• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viktig fråga!

morrism

Audemars
Det flippas ju begagnade klockor hejvilt här, jag köper ibland också. Kollar ni nånsin upp om det är stöldgods? Var gör man det? Rolex har ju sitt eget register som kollas varje gång den servas vilket är tryggt, men övriga märken? Bara en tanke, att man borde gå igenom klockorna och kolla upp dom! Fast när man väl köpt en klocka kanske man drar sig för man vill inte veta sanningen...
 
Ett sätt för mig är att bara köpa med alla boxar, cert osv.
Visst, jag köper inget vintage, men köper jag en svensksåld med alla tillbehör så känns sannlikheten lägre att det ska vara stöldgods. Men hur vet man säkert? Garanterat är nog omöjligt... :eek:
 

morrism

Audemars
Ett sätt för mig är att bara köpa med alla boxar, cert osv.
Visst, jag köper inget vintage, men köper jag en svensksåld med alla tillbehör så känns sannlikheten lägre att det ska vara stöldgods. Men hur vet man säkert? Garanterat är nog omöjligt... :eek:

Hur menar du då? Nätbedrägerier är så extremt vanligt, att den har box och cert betyder ju ingenting, jag pratar inte om smutstjuvar som stjäl klockan av dig på krogen
 

Ninen79

Audemars
Jag har också tagit upp samma ämnet tidigare men det blev lite känsligt... jag tror att många klockor som cirkulerar här på ks är stulna/försäkringsbedrägeri/rån klockor utan att den som säljer/köper vet om det. Jag har ju genom ks köp ett par rollar utan cert men inte väl gick jag till polisen och kollade om dom var stulna. Vågar helt enkelt inte;)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Vad fan händer egentligen om någon åker på en nit? "Sorry gubben dina 40 lakan du lagt på dinkan är förverkade, bättre lycka nästa gång" låter högst osäkert.
 

morrism

Audemars
Spännande, det var ju en tråd nyligen med någon lirare som frågade om sin stulna Breitling, och skällsorden haglade från alla håll "horunge" osv. Kan det vara så att stämningen blev så hätsk för att liksom distansiera sig och förtrycka tanken att kolla upp om man själv egentligen sitter i samma sits...
 

POO

Panerai
Frågan har varit uppe innan. Viss beröringsskräck verkar finnas...
Det är väldigt sällan man hör om någon som råkat ut för en stulen klocka.
Och slutligen går det att kolla upp en klocka? Kan man gå till farbror tut-tut?
Ex. Kaplans måste ju kolla att det de säljer är kosher, det hade ju varit förödande för deras varumärke att bli ertappade med att sälja stöldgods.

Sen får vi inte glömma alla otullade klockor och de som är finansierade med svarta pengar.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag tror nog att folk som gör affärer på forumet litar på varandra och inte ens reflekterar över om klockan skulle vara stulen.
Skulle så vara fallet så är det nog med största sannolikhet ovetandes av säljande part om det skett tidigare.

Tycker inte det känns så relevant om inte priset skulle vara misstänksamt lågt eller om personen som säljer verkar mysko så finns det ingen anledning att oroa sig.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Spännande, det var ju en tråd nyligen med någon lirare som frågade om sin stulna Breitling, och skällsorden haglade från alla håll "horunge" osv. Kan det vara så att stämningen blev så hätsk för att liksom distansiera sig och förtrycka tanken att kolla upp om man själv egentligen sitter i samma sits...

Nu var det ju så att den muppen VISSTE att den var stulen, det är ju ändå rätt stor skillnad jämfört med oss andra kan jag tycka
 
C

China

Guest
Jag har också tagit upp samma ämnet tidigare men det blev lite känsligt... jag tror att många klockor som cirkulerar här på ks är stulna/försäkringsbedrägeri/rån klockor utan att den som säljer/köper vet om det. Jag har ju genom ks köp ett par rollar utan cert men inte väl gick jag till polisen och kollade om dom var stulna. Vågar helt enkelt inte

Om inte annat så lär det märkas när du servar klockorna hos en AD.;)

Sedan har jag fått intrycket att köp av välrenommerade säljare här på KS, är bland de säkraste sätten att handla begagnat. Jag tycker faktiskt att du är helt fel ute med teorin att det skulle cirkulera en massa klockor som är stulna eller från försäkringsbedrägeri/rån på KS, mig veterligt så har det väl aldrig inträffat?
 

