• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viklås eller ej läderband

Kalasson

Breitling
Har vi samma ur eller, Aqua terra 38,5mm, för 19mm band har jag. Va runt i fyra fem butiker i jakt på läderband i fjollträsk här om dagen o det vart nästan ingenting o välja på.

Måste viklåset vara udda-storleken 19mm lika så? Funderar på o köpa något annat än omega, ska dammsuga nätet nu... Borde gå att få ett skräddarsytt band någon stans med budgeten för vad original kostar. Krångel!
 

Kalasson

Breitling
looken jag söker, någon som kan säga vart man hittar ett sådant band?
1363185d1391010071-skyfall-leather-strap-recommendations-22-omega-seamaster-leather-strap-chronograph-watch.jpg
 

Galaxy

Rolex
looken jag söker, någon som kan säga vart man hittar ett sådant band?
1363185d1391010071-skyfall-leather-strap-recommendations-22-omega-seamaster-leather-strap-chronograph-watch.jpg


Jag har ett väldigt likt, om inte samma. Det är ett Hirsch Duke om jag inte missminner mig. :)

Edit: Och det finns ju även möjlighet att köpa ett 19mm-band som smalnar av till 16mm vid spännet, så att du kan använda ett viklås som är 16mm brett.
 

Kalasson

Breitling
Jag har ett väldigt likt, om inte samma. Det är ett Hirsch Duke om jag inte missminner mig. :)

Edit: Och det finns ju även möjlighet att köpa ett 19mm-band som smalnar av till 16mm vid spännet, så att du kan använda ett viklås som är 16mm brett.

Tack! Har kikat runt lite, kan nog mycket väl vara Duke. Hoppas ja kan finna ett i 19mm för viklås. Borde man inte kunna skära bort lite material från ett 20-band annars...
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Här köpte jag min, dvs den som jag visade på en Sinn i början av tråden. Inga knappar, även om det finns en version med också. Mitt går definitivt inte upp av sig självt och är löjligt billigt. SEK 55:- inklusive frakt från Hongkong.

http://www.watchparts.hk/index.php?main_page=index&cPath=8&zenid=gngivbfusalp7h3vi70r0vr3h5

Jag är själv ute efter ett bra viklås - tack för tipset!

Upplever du låset som bra bang for the buck? För pengarna kanske man inte ska förvänta sig mirakel men det skaver inte eller är vasst någonstans?
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Här köpte jag min, dvs den som jag visade på en Sinn i början av tråden. Inga knappar, även om det finns en version med också. Mitt går definitivt inte upp av sig självt och är löjligt billigt. SEK 55:- inklusive frakt från Hongkong.

http://www.watchparts.hk/index.php?main_page=index&cPath=8&zenid=gngivbfusalp7h3vi70r0vr3h5

Glömde dessutom fråga: jag tänkte använda det till ett Hirsch-band som är 18 mm vid lugg men smalnar av till 16 vid låset. Är det ett 16 mm man ska beställa då? :confused:
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Glömde dessutom fråga: jag tänkte använda det till ett Hirsch-band som är 18 mm vid lugg men smalnar av till 16 vid låset. Är det ett 16 mm man ska beställa då? :confused:

Jepp! Det är bredden vid låset som gäller, då du fäster viklåset där det vanliga låset satt.

Fungerar perfekt och är litet och nätt. Skaver definitivt inte. Notera dock att det även finns en version med tryckknappar för öppning av låset. Kostar några få kronor till, men är kanske värt det. Mitt drar man bara upp, vilket fungerar lika bra och det har hittills aldrig gått upp av sig självt. Smaksak kanske.
 

plexan

Cartier
Jepp! Det är bredden vid låset som gäller, då du fäster viklåset där det vanliga låset satt.

Fungerar perfekt och är litet och nätt. Skaver definitivt inte. Notera dock att det även finns en version med tryckknappar för öppning av låset. Kostar några få kronor till, men är kanske värt det. Mitt drar man bara upp, vilket fungerar lika bra och det har hittills aldrig gått upp av sig självt. Smaksak kanske.
Mitt har lämnat Hong Kong nu, ska bli spännande att testa. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Jepp! Det är bredden vid låset som gäller, då du fäster viklåset där det vanliga låset satt.

