• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka egenskaper söker ni hos en daily beater och vilken av era klockor uppfyller flest egenskaper?

FreakyLeo

Pandion
2-Faktor
Funderade lite på vad som gör att man omedvetet drar på sig en specifik klocka.

Egenskaperna som man eftersöker skiljer ju naturligtvis från person till person, men det vore skoj att höra vad som gör att ni väljer en specifik klocka att bära.

Anledningen till att jag klurade lite på detta är att jag för några månader sedan "råkade" vinna en klocka på bukten med ett bud som jag inte trodde skulle räcka. Klockan är inte något som jag i vanliga fall tycker om då jag inte är jättemycket för dykare då jag ofta upplever dem för klumpiga att använda till vardags.

Klockan hade annonserats ut som NOS men hade skadade visare för att lumen hade släppt och därför också fått damm på tavlan. När jag väl fick hem den tyckte jag väl att den var över förväntan trevlig, men störde mig lite på visarna och la ut den på K&S. Under tiden letade jag efter nya visare och fick tillslut fantastisk hjälp här på forumet och drog tillbaka annonsen. Nu ett par veckor senare är det den klocka som fått överlägset mest handledstid och det börjar att lukta keeper trots att det egentligen inte är min stil.

Vad är det då som gör att jag ändå använder klockan så mycket och vilka är de egenskaper jag uppskattar och vill ha hos en klocka som jag bär dagligen? Personligen gillar jag mindre klockor men som bärs platt och större än vad diametern avslöjar. Jag vill att klockan skall kännas solid men inte för tung. Jag är också allergisk mot tjocka klockor och vill gärna att klockan är under centimetern tjock. Jag föredrar kvarts så att jag slipper att justera tiden när det är dags att bära klockan då det kan dröja ganska länge mellan gångerna i vanliga fall då jag roterar ca 50 klockor. Jag vill också att klockan är vintage och har lite patina för att det är det utseendet jag uppskattar mest. Märket spelar ingen större roll men det är trevligt om det är ett märke som har lite historia bakom sig. Det viktigaste är dock att jag gillar länken eller bandet. Jag tycker att länken skall vara relativt bred mot boetten och sedan smalna av ganska aggressivt mot låset för att den skall sitta skönt på mig. Jag låter också ofta klockan sitta ganska löst på höger arm vilket gör att jag även uppskattar om kronan inte sticker ut för mycket och inte sitter kl3.

Så vilken är då min klocka som tickar flest av mina önskemål? Jo det är en Cyma kvarts skindiver :)
ETA 954.111
10ATM
Pepsi unidirectional bezel
39mm diameter
8,9mm tjock
Länk på 21mm som smalnar av till 16mm
Skruvad signerad krona kl4
Total vikt 105g

Saker som klockan saknar som jag gärna hade sett att den har är safirglas m. AR, svart datumskiva och HAQ-verk. Mem vem vet, det kanske går att fixa och då blir det den ultimata klockan för mig :)

R1060411.JPG
R1060399.JPG
R1060400.JPG
R1060401.JPG
R1060402.JPG
R1060404.JPG
R1060405.JPG
R1060407.JPG
R1060410.JPG

Senast ändrad:
Jag väntar hem min daily driver
5A5C06DF-41DD-42D9-BDCB-DDC04CA1DD15.jpeg

(Bild stulen från internet)
En klocka som har lite av allt, lite vattentålig, mittimellan size och bra gångreserv.
Den där är också riktigt bra som beater som funkar till det mesta. Jag har 38mm versionen och just nu är det den klocka som får näst mest tid på handleden. Den har ju en ganska fin powerreserve också vilket gör att det går att lägga ifrån sig den några dagar :) Dock fick jag för min egen del slänga på ett 20-16mm band för att få den att sitta riktigt bekvämt.

