• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vikten

maxmol

Panerai
Läste precis @Singulars blogginlägg på King om lättare klockor med titan och kolfiber. Förstår att man ska pressa klockutvecklingen (avantgarde osv) men förutom att det är coolt är det åtråvärt, går ni igång på det?

Det kanske bara är jag som är osofistikerad, konservativ eller primitiv men personligen är en av sakerna som jag gillar i en klocka just vikten. Tyngden som ofta separerar modeklockan, quartzen eller den kinesiska kopian från det schweiziska mästerverket, tyngden som får en att känna att detta är ett redskap och inte en leksak. Vad tycker ni?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Charmigt med båda delarna.
Men jag gillar att man knappt känner klockan på handen, den liksom integreras.

Har flera titanklockor, även burit AP helt i kolfiber.. fantastisk känsla.

Sen en fel dykare på länk skall väga, liksom en klocka i guld skall självklart väga en del.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Vet ju två grabbar som håller med dig och det är yonsson och 80talisten :p
ShakeWeightAudiencegif-thumb-350x197-14658.gif
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Håller med, jag vill känna min klocka på armen. Kan dock uppskatta lättare alt. än min Avenger men den är härlig att bära
 

bartoldous

Cartier
Skulle nog kännas lite "lurad" om jag betalat mycket för ett titan utan att känna av den riktiga tyngden.Kan inte utan att hålla med,osofistikerad, konservativ eller primitiv kalla det vad som helst med något visst med tyngd är det "Big Cojones" maybe ;).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trams! Hög vikt är bara positivt om vi pratar om ädelmetall. Så länge konstruktionen är solid spelar inte vikten någon roll. När jag tänker på folk som gillar tunga ur kommer bilden av en Breitling Chrono Avenger i stål upp i huvudet.
 

POO

Panerai
Lättare, tunnare, starkare, snabbare är väl alltid bättre! Förstår verkligen inte charmen med en tung klocka för tyngdens skull. Saker och ting kan kännas ruggigt gedigna och högkvalitativa trotts att de är lätta.
Dessutom blir komforten bättre när det är lätt. Vilket imho är viktigt på ett bruksföremål.
Äger dock varken någon klocka i titan eller kolfiber. Tyvärr.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Lite tyngd ger mer känsla. Tycker det iallafall ska kännas om man bär klockan eller inte. Tur att jag inte bär mina små dressare så ofta :) Testa att ha ett omärkbart pappersband runt handleden ett tag, hur kul är det liksom?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

maxmol

Panerai
Trams! Hög vikt är bara positivt om vi pratar om ädelmetall. Så länge konstruktionen är solid spelar inte vikten någon roll. När jag tänker på folk som gillar tunga ur kommer bilden av en Breitling Chrono Avenger i stål upp i huvudet.

Jo man kan ju göra Breitling associationer. Men jag tänkte mig nog mer samma model men i tyngre eller lättare utformning så skulle jag föredra tyngre. Men med det sagt så hellre en Zenit i kolfiber än en Swatch inlindad i fiskeblyvikter.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo man kan ju göra Breitling associationer. Men jag tänkte mig nog mer samma model men i tyngre eller lättare utformning så skulle jag föredra tyngre. Men med det sagt så hellre en Zenit i kolfiber än en Swatch inlindad i fiskeblyvikter.
Dvs. den aktuella Breitlingen i stål framför titan. Men för att dra en annan association, för mig är tunga dinkor lite samma sak som att påstå att alla rolexdinkors sekundvisare flyter fram. Den är äkta för att den är tung osv. Bara lite trött på när folk blandar ihop kvalitet och tyngd (nu syftar jag inte på dig utan allmänt).
 

maxmol

Panerai
Dvs. den aktuella Breitlingen i stål framför titan. Men för att dra en annan association, för mig är tunga dinkor lite samma sak som att påstå att alla rolexdinkors sekundvisare flyter fram. Den är äkta för att den är tung osv. Bara lite trött på när folk blandar ihop kvalitet och tyngd (nu syftar jag inte på dig utan allmänt).

