• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka är Seiko's bästa "Vintage urverk"?

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Har länge varit intresserad av Seiko Lord Marvel med 36k BPH, men även olika King Seiko med Hi-Beat urverk.
Det jag undrar är, vilka urverk(inte kvarts) anses vara Seiko's bästa och vilka King Seiko borde jag leta efter?

Tack på förhand.
/William

DSC06086.jpg
 

leiden

Rolex
Typ. Men sitta dig inte blind på urverk, vad är syftet med det? Alla KS har bra urverk, bättre att hitta en klocka i fint skick.

Här har du en del läsning.
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-king-seiko-5626-7000.30505/
Var mer för att se om jag fattat rätt och kanske ge TS några konkreta förslag.
Tror att jag har exakt den du länkar till :D
Från dagens asiatiska: https://klocksnack.se/threads/dagens-asiatiska-klocka-tråden.57987/page-42#post-1756308
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Försök hitta en KS 36k Special, det är bra grejer.
Tack, den ska jag läsa mer om. Vad är det för urverk som sitter i dem?
Edit: Är det tex 5246 och 5256 du menar med special? Är det de klockor med urverk som har 28k BPH istället för 36?

Tack, var sådana jag kollade på faktiskt :D
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack, den ska jag läsa mer om. Vad är det för urverk som sitter i dem?
Edit: Är det tex 5246 och 5256 du menar med special? Är det de klockor med urverk som har 28k BPH istället för 36?
Tack, var sådana jag kollade på faktiskt :D
Tro det eller ej men jag har inta alla urverksreferenser i huvudet så du får googla lite. :)

Men hi beat betyder som du förstår inte 36k när det gäller KS. Special har striktare krav på gångavvikelse än de vanliga, likaså har chronometerversionerna striktare krav på gångavvikelse.
 

Stephan

Omega
Bidrar med min King SEIKO 5246-6000 Special Chronometer, efter service har den nu bra gångreserv och ligger stadigt på -2,5 sekunder per dygn, sedan jag tog mod till mig och ruckade den med den externa ställskruven mellan bandhornen, ett tålamodskrävande arbete som gav resultat.

Tycker King SEIKO är litet speciella då det verkligen är frågan om "Limited Edition" på hela sortimentet.
SEIKO%205246-6000.jpg

IMG_4370.jpg
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Bidrar med min King SEIKO 5246-6000 Special Chronometer, efter service har den nu bra gångreserv och ligger stadigt på -2,5 sekunder per dygn, sedan jag tog mod till mig och ruckade den med den externa ställskruven mellan bandhornen, ett tålamodskrävande arbete som gav resultat.

Tycker King SEIKO är litet speciella då det verkligen är frågan om "Limited Edition" på hela sortimentet.
SEIKO%205246-6000.jpg

IMG_4370.jpg
Den var riktigt fin, ska inte den där ha vad många tycker är det absolut bästa vintage Seiko urverket efter VFA? :)

Riktigt fin. Vad gör det där verket så bra?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag tagit upp sökandet igen. Har kollat lite på bland annat "King Seiko Special 5256-8010" och "King Seiko 5626-7040". Tycker de är bland de snyggare jag hittade. Hur står sig 5256 Special mot 5626 Chronometer?
Chrinometer har bättre tidhållning, eller rättare sagt är från början certifierade till en bättre tidhållning.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Chrinometer har bättre tidhållning, eller rättare sagt är från början certifierade till en bättre tidhållning.
Läste en post på Seikoholics tror jag det var där det stod att Chronometer urverket hade "grade" B och den 5626 som du länkade i din paketöppningstråd hade Grade A. Om detta stämmer, betyder det att komponenterna i det utan Chrono är av högre grad, vilket för mig känns lite konstigt?

Hur står sig 5256 mot 5626 rent allmänt när det gäller design och kvalitet på komponenter?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Läste en post på Seikoholics tror jag det var där det stod att Chronometer urverket hade "grade" B och den 5626 som du länkade i din paketöppningstråd hade Grade A. Om detta stämmer, betyder det att komponenterna i det utan Chrono är av högre grad, vilket för mig känns lite konstigt?

Hur står sig 5256 mot 5626 rent allmänt när det gäller design och kvalitet på komponenter?
A och B är olika generationer av samma urverk, 6105B har exempelvis hackfunktion vilket inte 6105A har.

Hur 52 och 56 skiljer sig i detalj har jag inte forskat i. Jag tror inte du behöver överanalysera sådant innan ett köp, en bra service gör större skillnad än de små variationer på gångavvikelse som de var specade till under 60/70-talet.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
A och B är olika generationer av samma urverk, 6105B har exempelvis hackfunktion vilket inte 6105A har.

Hur 52 och 56 skiljer sig i detalj har jag inte forskat i. Jag tror inte du behöver överanalysera sådant innan ett köp, en bra service gör större skillnad än de små variationer på gångavvikelse som de var specade till under 60/70-talet.
Sant, tycker dock det är roligt :)
Varför jag blev intresserad av det var för att 52xx verkar vara gjord av Daini Seikosha och 56xx är gjort av Suwa Seikosha. Vad jag läst är de väldigt olika i designen och min gissning är att flera "high grade" verk från Seiko är baserad på cal 52xx. En ren djungel när man läser om det.
 
Senast ändrad:
Topp