2B7F5AF5-F61C-40FB-9109-857A0ED5EE4B.jpeg
Den här är min daily sen inköp. Lagom patina så man inte behöver oroa sig över nya repor samt extremt bra precision. Går +1 sek/dygn just nu. Gör sig dessutom bra till det mesta. Datum är gött att ha.

Stod inför ett sånt här val när jag skulle köpa en ny klocka. Mina kriterier var:
- Under 40 mm
- Ingen vridring
- Vattentät 100 meter eller mer
- Ska kunna slinka in under manschetten och samtidigt passa till en t-shirt om man så vill
- Datum
- Inte dyrare än att man känner att klockan inte hindrar en från att göra någonting

Mitt val föll på en Aqua Terra och jag kunde helt ärligt inte varit nöjdare. Har haft den i drygt ett år nu och den har nog varit på handleden 95% av tiden.
+k9vqo6PSWal0Bgkb81Plw_thumb_eb3.jpg

Kul trådstart! Min definition på daily beater går i linje med hur många definierar en GADA, go anywhere do anything.
För mig ska klockan ska vara tät för frivilliga o ofrivilliga bad, ha datum och ett precist verk.
Material är stål eller möjligtvis någon komposit.
Kort är en beater för mig ett verktyg som inte är ivägen för aktiviteter eller som inte tvingar mig att ta ställning till om jag behöver vara extra försiktig eller behöva ta av mig klockan.
Övrigt är tycke o smak, men uppskattar också GMT-komplikationen mycket i en daily beater.

Har några exempel på beaters, återkommer med bilder!

Edit: Här är min mesta daily.
C3A6F52C-BD71-48F5-9627-B5FFEDFE3747.jpeg

Senast ändrad:
Är själv quartz-nörd även om jag just för tillfället nu inte äger en quartz-beater men jag körde hårt 2017-18 på en vintage Seiko H556-5050 (Aliens "Burke"), ca 1982. Köpte den för 600:- på bukten och har sedan renoverat den en del. Dessvärre sålde jag den för några månader sedan och det ångrar jag nog..... Den mäter in på hyggliga 39mm, är tunn, lätt, praktiska funktioner och av fin kvalite' rakt igenom. Cool klocka som följde med mig på allt från löpturen till cykelturen etc. Kände mig inte rädd för att använda den förutom situationer där jag önskade mer vattenskydd men jag såg den ändå som ultimata vardagsklockan och jag kommer köpa en Seiko quartz snart igen, troligtvis denna våren men det blir i en helt annan prisklass. Nu vill jag ha mer av allt som Seiko solar tuna(för alla aktiviter), Grand Seiko quartz(snygg lyxquartz +-10sec/år för stadsvandring:rolleyes:...) och en Breitling Aerospace för digital display:). Många seikos är verkligen bang for the buck och utomordentliga beaters!
1.JPG

Senast ändrad:
Jag körde en Seiko 7t42-7a00 i många år. Det var länge sedan, på den tiden man hade EN klocka. Och den följde med på allt :happyhappy:
14252368_1.jpg

Den var vattentät, hade tidtagning (kronograf) och alarm. Jag har den fortfarande kvar, men den har inget batteri och ligger så skönt i lådan så jag låter den ligga en stund till ;) Nu har jag oömma klockor typ G-shock när jag vet att det ska grovjobbas, annars har jag ingen beater, är inte så oförsiktig överlag... Men kriterierna för en bra vardagsklocka är ganska lika dina, kvarts, tid+datum, gärna tunn och gärna badbar. Men badbar är mindre nödvändigt nu för tiden då jag i ärlighetens namn vuxit ifrån spontanbad i stans fontäner :D

