• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Viktigt med cert? Omega seamaster för 15-20 k

Hej!

Jag går i tankarna att köpa min första "riktiga" klocka. Jag har alltid tyckt Seamastern (bond-versionen, årsmodell ca 2000-2005) är snygg. Så jag funderar på att slå till på en sådan. Jag har pratat med en bekant som är förordnad värderingsman som värderar mycket klockor etc, och han tycker att det är viktigt att ett cert kommer med klockan som jag ska köpa.

Men om man vet till 100 % att klockan är äkta, hur viktigt är certet då, anser ni? Vad spelar den för roll?
Just klockan som jag tittar på är ju inte så himla dyr relativt andra klockor?

Tack för svar!

Hej!

Jag går i tankarna att köpa min första "riktiga" klocka. Jag har alltid tyckt Seamastern (bond-versionen, årsmodell ca 2000-2005) är snygg. Så jag funderar på att slå till på en sådan. Jag har pratat med en bekant som är förordnad värderingsman som värderar mycket klockor etc, och han tycker att det är viktigt att ett cert kommer med klockan som jag ska köpa.

Men om man vet till 100 % att klockan är äkta, hur viktigt är certet då, anser ni? Vad spelar den för roll?
Just klockan som jag tittar på är ju inte så himla dyr relativt andra klockor?

Tack för svar!
Beror väl på om du vill sälja/byta klockan senare. Den blir givetvis värd mindre. Men om du bara bryr dig om klockan och tänker ha den länge och vet att den är 100% äkta så ser jag inga problem i det.

I den prisklassen är det inte många tusen man spar på utan tillbehör, köp en full-set istället..
Håller med.
Men om det är så att du vill handla utan cert så hänger ju de tusenlappar du eventuellt sparar med till när du i din tur vill sälja klockan. Alltså - du förlorar inget på att köpa utan cert eftersom klanten som sölade bort certet i första hand är den som förlorar på det borttappade certet. Måhända blir klockan mer svårsåld utan, men nån finns det alltid som vill spara pengar precis som den förste som köper utan cert. Fan vad jag blajjar - du fattar nog vad jag menar även om jag luddat till det hela.
Lycka till!

En trevlig aspekt med cert på en modern klocka är att man kan känna sig tryggare med att den inte är stulen. Även om man litar på den som har klockan nu så är det svårt att veta alla turer innan den landat just där. Om inte nuvarande ägare är den som köpt klockan ny.

Annars är det väl fritt fram att köpa utan cert. Priset borde avspeglas och då borde du kunna göra en liknande affär om du väl säljer den senare.

Men har har kvitto samt världsgaranti samt pictogram så är det väl inga större problem?
Köper man en ny klocka från Uret.se så får man inget cert!

Hej!

Tack för alla svar! Härligt engagemang!

37 mm eller 41 mm?!
Detta är en fråga om tycke och smak antar jag? Bör man mäta sina handleder för att se vad som eventuellt kan se bäst ut? Å andra sidan kan väl aldrig 41 mm bli förs stort?

Hej!

Tack för alla svar! Härligt engagemang!

37 mm eller 41 mm?!
Detta är en fråga om tycke och smak antar jag? Bör man mäta sina handleder för att se vad som eventuellt kan se bäst ut? Å andra sidan kan väl aldrig 41 mm bli förs stort?
41 mm helt klart. En lagom storlek för i princip allt utom vintagedressare. Långt under absurda megaklockor.

41mm tycker jag är att föredra på denna typen av klocka men det är aldrig fel att försöka prova först!

37 mm är för litet eller? Den ser ju inte så jävla liten ut på bilder tycker jag... inte så liten som jag förväntade mig :D
Den bärs förhållandevis liten med tanke på typen av klocka. Personligen så hade jag valt 41mm även om den är något stor för mig. Mid-sizen blir snabbt väldigt liten efter en stunds användande. Är det en storlek som lockar så hade jag hellre tipsat om den mindre 37-38mm Aqua terra eller en mer klassisk Rolex Datejust.

Säger också 41 mm har den klockan och är mycket nöjd med den. Är också väldigt smal/liten men klockan ser och känns inte stor tycker jag alls. Den är relativt tunn vilket nog gör sitt till.

Vad gäller cert så tycker inte jag det är särskilt viktigt på denna typ av klocka men som sagt är ju personligt.

Säger jag och en vän som köpt en Omega SMPc där! Detta var allt som följde med
IMG_2440.JPG

OM inte detta räknas som certifikat ? Det står dock inte certifikat.
IMG_2441.JPG

Senast ändrad:
Ingen som kan kommentera mina uppgifter angående certifikatet ? Nyfiken på om någon annan som handlat från Uret.se fått ett stämplat certifikat ??

Så länge du har en AD tillgänglig som kan utfärda pålitligt äkthetsintyg är pre-owned klocka utan cert ingen dealbreaker för mig (särskilt inte om garantitiden löpt ut), har alltid fixat äkthetsintyg av AD när jag köpt pre-owned, med eller utan certifikat (om det inte är en väldigt gammal klocka) och det känns säkert

Förstår inte hetsen om cert, är klockan utanför garantin spelar certet ingen roll för mig.
Blir klockan billigare så är det bara en fördel.

Tycker att det beror på klockans pris. Är den legit i övrigt och utanför garanti så har certet ingen betydelse. Men såklart roligare om det finns.

Tillbaka
Topp