• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka Klockaffären erbjuder förmånliga kreditköp?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Rob har väl en bra deal? Finns det några andra affärer som har liknande erbjudanden?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det är väl Handelsbanken som finansierade El-Gigantens "60 månaders avbetalning - noll och inga avgifter-kampanjer"?
Kan inte se varför de inte skulle kunna göra detsamma på klockor.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
...och om det ändå är upplägg med en "dold ränta" så skulle jag tippa på att det ligger nånstans runt 495kr i uppläggningsavgift och 35kr aviavgift.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl Handelsbanken som finansierade El-Gigantens "60 månaders avbetalning - noll och inga avgifter-kampanjer"?
Kan inte se varför de inte skulle kunna göra detsamma på klockor.

Japp, det var dem. Dock var det avtalet lite lurigt, om jag minns det rätt var det ett rätt högt räntepåslag om man inte betalade i tid. Och så var det ju en administrativ avgift som debiteras på varje faktura om man tog brev. Valde man e-faktura var det inte några avgifter annars.

http://www.elgiganten.se/cms/dela-upp-betalningen/dela-upp-betalningen/
 

adress

Friends of KS
Tror jag i
Det är väl Handelsbanken som finansierade El-Gigantens "60 månaders avbetalning - noll och inga avgifter-kampanjer"?
Kan inte se varför de inte skulle kunna göra detsamma på klockor.
Tror jag inte av flera anledningar. En är att det inte är samma försäljningsargument vad gäller klockor som hemelektronik. Inte riktigt samma impulsköp heller som TV och data - som dessutom brukar vara till " familjen ". 12-24 månader är väl ändå bra - med tanke på ändamålet.
 

Limpas

Cartier
Det är väl Handelsbanken som finansierade El-Gigantens "60 månaders avbetalning - noll och inga avgifter-kampanjer"?
Kan inte se varför de inte skulle kunna göra detsamma på klockor.
Jag kan tänka mig en stor skillnad som gör att man inte vill erbjuda samma på klockköp: Det är inte samma "klientel" som handlar på kredit på elgiganten som köper klockor på Rob E. Det går uppenbarligen att tjäna pengar på många av dem som handlar på Elgiganten på kredit (även "kostnadsfria"). Det gör det inte på samma sätt på de som köper klockor tror jag.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vi kör med lite olika kreditgivare på MC-lånen. Gemensamt för dem är att låg ränta+ingenhandpenning=hög straffränta om man missar inbetalning (endast pappersfaktura, ej autogiromöjlighet).
Köper man däremot med minst 20% i hp kan man lägga det på lika låg ränta, men med autogiromöjlighet, ingen straffränta samt typ utan aviavgifter och liknande.
Dela-upp-helt-utan-avgifter kostar oss en liten sudd, gratis för kunden.

Jag gissar att de olika avbetalningsalternativen på de flesta varor följer samma upplägg.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Japp, det var dem. Dock var det avtalet lite lurigt, om jag minns det rätt var det ett rätt högt räntepåslag om man inte betalade i tid. Och så var det ju en administrativ avgift som debiteras på varje faktura om man tog brev. Valde man e-faktura var det inte några avgifter annars.

http://www.elgiganten.se/cms/dela-upp-betalningen/dela-upp-betalningen/


Så klart.
Räntefria alternativ hade ju inte funnits överhuvudtaget om inte bankerna trodde sig kunna tjäna i någon ände.
De räknar med (och hoppas på) att ett givet antal ska misslyckas med den räntefria delen av avbetalningen.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag kan tänka mig en stor skillnad som gör att man inte vill erbjuda samma på klockköp: Det är inte samma "klientel" som handlar på kredit på elgiganten som köper klockor på Rob E. Det går uppenbarligen att tjäna pengar på många av dem som handlar på Elgiganten på kredit (även "kostnadsfria"). Det gör det inte på samma sätt på de som köper klockor tror jag.


Meh. I viss mån sant kanske...
Men jag kan nästan lova att om Rob E gått ut i lokal kampanj där han talar om att man kan köpa klockor på 60 mån helt ränte- och avgiftsfritt så hade en hel del av de som handlar alldeles för stor teve och alldeles för dyr bil på avbetalning också handlar en alldeles för dyr klocka.
Helt. Säkert.

Frågan är dock om vederbörande vill. Eller för den delen om någon av klockmärkena tycker att det är särskilt bra för imagen.
...men kvartalspolitik är onekligen rådande mest överallt, så vem vet om vi inte kommer dit nån gång snart.
 

Limpas

Cartier
Meh. I viss mån sant kanske...
Men jag kan nästan lova att om Rob E gått ut i lokal kampanj där han talar om att man kan köpa klockor på 60 mån helt ränte- och avgiftsfritt så hade en hel del av de som handlar alldeles för stor teve och alldeles för dyr bil på avbetalning också handlar en alldeles för dyr klocka.
Helt. Säkert.

Frågan är dock om vederbörande vill. Eller för den delen om någon av klockmärkena tycker att det är särskilt bra för imagen.
...men kvartalspolitik är onekligen rådande mest överallt, så vem vet om vi inte kommer dit nån gång snart.

Jo, det har du nog rätt i. Sedan kan det ju inte alls vara bra för imagen om "vem som helst" kan köpa en Rolex på delbetalning. Man lär ju vattna ur lyxmärkena en del, och det kan nog straffa sig på sikt. Kanske är det så att man inte vill erbjuda så pass förmånliga delbetalningar eftersom det antagligen kostar butiken lite. I hemelektronikbranschen är det nog ofta ett sätt att få upp omsättningen, och det är ju känt att branschen blöder. Det lär ju löna sig i slutänden att erbjuda sådan delbetalning, eftersom folk då lättare köper dyrare varor med större förtjänst (lättare att köpa den dyrare tv:n eftersom det bara blir 20 kr mer i månaden). Det bör ju gälla för klockor också kan man tycka, men det kanske inte är lika nödvändigt och priset att man skadar sin image är för högt.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jo, det har du nog rätt i. Sedan kan det ju inte alls vara bra för imagen om "vem som helst" kan köpa en Rolex på delbetalning. Man lär ju vattna ur lyxmärkena en del, och det kan nog straffa sig på sikt. Kanske är det så att man inte vill erbjuda så pass förmånliga delbetalningar eftersom det antagligen kostar butiken lite. I hemelektronikbranschen är det nog ofta ett sätt att få upp omsättningen, och det är ju känt att branschen blöder. Det lär ju löna sig i slutänden att erbjuda sådan delbetalning, eftersom folk då lättare köper dyrare varor med större förtjänst (lättare att köpa den dyrare tv:n eftersom det bara blir 20 kr mer i månaden). Det bör ju gälla för klockor också kan man tycka, men det kanske inte är lika nödvändigt och priset att man skadar sin image är för högt.

Småbråttom idag, så jag nöjer mig med ett STORT "+1"!
 
Topp