Är själv quartz-nörd även om jag just för tillfället nu inte äger en quartz-beater men jag körde hårt 2017-18 på en vintage Seiko H556-5050 (Aliens "Burke"), ca 1982. Köpte den för 600:- på bukten och har sedan renoverat den en del. Dessvärre sålde jag den för några månader sedan och det ångrar jag nog..... Den mäter in på hyggliga 39mm, är tunn, lätt, praktiska funktioner och av fin kvalite' rakt igenom. Cool klocka som följde med mig på allt från löpturen till cykelturen etc. Kände mig inte rädd för att använda den förutom situationer där jag önskade mer vattenskydd men jag såg den ändå som ultimata vardagsklockan och jag kommer köpa en Seiko quartz snart igen, troligtvis denna våren men det blir i en helt annan prisklass. Nu vill jag ha mer av allt som Seiko solar tuna(för alla aktiviter), Grand Seiko quartz(snygg lyxquartz +-10sec/år för stadsvandring:rolleyes:...) och en Breitling Aerospace för digital display:). Många seikos är verkligen bang for the buck och utomordentliga beaters!
1.JPG
Den där var ju smått fantastisk :-O

Precis lagom mycket 80-tals kitsch och battlescars :)

Ett litet förslag kanske om du letar efter en Grand Seiko, kolla först efter vintage Grand Quartz. Samma exakthet, häftigare design för ett par tusenlappar och sen en tusenlapp eller två till för att få den i toppskick ;)

Kul tråd!
Har ju olika klockor till olika jobb!
Den här använder jag när bilvård under huven står på schemat.
Efter att vi blev dränkt i varm motorolja och x antal svets- och mekjobb, vet jag vad vi går för!
5F67CC5D-2A07-4D8A-8A07-90186056DFB4.jpeg

Nästa klocka är väl ingen beater, men används vid olika utomhusaktiviteter, en väldigt bra allroundklocka om det inte blir för blött!
C2192048-384A-44B8-95E5-59EBD5B92664.jpeg

Ryssen, sist in i gänget är ju ryssen, men jäklar vilken kompis!
Rena stridsvagnen, i höstas hade jag den utanpå arbetsjackan i skidrem, -25 grader, jättebrasor och snö samt riktiga skitjobb!
8549DF07-562F-4628-8731-3D8D3504D634.jpeg

Sedan är naturligtvis exp II:an en klocka som varit med i underjorden och använt spett, släggor och allehanda elaka maskiner en helvetes bra klocka!
2E0CBD51-8F10-45F6-A04A-8DA4CC68C8F9.jpeg

Min Submariner 116610ln som jag köpte ny 2010 är nog min ultimata dagliga beater. Den sitter otroligt skönt, glidelocket gör att den alltid sitter bekvämt. Har datum, som jag har svårt att vara utan. Sen att den funkar på både bygge och till kostym gör det inte sämre.
Är även rätt stryktålig och badvänlig.

Ligger nu och vilar på banken ett tag, men ska strax hem igen :)

Så kan man variera den lite.
482892B9-AA87-4273-8BFB-5DB31814D787.jpeg
0A624092-9A3B-44B4-BC00-FB63C0702ECE.jpeg
7C9A282D-8BEF-47D2-A66A-BAA73089E09A.jpeg

Repfritt glas. Klocka modell "större" (så den är lättläst jämt, alltid ...)
Lätt på handleden. Grym Lume - gärna Tritium T100 (lyser starkt, alltid - även efter en lång mörk natt utan laddning OCH utan gubbens läsglasögon).
Lite "rufft" utseende. Vattentät till minst 100m.
Minimal felgång (vill strunta i den i månader ...)
Jag fann detta i Nite Hawk T100.
https://www.nitewatches.com/store/gb/hawk/hawk-t100/

t100.JPG

Den där var ju smått fantastisk :-O

Precis lagom mycket 80-tals kitsch och battlescars :)

Ett litet förslag kanske om du letar efter en Grand Seiko, kolla först efter vintage Grand Quartz. Samma exakthet, häftigare design för ett par tusenlappar och sen en tusenlapp eller två till för att få den i toppskick ;)
Exakt, den var lagom insliten utan att se helt kass ut!. Visst la jag ner lite jobb på den som att polera glaset, byta packningar och rengöra urverket men det var värt det. Nya ägaren blev glad:). Mycket bra förslag och jag har faktiskt kollat en del på Grand Quartz och då är det 38mm versionen som lockar, alltså t.ex. 4843. Kul design och grymt fint urverk för en sammantaget försumbar(nästan iaf) peng!