POO

Panerai
Det är ingen som påstår att någon rånare säljer sitt gods här men saker och ting blir ju inte mindre stulna bara för att de omsatts ett par gånger.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Om inte annat så lär det märkas när du servar klockorna hos en AD.;)

Sedan har jag fått intrycket att köp av välrenommerade säljare här på KS, är bland de säkraste sätten att handla begagnat. Jag tycker faktiskt att du är helt fel ute med teorin att det skulle cirkulera en massa klockor som är stulna eller från försäkringsbedrägeri/rån på KS, mig veterligt så har det väl aldrig inträffat?

Ja vissa klockor verka ju cirkulera rätt friskt mellan medlemmarna :D
 

Ninen79

Audemars
Om inte annat så lär det märkas när du servar klockorna hos en AD.;)

Sedan har jag fått intrycket att köp av välrenommerade säljare här på KS, är bland de säkraste sätten att handla begagnat. Jag tycker faktiskt att du är helt fel ute med teorin att det skulle cirkulera en massa klockor som är stulna eller från försäkringsbedrägeri/rån på KS, mig veterligt så har det väl aldrig inträffat?
Hur många av oss har gått till polisen med sina rollar utan cert och kollat?
 

POO

Panerai
ADs lär ju knappast ha 100% koll på alla klockor, det ryktas väl om att rolex har någon form av register men VET någon hur det ligger till? De brukar ju vara duktiga på att inte avslöja hur saker och ting egentligen ligger till. Och som sagt det är sällan eller aldrig man hör om någon som har upptäckt att deras klocka varit stulen.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Nja, Tycker nästan det är värre att sitta på höga hästar utan att ha kollat sitt eget stall. Och för lagen är det ingen skillnad..

Nja - det håller jag absolut inte med om.

Skulle det vara värre att köpa en klocka med cert och box i god tro av en känd säljare, och sedan inte gå till polisen/rolex för att verifiera den - än att VETA att man har kommit över stöldgods?????
 

morrism

Audemars
ADs lär ju knappast ha 100% koll på alla klockor, det ryktas väl om att rolex har någon form av register men VET någon hur det ligger till? De brukar ju vara duktiga på att inte avslöja hur saker och ting egentligen ligger till. Och som sagt det är sällan eller aldrig man hör om någon som har upptäckt att deras klocka varit stulen.

Om din Rolex blir stulen så anmäler du det till polisen, du ska också anmäla till Rolex som spärrar klockan i sitt register som ska kollas varje gång du servar klockan hos Rolex AD, det är ingen myt. Omega däremot har inga register
 

David

Bödeln
ADs lär ju knappast ha 100% koll på alla klockor, det ryktas väl om att rolex har någon form av register men VET någon hur det ligger till? De brukar ju vara duktiga på att inte avslöja hur saker och ting egentligen ligger till. Och som sagt det är sällan eller aldrig man hör om någon som har upptäckt att deras klocka varit stulen.

Ja. Tidigare fanns det ett UK-nummer till Rolex man kunde ringa. Vet inte om det fortfarande går, men jag hoppas det inte är så för förfarandet motverkar hela poängen med registret.
 

morrism

Audemars
Nja - det håller jag absolut inte med om.

Skulle det vara värre att köpa en klocka med cert och box i god tro av en känd säljare, och sedan inte gå till polisen/rolex för att verifiera den - än att VETA att man har kommit stöldgods?????

Finns inget som heter "god tro", köper/säljer du stöldgods är du skyldig till häleri, är man mindre torsk för att man skiter i hur horan kommit till sverige?
 
Topp