• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka delar passar Monster? Kristall tavla osv.

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Hallå!
Har en andra generationens Seiko monster jag använt flitigt i fem sex års tid..
Originalglaset är illa åtgånget och är största anledningen till varför jag funderat på att göra en mod av den!
Då jag är helt färsk på detta område och aldrig bytt annat än armband på mina klockor behöver jag lite hjälp med villa grejer som är kompatibla med mitt monster..
Söker i första hand efter domed kristall med färgad ar, urtavla och chapter!
Om jag fattat rätt så avgör verket vilka visare och krona jag kan använda?
Vad behöver jag för verktyg för att skifta delarna jag nämnt ovan?
Tar gärna emot tips på leverantörer inom EU så jag slipper långsam och dyr frakt..


Mvh Karl-Magnus
 

v0n

Patek
2-Faktor
Hej,
Har för mig att Monster har integrerad chapter med tavlan så den biten kan bli knölig men allt går att fixa om man vill.
Här finns det glas och lite annat: https://www.seikomods.com/product-category/monster-watch-mod-parts/ (UK).
Det finns även enklare tips & trix på samma site.

För att byta glas behöver du boettöppnare, glaspress, nånting vasst att poppa av vridringen med och eventuellt en tandpetare.
Lycka till med projektet :)
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Hej,
Har för mig att Monster har integrerad chapter med tavlan så den biten kan bli knölig men allt går att fixa om man vill.
Här finns det glas och lite annat: https://www.seikomods.com/product-category/monster-watch-mod-parts/ (UK).
Det finns även enklare tips & trix på samma site.

För att byta glas behöver du boettöppnare, glaspress, nånting vasst att poppa av vridringen med och eventuellt en tandpetare.
Lycka till med projektet :)
Tack så mycket! Jo jag har läst lite om att man behöver någon form av distans för att kunna använda annan tavla och chapter, tänkte om det fanns någon färdig lösning..
 
  • Like
Reactions: v0n

v0n

Patek
2-Faktor
Ingen orsak :)
Har lite dålig koll på just monster men tror det är en sån här du menar: https://www.dagazwatch.com/apps/webstore/products/show/3877259 ?
Då kan du ju sätta i vilken SKX-tavla som helst, och visarna är samma som SKX med 7s26-verken som du var inne på.
Behövs lite mer kunskap och verktyg om man ska byta tavla och visare med det är faktiskt inte så värst svårt om man vet vad man ska göra.
Finns massor av bra guider på nätet nuförtiden så jag hänvisar dit helt enkelt.
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Ingen orsak :)
Har lite dålig koll på just monster men tror det är en sån här du menar: https://www.dagazwatch.com/apps/webstore/products/show/3877259 ?
Då kan du ju sätta i vilken SKX-tavla som helst, och visarna är samma som SKX med 7s26-verken som du var inne på.
Behövs lite mer kunskap och verktyg om man ska byta tavla och visare med det är faktiskt inte så värst svårt om man vet vad man ska göra.
Finns massor av bra guider på nätet nuförtiden så jag hänvisar dit helt enkelt.
Ja jävlar det fanns alltså! Då är det bara att börja tänka sig fram till vad man vill ha för grejer.. Tusen tack ännu en gång! ✌️
 
  • Like
Reactions: v0n

BoZ80

Rolex
2-Faktor

Ska du byta visare behöver du nog en sådan här visaravdragare:
20200805_191147.jpg

Något sådant här att trycka dit de nya visarna med:
20200805_191232.jpg

Fast det går med t.ex en kulspetspenna i plast om du plockar ur innehållet och slipar tippen plan.

Och rodico är typ som modellera och kan användas till allt från att ta bort damm och fettfläckar till att hålla t.ex visare när de läggs på plats.
20200805_191340.jpg


Jag använder en "squeeze duster" mest hela tiden oxå för att blåsa bort damm etc.

Man kan köpa hur mycket och fina verktyg somhelst såklart men kommer långt på ganska enkla grejer. :)
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Tack för (klock)rena tips @BoZ80
Får försöka hålla nere inköpen då jag vet hur lätt man förlorar sig själv i prylarnas underbara värld!
Har redan en långt gången prylsjuka då jag håller på med high end hifi och diverse fordon!
Men förmodligen spårar detta innan jag ens har öppnat klockan!
 
Topp