Helt med på att tyngden inte är något täcken på kvalitet i sig. Men tycker att det bidrar positiv till klockupplevelsen på samma sätt som andra detaljer bidrar. Som du säger, mer stål framför tittan. Eller för att dra en annan parallell, hellre vanliga visare än 007-visare.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Klockor ska väga..så är det =)
Ge mig gärna en kolfiberklocka, men först får du slänga in lite bly här och där
 

West

Breitling
Vet inte om man måste ha ett absolut svar på frågan men det är kul för utvecklingen att det tillkommer lite nytänk, skulle gärna vilja testa lite titanmodeller även om min 1680 är ganska förlåtande.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har aldrig blivit sugen på en titanklocka efter att jag hållit i en. Blir repiga, väger som en leksak och låter som en leksak när man rör på den, speciellt på länk. Men visst, det är säkert jätteskönt med låg vikt när man väl har vant sig vid det. Ungefär som att man lär sig gilla sina ärr. Den enda titanklockan jag hållit i som känts gedigen är (håll i er för denna otroliga chock) Seiko mm600.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig blivit sugen på en titanklocka efter att jag hållit i en. Blir repiga, väger som en leksak och låter som en leksak när man rör på den, speciellt på länk. Men visst, det är säkert jätteskönt med låg vikt när man väl har vant sig vid det. Ungefär som att man lär sig gilla sina ärr. Den enda titanklockan jag hållit i som känts gedigen är (håll i er för denna otroliga chock) Seiko mm600.

Får ordna en mini-gtg snart, får du känna på JLC dykaren i titan, känns mycket gedigen.
Kan även ta med GP'n i titan, men får fästa den i barnens heliumballongstyngder så den inte far i skyn när jag tar av den :)
 
Min PAM 177:a väger in på 105gr och är följaktligen ganska lätt. Inget jag upplever som negativt men och andra sidan så har alla mina finare klockor varit i just titan pga allergi. Hade tidigare en Oris på länk som vägde drygt 150gr men tyckte inte det var mer positivt eller negativt jämfört med tidigare och nuvarande ur.
 
177664d1239719183-new-forum-new-super-avenger-000_0820-2-.jpg


Ni som testat en Super Avenger vet förmodligen hur det är att bära en tung klocka.
Vad vill jag ha sagt med det? Det vette fan. En tung klocka är najs, och Super Avengern är riktigt jävla najs.
:D


(inte min bild!)
 

Johan M

Cartier
Tja det beror väl på, min SMP i titan upplevs inte väga så mycket mindre än min Speedmaster Pro och jag antar att det är urverket som står för en del av vikten. Farsan har däremot en kvartsklocka i titan och den är verkligen ultralätt.

Fast det är inte bara vikten som materialet påverkar. Titan upplevs ofta som skönare att bära mot kroppen då det transporterar värme på ett annat sätt än stål och det känns nästan aldrig så svettigt under titanlänken som det kan göra när jag har en stållänk på mig och det är väldigt varmt ute eller om jag utför någon fysisk aktivitet.

Angående kolfiber så tycker jag att olackerad kolfiber är lite småfånigt, jag föredrar att kolfibern göms under ett lager färg.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tja det beror väl på, min SMP i titan upplevs inte väga så mycket mindre än min Speedmaster Pro och jag antar att det är urverket som står för en del av vikten. Farsan har däremot en kvartsklocka i titan och den är verkligen ultralätt.

Fast det är inte bara vikten som materialet påverkar. Titan upplevs ofta som skönare att bära mot kroppen då det transporterar värme på ett annat sätt än stål och det känns nästan aldrig så svettigt under titanlänken som det kan göra när jag har en stållänk på mig och det är väldigt varmt ute eller om jag utför någon fysisk aktivitet.

Angående kolfiber så tycker jag att olackerad kolfiber är lite småfånigt, jag föredrar att kolfibern göms under ett lager färg.
Samtidigt är det fånigt att lägga till för mycket vikt på kolfibern. Men att köpa ett ur för 100'+ i en plast-kolblandning som inte slits med värdighet är lite...
 

maxmol

Panerai
Samtidigt är det fånigt att lägga till för mycket vikt på kolfibern. Men att köpa ett ur för 100'+ i en plast-kolblandning som inte slits med värdighet är lite...

Det kanske iof var den mest relevanta invändningen till plast och kolfiber klockor. Plast har ju inte haft den bästa av track records vad gäller att utveckla en trevlig patina. Undantaget är väll plexi-kristaller som kan ge en trevlig värme men det är ju mer en materialfråga än åldersfråga.
 
Generellt gillar jag när de väger lite.

Hade en Super Avenger ett tag men den var lite väl tung för min smak.

Både min sub och min ap dykare är tunga grejer men känns helt rätt.
 
Topp