Senast ändrad:
Exakt, den var lagom insliten utan att se helt kass ut!. Visst la jag ner lite jobb på den som att polera glaset, byta packningar och rengöra urverket men det var värt det. Nya ägaren blev glad:). Mycket bra förslag och jag har faktiskt kollat en del på Grand Quartz och då är det 38mm versionen som lockar, alltså t.ex. 4843. Kul design och grymt fint urverk för en sammantaget försumbar(nästan iaf) peng!
Kollat på 9256 eller 9943? Ännu bättre :D

För det dagliga söker jag faktiskt någonting väldigt likt de du beskriver @FreakyLeo.

Bekväm
Lagom size
Måste vara på länk
Quartz är att föredra, inte krav.
Inte för tung
Något vattentät
datum är trevligt
Helst begagnat med några märken på.

Klockan som är bäst just nu enligt dessa kriterier är min sbgx063. 37mm och 10mm tjock, 120gr, redan fått sig några märken och funkar till allt! Trevligt med GS finish till vardags också :)
IMG_20181028_135431-01.jpeg

IMG_20180921_130204-01.jpeg

Kan väl gott erkänna att om jag hade köpt den helt ny skulle jag varit mer försiktig med den.

På plats nummer 2 kommer min 7a28-7040. Inget datum och osäker på om den är tät men annars sjukt trevlig dykare på 40mm, 10mm tunn och endast 95gr.
IMG_20180824_095438-01.jpeg
IMG_20180329_182418-01.jpeg

Gillar dykare men sällan mer än en dag i taget och mer på sommaren. Köpte en datejust i höstas och just nu får den sitta på 1/2 av gångerna jag bara slänger på mig en klocka, 1/4 del sitter min Santos på och 1/4 får resten av mögelklockorna...

IMG_20181215_204100.jpg
IMG_20161117_133149_115.JPG

- vridring
- datum
- ar
- hög läsbarhet
- vattentät
- stryktålig
- bekväm boettdesign med dold krona
- passar ihop med många olika typer av band & även med många olika klädslar; imo bäst med avslappnad skjorta alt. t-shirt
- rolig att bära
- kostar ej en förmögenhet och har ett beprövat stabilt urverk

... listan kan göras lång

IMG_7345.jpg

IMG_3577.jpg

Senast ändrad:
Min Submariner 116610ln som jag köpte ny 2010 är nog min ultimata dagliga beater. Den sitter otroligt skönt, glidelocket gör att den alltid sitter bekvämt. Har datum, som jag har svårt att vara utan. Sen att den funkar på både bygge och till kostym gör det inte sämre.
Är även rätt stryktålig och badvänlig.

Ligger nu och vilar på banken ett tag, men ska strax hem igen :)

Så kan man variera den lite.
482892B9-AA87-4273-8BFB-5DB31814D787.jpeg
0A624092-9A3B-44B4-BC00-FB63C0702ECE.jpeg
7C9A282D-8BEF-47D2-A66A-BAA73089E09A.jpeg
"Bankfacksbeater" har fått ett ansikte...;)

• Reptålig (inte ett måste)
  • Bra lume så man ser vad klockan är när man vaknar mitt i natten och kan sedan räkna fram hur länge till man får sova innan det är dags att för jobb.
  • Storlek är inget krav, man vänjer sig vid klockan oavsett. Det viktiga är att hitta perfekt längd på länken.
  • Bezel eller kronograf så man kan ha koll på äggen eller pastan.
Denna tycker jag sköter sig bra, detsamma gör en speedy pro eller en seiko skx009.
20181027_124251.JPG

Tillbaka
Topp