• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vikten av cert från svensk AD?

GöranH

Basic
Jag förundras en del av hur vissa säljare på K&S i mina ögon övervärderar sina ur baserat på att uret har cert från svensk AD.
I dessa internationella tider känns det inte lika relevant om certet är utfärdat i Italien eller Sverige. Är det verkligen värt ett flertal tusen kr extra?
Det är ju konstant så att personer som köpt sitt ur från svensk AD betalat 5-10.000 kr extra för exempelvis en PO jämfört med priser på sprillans nya ur från europeisk AD. När de sedan ska sälja klockan begagnad landar de i pris som fortfarande är flera tusen kr dyrare än vad man ger för en helt sprillans ny klocka från europeisk AD.

Är det verkligen att jämföra äpplen och päron för klockor med/utan och värt så mycket extra med svenskt AD-cert?
Vad är det jag missar?

Har nog diskuterats en del i diverse trådar, men det korta svaret är att det inte spelar någon roll så länge de har världsgaranti.

Enda lilla fördelen jag kan tänka mig är att om man bor i närheten av den svenska AD som utfärdat certet och besöker dem så kan man få en bättre personlig relation med dem för att klockan är köpt där.

Jag förundras en del av hur vissa säljare på K&S i mina ögon övervärderar sina ur baserat på att uret har cert från svensk AD.
I dessa internationella tider känns det inte lika relevant om certet är utfärdat i Italien eller Sverige. Är det verkligen värt ett flertal tusen kr extra?
Det är ju konstant så att personer som köpt sitt ur från svensk AD betalat 5-10.000 kr extra för exempelvis en PO jämfört med priser på sprillans nya ur från europeisk AD. När de sedan ska sälja klockan begagnad landar de i pris som fortfarande är flera tusen kr dyrare än vad man ger för en helt sprillans ny klocka från europeisk AD.

Är det verkligen att jämföra äpplen och päron för klockor med/utan och värt så mycket extra med svenskt AD-cert?
Vad är det jag missar?
Du svarar ju på din egen fråga. För vissa är det värt det, för dig inte. :)

Det är ju konstant så att personer som köpt sitt ur från svensk AD betalat 5-10.000 kr extra för exempelvis en PO jämfört med priser på sprillans nya ur från europeisk AD. När de sedan ska sälja klockan begagnad landar de i pris som fortfarande är flera tusen kr dyrare än vad man ger för en helt sprillans ny klocka från europeisk AD

den som köper från typ C24 från Italien tar ju en risk, går säljaren att lita på, kommer paketet fram, är klockan äkta? Det är värt för vissa att köpa den lokalt i Sverige till ett lite högre pris från en känd säljare...även begagnad...

den som köper från typ C24 från Italien tar ju en risk, går säljaren att lita på, kommer paketet fram, är klockan äkta? Det är värt för vissa att köpa den lokalt i Sverige till ett lite högre pris från en känd säljare...även begagnad...
Men om samma säljare säljer 2st, en är utplockad i Italien och den andra i Sverige?
Hur ska man förhålla sig till det?

Jag betalar gärna nån tusenlapp extra om säljare är gammal (och ärlig) räv från KS. Oavsett var cert kommer ifrån..

Men om samma säljare säljer 2st, en är utplockad i Italien och den andra i Sverige?
Hur ska man förhålla sig till det?

Jag betalar gärna nån tusenlapp extra om säljare är gammal (och ärlig) räv från KS. Oavsett var cert kommer ifrån..
Med tanke på att det florerar falska klockor med falska svenska cert, så känns det i skrivande stund inte så värst premium

Med tanke på att det florerar falska klockor med falska svenska cert, så känns det i skrivande stund inte så värst premium
Å andra sidan är det betydligt enklare att svänga förbi (eller till och med bara ringa) nämnda AD för att verifiera äktheten jämfört med att försöka göra detsamma med en italiensk dito som kanske inte ens talar begriplig engelska. Flera AD verkar dessutom vara rätt kinkiga vid garantiärenden om klockan inte är köpt i Sverige (även om de är tvungna att utföra garantiåtgärder kostnadsfritt enligt policy) så jag kan absolut förstå att vissa ser ett mervärde i ett svenskt cert.

Vad är det jag missar?

Jag värderar fullset rätt högt och kan mycket väl betala mer för det. Med det sagt var det är utplockat kvittar. Har för tillfället både från England, Italien och Spanien.

Skulle aldrig betala premium för svenskt cert.

Tillbaka
Topp