• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka detaljer är de mest bisarra värdehöjarna?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om man inte riktigt köper in sig i rolexmyten och istället tittar med lite rationalitet som jag så tappar man fullständigt hakan över en del saker som nämns. Röd text istället för vit? Wow liksom.

Men var och en är ju salig i sin egen tro och onekligen är det tillräckiligt många som är intresserade för att det ska finnas en stark marknad för denna typ av "unika" objekt. Låt dem hållas.
 

Icaras

Rolex
Av lite nyare klockor så 14270 Blackout o_O
DSC09965.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
När det kommer till att betala premium för en klocka så behöver man bara gå tillbaka till 2003! Då släpptes 16610LV, som en 50 års limiterad utgåva, y och i viss mån F-serien har så kallade Fat Four på inserten!

En med Fat Four.
rolex%20submariner%20verde%20lettera%20F%20quad2.jpg


Utan och då kallad Pointed Four.
16601lv-mk6-a9.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Personligen gillar jag inte "skadade" tavlor och anser det märkligt att det i sig blir premium. Gillar tex 16710 stickdial & 3186 verk på det, ja då blir det dyrt. Dessa finns av sista årsmodellen 2006-2007.
image.jpg
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
När det kommer till att betala premium för en klocka så behöver man bara gå tillbaka till 2003! Då släpptes 16610LV, som en 50 års limiterad utgåva, y och i viss mån F-serien har så kallade Fat Four på inserten!

En med Fat Four.
rolex%20submariner%20verde%20lettera%20F%20quad2.jpg


Utan och då kallad Pointed Four.
16601lv-mk6-a9.jpg
Är det FAT four eller FLAT four... tycker man hör lite olika?
 

Helvetia

Cartier
Nu kanske det har mer med original vs service att göra men punkten över 90 på speedmaster är ju en såndär lite löjlig detalj som gör stor skillnad.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Visst kan prispremium för dessa avvikelser initialt verka helt vrickat. Men i mina ögon är det också en del av det som fascinerar med klockor och klocksamlande.
 

Patrik J

Rolex
Tror de finns på några 145.022 -69 ref. Och jag trodde det var stor premium på dessa, men kan ha fel.
De få jag sett till salu i Sverige har varit rätt normala priser. Men det är väl som med CB-case. För några år sedan brydde sig inte en djä*vel och nu är det plötsligt snordyrt.
Det ligger en 220 på Christies Speedmasterauktion med ett fräckt namn – det om inte annat lär väl vara prisdrivande. :D
 

Ryttaren

Rolex
De få jag sett till salu i Sverige har varit rätt normala priser. Men det är väl som med CB-case. För några år sedan brydde sig inte en djä*vel och nu är det plötsligt snordyrt.
Det ligger en 220 på Christies Speedmasterauktion med ett fräckt namn – det om inte annat lär väl vara prisdrivande. :D

Ok, känns som det kan visa sig vara en framtida guldgruva. Men man vet ju aldrig som sagt.
 

Icaras

Rolex
Har sett DO90 (dot over) bezels gå för närmare 1500 USD på bukten, så nog är det sjukt alltid.

Den till höger har pricken ovanför 90, därav namnet.

image.jpeg
Typ alla innan 1970 (dvs <1969)
Tror snarare det är 220 bezels som kostar över 1500$. Går ju att hitta DO90 MED klocka för typ 22k, men de du sett kanske varit NOS :)

Svarta siffror på 3-6-9, sett ett par ligga ute för 60k+, dvs mer än det dubbla av den vanliga.
 

Ryttaren

Rolex
Typ alla innan 1970 (dvs <1969)
Tror snarare det är 220 bezels som kostar över 1500$. Går ju att hitta DO90 MED klocka för typ 22k, men de du sett kanske varit NOS :)

Precis, de är ju inte helt ovanliga, därför jag inte fattat priserna. Inte varit NOS heller vad jag kommer ihåg. Har aldrig sett en 220-bezel till salu.
 

Icaras

Rolex
Jag är så otroligt dåligt insatt i Rolex så vad menas med Blackout?
Som jag skrev ovan. Siffrorna vid 3-6-9 är svarta istället för silvriga. Tillverkades i ganska liten upplaga omkring 1991, osäker om det var medvetet.

På rolexforums skriver en användare:
" A version of the Explorer 14270, the "Black Out", had solid WG 3, 6 and 9's without the white line (resembling a Tritium or SuperLuminova coating) inside the numbers like we know the Explorers 114270 today."
 
Topp