• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viklås eller ej läderband

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Viklås är överlägset, om det är bra. Haft ett no-name till en Steinhart som var fantastiskt. Också haft ett original IWC som var helkasst.
 

plexan

Cartier
Vill ha viklås till mina läderband! Men tycker att konstruktionen är idiotisk på dom jag testat!
Problemet är tryck-knapparna! när jag böjer handen neråt/inåt så pressas knapparna mellan underarm och hand, vilket resulterar i att viklåset sprätter upp!
Vet att det finns utan knappar, men då kanske den ändå sprätter upp relativt enkelt genom att dra i det bara?
Har även testat ett sånthär
395_watchstrap_He-SFS06-stahl20.jpg

Säkert men gillar inte när den längre delen hamnar på undersidan
Någon som vet om något säkert viklås?
 

paradis

Audemars
Vill ha viklås till mina läderband! Men tycker att konstruktionen är idiotisk på dom jag testat!
Problemet är tryck-knapparna! när jag böjer handen neråt/inåt så pressas knapparna mellan underarm och hand, vilket resulterar i att viklåset sprätter upp!
Vet att det finns utan knappar, men då kanske den ändå sprätter upp relativt enkelt genom att dra i det bara?
Har även testat ett sånthär

Säkert men gillar inte när den längre delen hamnar på undersidan
Någon som vet om något säkert viklås?




Dom med knappar hade jag aldrig satt på min klocka, kan lätt öppnas ock glida av,ock hejdå klockan............ska vara den med stift.
 

paradis

Audemars
IMG_3017.JPG
Har du tittat på Ebay ? Finns jätte många att välja bland. Du behöver kanske inte köpa den billigaste.Jag har fått några av den,kan inte priset på den.
 

Whedda

Rolex
För mig är rent teoretiskt ett viklås överlägset.

Slitaget på bandet minskar enormt tack vare att man inte böjer bandet bakåt varje gång man skall knäppa upp den.

Tyvärr är det långt ifrån alla som sitter bra och för mig skall ett viklås vara så diskret och platt som möjligt. Definitivt butterfly/dubbelt så att låset hamnar i mitten på handleden. Har ett JLC som inte är dubbelt och med mina smala handleder hamnar viklåset långt upp på sidan av handleden vilket är mindre bekvämt.
 

laketwig

Patek
2-Faktor

watchowner

Cartier
Jag gillar INTE viklås på skinnarmband. Förstår inte vitsen, det blir bara stelt och konstigt.
Tappar hela känslan av det sköna skinnarmbandet mot huden. Viklås för mig känns mer som
något som vissa tycker är exklusivt medans det i själva verket är FEL.
 

plexan

Cartier
Tycker också att det bygger för mycket på höjden

Jag gillar enkelheten i konstruktionen i ett vanligt spänne. Slitmärken och andra spår av användning gör ju att klockan ser snygg och levande ut!
 

Rookien

Panerai
Tänk på att vissa viklås måste ha kortare band på ena sidan för att inte hamn snett på handleden.

Efter några dagars användning är det bara konstatera att uret hamnar snett på handleden, detta pga viklåsets konstruktion . sjukt irriterande. Möjligt att det rättar till sig när allt väl satt sig, som det är nu går jag och vrider den tillrätta tusen ggr/dag.
Någon annan som har/haft samma problem med omega viklås?
Lösning?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag har ett. Om bandet också är nytt brukar jag tulkta det genomm lägga klockan i tving mellan två böcker i bokhyllan,, med skyddsduk emellan och klockan placerad centrum. Ett par timmar sen är det runt o fint och glider inte över handledsbenet hela tiden.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Rookien

Panerai
Jag upplever det som är själva spännet på undersidan som vill ligga bra till under handleden = uret hamnar snett. Men, kan vara bandet som gör det...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag upplever det som är själva spännet på undersidan som vill ligga bra till under handleden = uret hamnar snett. Men, kan vara bandet som gör det...

Precis så. Jag har samma problem på en IWC jag har. Jag kör viklås, fast med ett band som är anpassat för vanligt bygellås. Då gör böjningen på viklåset att klockan hamnar snett. Enda lösningen som jag se är att köpa ett band anpassat för viklås. Då är den ena sedan betydligt kortare och låset hamnar rätt på undersidan av armen... Men det är dessvärre dyyyyyyrt... :)
 

Rookien

Panerai
Orginal viklåset, i combo med ej orginal (Hirsch), gör att uret hamnar snett, blir tvungen knäppa på ett snäpp tajtare och då sitter den hyfsat centrerat. Det är o andra sidan sjukt obekvämt och inte heller snyggt.

Orginal bandet kostar 3000kr och är det som krävs för att det skall bli bra.
Det är svart croco, medans jag vill ha som jag har det idag, slätt och cleant....finns tyvärr ej hos Omega.
Trött man blir....

Har alltså förstört mitt hirsch band, köpte ett viklås för 2800 som endast fungerar med ett band för 3000 jag inte riktigt gillar, men behöver köpa ändå.
I efterhand skulle jag behållt mitt Hirsch som det va.
 

Rookien

Panerai
Har även hört att det är Hirsch som tillverkar Omegas band, vilket gör det hela ännu mer irriterande.
AD hade gärna fått upplysa om detta problem/fenomen, då hade jag förmodligen avstått.
 
Topp