Fungerar perfekt och är litet och nätt. Skaver definitivt inte. Notera dock att det även finns en version med tryckknappar för öppning av låset. Kostar några få kronor till, men är kanske värt det. Mitt drar man bara upp, vilket fungerar lika bra och det har hittills aldrig gått upp av sig självt. Smaksak kanske.

Såhär en lönehelg kanske man kan unna sig några kronor extravagant spenderande... :cigar:
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Helt klart :cigar:
47,38kr gick mitt på med REK-frakt, känns som dom nästan borde gå med förlust på den försäljningen..?

Det är väl bara i Sverige som portot kostar en mindre förmögenhet (och snart ska det höjas till 7 kr för standardbrev!)
Vi fick ett brev från HK igår - skickat 24/2, framme 27/2 - porto 3,70 HKD ≈ 3 SEK. Och det är med flyg över halva jordklotet! :woot:
 

Knight

Cartier
Helt klart :cigar:
47,38kr gick mitt på med REK-frakt, känns som dom nästan borde gå med förlust på den försäljningen..?

Det är väl bara i Sverige som portot kostar en mindre förmögenhet (och snart ska det höjas till 7 kr för standardbrev!)
Vi fick ett brev från HK igår - skickat 24/2, framme 27/2 - porto 3,70 HKD ≈ 3 SEK. Och det är med flyg över halva jordklotet! :woot:


Det är subventionerat. Saker kan verka billigt på papper, men i slutändan är det är alltid någon eller något som betalar.
 

Rookien

Panerai
Har vi samma ur eller, Aqua terra 38,5mm, för 19mm band har jag. Va runt i fyra fem butiker i jakt på läderband i fjollträsk här om dagen o det vart nästan ingenting o välja på.

Måste viklåset vara udda-storleken 19mm lika så? Funderar på o köpa något annat än omega, ska dammsuga nätet nu... Borde gå att få ett skräddarsytt band någon stans med budgeten för vad original kostar. Krångel!

Yes det är en AT38,5, 19mm verkar vara lite udda. Jag köpte ett Hirsch band, finns bla på Kroons ur.
 

Kalasson

Breitling
23£ ink rek frakt från nån i UK. Än så länge så känns det som att min motorik skall klara av spännet.
IMG_4140.JPG
 

racksingen

Breitling
Vad kallas ett vanligt lås? Diggar inte viklås speciellt mycket till läderband. Har hört att det kan öppna sig om man spänner eller böjer handleden.
 

CLT

Rolex
Beror på vad för viklås du har. Ett billigt från tex eBay går säkert upp och är obekvämt. Dom riktiga viklåsen jag haft, Omega och TH har varit kanon. Sköna, lättjusterade och säkra.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Surfar runt nu själv efter viklås och band, är ute efter ett brunt 20 mm omega med deras viklås.

Någon som sportar det här på forumet och bor i stan?
 

månljus

Panerai
Gammal tråd, men jag har typ börjat ogilla viklås lite. Vet inte om jag tröttnat på just mitt men har fått för mig att utan är både charmigare och skönare.
 

eblomgren

Omega
Någon som kör med viktlås till Hirsch Performance? Jag skulle helst vilja ha ett där bandet göms under, ala Carrera och speedmaster.
 

Åskviggen

Panerai
IMG_0225.JPG
IMG_0223.JPG
Någon som har tips på viklås från Tudor? Har ett paket på G från Crown & Buckle. Nytt mockaband, tanken är att använda det till min black bay blue.
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Till min AT köpte jag grejer från Hirsch. Präglat kalvskinn med croco look och deras push button lås. Tycker låset är bra, skönt att bära och säkert.
Och priset är ju helt klart överkomligt...
Bandet är Duke 19mm
 

Bilagor

  • IMG_0512.JPG
    IMG_0512.JPG
    99.4 KB · Visningar: 74
  • IMG_0484.JPG
    IMG_0484.JPG
    115.9 KB · Visningar: 74
Topp