• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viklås eller ej läderband

Rookien

Panerai
Kör med ett svart hirsch läder på skyfallen numera, ville testa hur jag trivdes med läder innan jag lägger ut de många tusenlappar som ett omega croco med viklås gick på.
Nu till frågan, finns det någon fördel med viklås?
Är det dessutom snyggare?

Omega croco vs Hirsch någon större skillnad på dem?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Köpte min Sinn 104 med ett rejält läder på, trots att jag egentligen ville ha länken. Hur som helst trivs jag riktigt bra med lädret, men köpte till ett billigt men bra viklås (SEK 55:- från Hongkong, skickat). Ett antal fördelar:
  • Du minskar risken att tappa klockan när du nyvaken försöker fumla på den på armen ... ;)
  • Du undviker nöt-/vikmärken på lädret där det använda hålet sitter.
  • Ser snyggare ut, om än på undersidan av armen.
Blir det fler klockor på läder ska jag i alla fall skaffa viklås till dom.
 

Apansson

Torpare
Det här med nötmärken vet jag inte..du får ju 5-10 straps för priset av ett viklås om vi pratar guld. Snyggare och enklare är det. I stål hade jag inte ens funderat, då hade det varit viklås direkt. Men ett i guld för 20.000 känns lite overkill...
 

DrDre

Patek
Bandet håller lite längre med ett viklås. Å andra sidan är ju ett vanligt spänne oftast mer bekvämt. Personligen kan jag mycket väl leta med ett aftermarket viklås på samma sätt som ett aftermarket band är helt OK.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Viklås som bygger för mycket på höjden går bort för min del. Sedan tycker jag att de viklås som skall se ut som vanliga spännen inte ser så bra ut. Däremot är tex Cartiers lite roliga.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tycker det enkla jag köpte till min Sinn fungerar mycket bra, i alla fall för den löjliga summa det kostade.
Viklås 1.jpg
Viklås 2.jpg

Viklås 3.jpg
 
D

Deleted member 124

Guest
Enligt personal på NK:s urbutik är det hirsch som står bakom omegas alligator, så några skillnader vad gäller hirsch premiumstraps och omegas lär vara marginella. Och gällande viklås säger jag kör! Det är elegant, bättre för bandet och skönare tycker jag


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tänk på att vissa viklås måste ha kortare band på ena sidan för att inte hamn snett på handleden.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Köpte ett, 2800 pix men lätt värt! Bilder kommer imorn

... För sen som vanligt, här tänkte jag säga att jag avskyr omegas viklås och du kunde fått mitt (iofs har loggan på fallit bort, den är fastlödd i vanliga fall) billigt...

Kör du vanliga band med "rak" ände? En sak jag störde mig på med omegas viklås är att den "raka" änden av bandet exponeras, inte den "runda" som när man har ett vanligt spänne. Hålet för spännet kommer ju synas uppåt om du inte har ett original eller custom-made strap. Som Aurum är inne på kommer det bygga rätt mycket och det är ytterligare en anledning att jag övergav det.

Aja jag hoppas du blir nöjd och måste också avsluta med något positivt; det är det bekvämaste viklåset jag provat iaf :)
 

Rookien

Panerai
... För sen som vanligt, här tänkte jag säga att jag avskyr omegas viklås och du kunde fått mitt (iofs har loggan på fallit bort, den är fastlödd i vanliga fall) billigt...

Kör du vanliga band med "rak" ände? En sak jag störde mig på med omegas viklås är att den "raka" änden av bandet exponeras, inte den "runda" som när man har ett vanligt spänne. Hålet för spännet kommer ju synas uppåt om du inte har ett original eller custom-made strap. Som Aurum är inne på kommer det bygga rätt mycket och det är ytterligare en anledning att jag övergav det.

Aja jag hoppas du blir nöjd och måste också avsluta med något positivt; det är det bekvämaste viklåset jag provat iaf :)

Känner mig hyfsat nöjd än så länge, men är inte helt övertygad att detta är snyggare än "vanligt" spänne. Jag har ett 19mm Hirschband då det inte fanns några Omega i 19 inne, tycker dessutom att det bandet är riktigt snyggt. Är det nu som pethul säger så känns det lite tokigt att köpa ett omega band som är 3 ggr så dyrt, även om det är roligt att det står omega på undersidan.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Jepp, kronan hamnar i höjd med mitten av viklåset, dvs mitt över från boett.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Frosse

Cartier
Viklås för snyggare design, färdiginställt och mindre slitage på hålet är de fördelar jag ser. Väl värd investering tycker jag.
 
Topp