite smäckrare som är väl inte en Steinhart helt fel? Men det är förstås, vill man vara kung i baren och har taskig självkänsla så funkar det ju inte med en Steinhart!:pirate:
Haha :p
Menar självklart BB med in house urverket. Jag ska stoppa in ett ETA 2824-2 TOP i min Steinhart och det är mer eller mindre exakt vad som sitter i ETA versionen av BB. Jag personligen tycker BB och Speedmaster är de två dyrare klockor som faktiskt erbjuder relativt mycket klocka för pengarna. Med BB får man ändå mycket historia, Rolex byggkvalitet och trevlig design med in-house urverk för 30k. Samma gäller även Speedmaster Pro. Efter 30k blir ökningen i kvalitet/pris ganska liten vad jag förstått.

Många kommer säkert inte hålla med om det jag skrev, men det är min uppfattning och min åsikt.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag håller delvis med om historielektionen. Men Certina har en långt förflutet och har bland annat en spännande historia gällande dykarklockor back in the days, kostar fan inte en förmögenhet ändå! Deras dykare är förvisso aningen simplare i dag. Visst Certina bygger fina klockor och här på ks är det socialt accepterade instegsklockor, tycker fortfarande att Steinhart oc1 är mer pang än en ds dykare från certina om man bortser från historia. Inget ont om Certina, jag äger flera själv.
 
Tack så mycket!
Det är tyvärr sant det du skriver. Spelar inte jätte stor roll för mig personligen vad folk tycker. Om jag gillar en klocka och den erbjuder väldigt mycket för pengarna enligt mig, är jag nöjd med köpet. Jag har länge velat ha en klocka med "gilt" tavla och visare tex, och jag som student har inte möjligheten att köpa en Rolex 6538 för 400 000kr. Visst finns det tex Tudor Black Bay för ca 30 000kr som har det jag söker. Den kostar dock 5-6ggr mer än Ocean One legacy. Den dagen jag har pengarna att lägga 30k på en klocka kommer jag äga en Tudor Black Bay då det är väldigt mycket klocka för pengarna. Tills dess kommer jag vara nöjd med min Steinhart :)
Ähh! En ETA-dykare under 5 papp är väl alltid bra? Orkar inte aspirera på att vara kung i baren för tillfället så idag kör jag min Davosa på mesh.
davosa.jpg
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag håller delvis med om historielektionen. Men Certina har en långt förflutet och har bland annat en spännande historia gällande dykarklockor back in the days, kostar fan inte en förmögenhet ändå! Deras dykare är förvisso aningen simplare i dag. Visst Certina bygger fina klockor och här på ks är det socialt accepterade instegsklockor, tycker fortfarande att Steinhart oc1 är mer pang än en ds dykare från certina om man bortser från historia. Inget ont om Certina, jag äger flera själv.

Sant! Jag gillar också Certina. Ett riktigt trevligt märke. Precis som du säger gör de lite simplare klockor idag, vilket är lite synd. Måste dock säga att Certina DS 1 Powermatic 80 Himalaya(även den med svart urtavla är riktigt snygg) är riktigt snygg. Håller dock med om att Steinhart erbjuder lite mer klocka för pengarna.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
davosa 2.jpg

Då borde vanliga ternosen, med eller utan bubbla, funka för dig. den är 40mm o med mindre lug to lug och med mera krökta bandhorn
 
Senast ändrad:

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Här är min video recension av Steinhart Ocean One Legacy. En riktigt trevlig vintage inspirerad dykare om man kan komma över det faktum att det är ett homage till Rolex 6538.


Tack för att ni kollade/läste :)
//William
Bra videorecension. Följer din kanal nu! Jag har varit sugen på en
Steinhart OVM från och till men aldrig slagit till. Jag har egentliga inga
problem med homage men känner
ibland att det kanske är tråkigt. Det
finns ju så många klockor som ändå
har en mer egen stil, typ Squale, Halios m.m. Att vela och fundera hit och dit är ju klockintressets kärna ibland och kanske blir det en Steinhart ändå snart, om inte annat som ett långfinger mot snobberiet.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Bra videorecension. Följer din kanal nu! Jag har varit sugen på en
Steinhart OVM från och till men aldrig slagit till. Jag har egentliga inga
problem med homage men känner
ibland att det kanske är tråkigt. Det
finns ju så många klockor som ändå
har en mer egen stil, typ Squale, Halios m.m. Att vela och fundera hit och dit är ju klockintressets kärna ibland och kanske blir det en Steinhart ändå snart, om inte annat som ett långfinger mot snobberiet.
Tack så mycket och roligt att du prenumererar! :)

Förstår hur du känner. Kan ärligt säga att vissa av Steinhart klockor är något tråkiga, tex Ocean 1 Black, Ceramic, GMT etc. Väldigt prisvärda klockor överlag men för mig ganska identitets lösa då många gör väldigt liknande klockor. Vissa av deras klockor är dock riktigt trevliga. Bland annat den du nämner, Ocean Red, Vintage, Legacy, Vintage GMT, Ocean 500 etc. Visst är många av dem delvis homage till någon vintage Rolex tex. Däremot tycker ja de bidrar med något unikt i prisklassen som kanske inte ses jätte ofta hos klockor för denna peng.
 

Rado

Omega
Tycker Steinhart blir lite för mycket med sitt efterliknande av andra klockor. Det blir nästan löjligt på något vis. Men absolut. Jättebra klockor!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Alltid roligt med videorecensioner, men jag måste säga att jag mest blev störd av alla småklipp i filmen så det blev svårt att koncentrera sig på innehållet.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Alltid roligt med videorecensioner, men jag måste säga att jag mest blev störd av alla småklipp i filmen så det blev svårt att koncentrera sig på innehållet.
Ja kan förstå vad du menar. Inte alls lätt att prata till en kamera , så till jag är bättre är det antingen det eller en massa andra konstiga ljud :p
Ska dock försöka tänka på det ännu mer.
 

Pluto

Cartier
Härlig review!
Gillar att du håller på med youtube. Kan tänka mig hur mycket jobb det är krävs med redigering och etc. Grymt jobbat!

// En trogen prenumerant :)
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Härlig review!
Gillar att du håller på med youtube. Kan tänka mig hur mycket jobb det är krävs med redigering och etc. Grymt jobbat!

// En trogen prenumerant :)

Tack så jätte mycket! :D

Alltid roligt att höra att det man gör uppskattas. Ja, det är faktiskt en hel del jobb som krävs från att man spelar in till att videon laddas upp på Youtube. Det blir såklart lättare med tiden och speciellt när man blir bättre på att prata till kameran och inte hackar/gör små fel hela tiden som jag gör. Det blir mycket extra jobb när man väl redigerar. Känner dock att varje gång man gör en ny video har man kommit på något nytt som underlättar produktionen.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Fin klocka bra recension
La till mig som prenumerant på sin kanal
Tackar, kul att du också prenumerera. Trodde verkligen inte att jag hade såhär många prenumeranter här.

Hur köper man lättast ett stenhjärta, direkt från deras hemsida? Är fasen sugen att ta en titt med egna ögon och bilda mig en egen uppfattning!
Definitivt från deras hemsida. Inte extra moms eller några tullavgifter(EU) vilket är riktigt skönt. Annars fungerar Gnomon också om du vill ha någon Limited Edition modell.
 
Topp