• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka frågor ska man ställa en säljare på C24?

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Köp inte nån begagnad klocka på Chrono24 om du inte har en susning om vad du sysslar med. :)

Spelar ingen roll om du ställer rätt frågor liksom.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Hej!

Ska köpa ny klocka och har kollat på en Rolex Submariner 16613 och denna ligger hett till: https://www.chrono24.se/rolex/submariner-date-steelgold-black-dial-l-serial--id7653796.htm
Men då jag aldrig köpt en begagnad klocka utan bara nya så kunde det vara bra att ställa rätt frågor så man inte köper något dåligt.
Hur viktigt tycker ni det är utan Cert?
Servicehistorik?
Längd länk?
Personligen tycker jag att dom är finare med blå tavla.
 

Dahné

Breitling
Hej!

Ska köpa ny klocka och har kollat på en Rolex Submariner 16613 och denna ligger hett till: https://www.chrono24.se/rolex/submariner-date-steelgold-black-dial-l-serial--id7653796.htm
Men då jag aldrig köpt en begagnad klocka utan bara nya så kunde det vara bra att ställa rätt frågor så man inte köper något dåligt.
Hur viktigt tycker ni det är utan Cert?
Riktigt fin klocka!
Jag personligen skiter i cert men det kan vara viktigt vid vidareförsäljning.
 

Henkesm

Omega
Riktigt fin klocka!
Jag personligen skiter i cert men det kan vara viktigt vid vidareförsäljning.
Visst är den, älskar Guld/Stål.
Känns som cert är något som sällan finns med på C24!
Håller med dig, värdesätter hellre ett servicekvitto med datum.
Vi får se vad säljaren säger imorgon!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fråga om de polerat den och om de bedömer den vara opolerad. Fråga efter dokumenterad servicehistorik. Är den aldrig servad är den sannolikt riktigt sliten och det får du betala. Certet är avgörande för mig så det minska sannolikheten för att den är stulen. Köp säljaren. Vad säger andra om dem? Vilken historik har klockan? Vet de någon om den? Personligen tycker jag att den ser fin ut, men en fullsetare med historik kostar väl inte många tusen mer?
 

Henkesm

Omega
Fråga om de polerat den och om de bedömer den vara opolerad. Fråga efter dokumenterad servicehistorik. Är den aldrig servad är den sannolikt riktigt sliten och det får du betala. Certet är avgörande för mig så det minska sannolikheten för att den är stulen. Köp säljaren. Vad säger andra om dem? Vilken historik har klockan? Vet de någon om den? Personligen tycker jag att den ser fin ut, men en fullsetare med historik kostar väl inte många tusen mer?

Stort tack!
Har ställt några av frågorna nu & han skulle kolla det mesta imorgon, tar även foto på verket imorgon.
Säljaren har bra omdöme via C24 så det är bra!
Ska kolla lite och se om man hittar något, tanken var en nyare DJ från början (116200) men blev sugen på G/S så nu kikar jag även på den här:
https://www.chrono24.se/rolex/datejust-steel-and-yellow-gold-116233--id6927493.htm..
Decisions decisions:).
 

Dahné

Breitling
Visst är den, älskar Guld/Stål.
Känns som cert är något som sällan finns med på C24!
Håller med dig, värdesätter hellre ett servicekvitto med datum.
Vi får se vad säljaren säger imorgon!
Riktigt spännande, du får hålla oss uppdaterade i tråden.
Har ju kommit in bra tips från lite användare nu så det är bara att fire away till säljaren och för du några svajiga svar har du ju bra möjligheter att göra något på priset.
 

777CHRONOS

Cartier
Professional Dealer
  • Hur väl håller klockan tiden?
  • Visa hur stretchad länken är
  • Detaljbilder på delar på klockan som du kan jämföra mot ett referensobjekt för att avgöra hur mycket den har polerats
  • Stämmer serienummer på boett mot certet?

Taggarna på bezeln på klockan du länkar ser väldigt "mjuka" ut
 
Topp