• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor är blivande "klassiker"?

Hejsan!

Sitter och stirrar på lite klockor såhär på kvällskvisten(natten:p) och började reflektera på flyktigheten i mode och stil, människors smak och dess föränderliga natur samt inflytandet på det epokberoende anseendet av ett varumärkes värde. Jag började då tänka, vilka klockor som säljs idag kommer fortfarande anses snygga och åtråvärda om 5, 10, 25, 50 år? Mycket kan hända under dessa tidsperioder, märken och bolag har stupat under på betydligt kortare tidsperioder...

Jag tror personligen att många de klockor människor "älskar/got to have" som presenteras i dagens läge och verkligen väcker habegär är klockor människor inte kommer vilja ha inom x-antal år. Jag resonerar så för att den starka köplusten är delvis orsakad av rådande tidens mode, även om man själv alltid anser att man står över vad som är inne och vad andra tycker.

Några exempel på vad jag tror kommer vara attraktiva klockor i minst 10 år framöver. Observera att jag medvetet lämnar Rolex utanför, annars blir det för enkelt.

SE_Diver300M_21230412001003_VueC_1600x900.jpg

Omega SMP "Bond" - Här i den nyaste modellen med keramisk vridring and whatnot. Ni kanske kan gissa från min signatur att jag typ har snöat in mig på 2 klockmodeller, men vafan, lite debatt måste man ju kunna ha ändå :p

Varför är det en klassiker? Bond, nuff said.

asset-version-cdeb9884d1-navitimer-01-46mm_002.jpg


Breitling Navitimer Chrono.

Mycket populär, häftig association(piloter, flygpland etc). Ett "häftigt" märke. En design som många(?) anser vacker och har bestått sig i ca 356 år.

11758094735_23326a5d65_b.jpg


Detta tror jag kommer vara Omegas Rolex Datejust i framtiden. Den är lagomt sportig, har en rätt tidlös framtoning och inga roliga färger, märkningar, udda former eller länk etc...



Diskutera! Kritisera gärna!
 
Peter Blake Seamastern (2254.50) med svärdvisare, vågor, lumetriangel kl. 12, speedylänk osv har ju ökat väldigt i pris senaste åren. Sålde inte särskilt bra under produktionsåren vad jag har hört och togs därför ur produktion efter inte allt för många år. Om inte klassiker så tror jag att den kommer bli än mer eftertraktad än idag och är enligt mig den snyggaste Seamastern.
2254-50%20on%20leather%202005-1231%20sp-350%20003%20pc-crop.jpg

Stulen bild.
 
Peter Blake Seamastern (2254.50) med svärdvisare, vågor, lumetriangel kl. 12, speedylänk osv har ju ökat väldigt i pris senaste åren. Sålde inte särskilt bra under produktionsåren vad jag har hört och togs därför ur produktion efter inte allt för många år. Om inte klassiker så tror jag att den kommer bli än mer eftertraktad än idag och är enligt mig den snyggaste Seamastern.
2254-50%20on%20leather%202005-1231%20sp-350%20003%20pc-crop.jpg

Stulen bild.

Jag hade med den ursprungligen, men det blev så innihelvete med Omega!

Navitimern är kanske redan en riktig klassiker, så den kanske redan är verifierad. Det var därför jag inte tog med speedmastern.

Angående SMP så har jag samma argument som dig, bond, men åt precis motsatt håll.

What? Jag har alltid sett smp:n som en blivande klassiker i stil med vad submarinern är för Rolex. Tunn profil, unik bezel jämfört med andra dykare och en rätt "dressig" look. Jag vill definitivt tro att designen överlever planet ocean linjen.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Får hålla med om SMPn. Den nya med keramiskt inlägg och stilren blank urtavla är riktigt snygg!
 
Får hålla med om SMPn. Den nya med keramiskt inlägg och stilren blank urtavla är riktigt snygg!

Jag håller med. Keramiken kommer dessutom göra att den inte bleknar och fular ner sig med tiden.

IMG_2349.JPG

2-liner Pelagos såklart!
Edit:
FUUUUCCCCCKKKKK! Jag har ju sparat mitt inlägg nr 1000 till en dubbel paketöppning med tjong men nu kastade jag bort det på ett tämligen onödigt inlägg.... :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
Kan admin ta bort det? :oops: @Denke

Fast vilka Tudor är ansedda vackra och eftertraktade idag förutom Submarinern, som just är en Submariner?
Nån enstaka kronograf från förr i tiden dyker väl upp, men de flesta kronografer från 60-70-tal är ju ganska populära.
 

skurtbert

Omega
Tror att Nomos Metro kan bli en klassiker. Klocka från glashyttan men helt egenutvecklat, individuellt numrerade, verk. En ny, prisad, design inom ramarna för Bauhaus av Michael Braun. Lååånga väntetider (9 månader just nu). Tycker ingredienserna finns där. Kan vara lite färgad av att jag köpte en igår ;)
 

Whedda

Rolex
Personligen tror jag inte att moderna "re-issues" som Pelagos eller andra modeller som tydligt bygger på tidigare vintagemodeller kommer bli några framtida klassiker då snarare originalet är det som isåfall hamnar i fokus.

Om en modell redan en klassiker och då är nya versioner bara ytterligare en hyllningsversion av originalet.
Därför känns det som att nästa designikon behöver vara snarare nytänkande vilket pekar på nya modeller snarare än just långkörare.

Sen bör man nog ha i åtanke att även anseendet bland tillverkare varierat enormt över tid. Vad exempelvis Breitling är knappt en skugga av vad de var i anseende på 90-talet och Rolex har istället återtagit en roll som herren på täppan efter att under samma period haft en relativt sval efterfrågan.
 
Personligen tror jag inte att moderna "re-issues" som Pelagos eller andra modeller som tydligt bygger på tidigare vintagemodeller kommer bli några framtida klassiker då snarare originalet är det som isåfall hamnar i fokus.

Om en modell redan en klassiker och då är nya versioner bara ytterligare en hyllningsversion av originalet.
Därför känns det som att nästa designikon behöver vara snarare nytänkande vilket pekar på nya modeller snarare än just långkörare.

Sen bör man nog ha i åtanke att även anseendet bland tillverkare varierat enormt över tid. Vad exempelvis Breitling är knappt en skugga av vad de var i anseende på 90-talet och Rolex har istället återtagit en roll som herren på täppan efter att under samma period haft en relativt sval efterfrågan.

Jag tror du slår huvudet på spiken här. "Innemärken" varierar med tiden och även vissa designelement. De klockor som kommer bestå sig aktuella kommer gissningsvis vara de modeller som bara är "ganska populära" idag men som har en stabil kundbas och bra kvalitè, få "haters" och vara ganska trogen sin ursprungsdesign över tid(Givetvis förutsatt ett lyckat utseende, imo ex Omega SMP)

Jag tror till exempel att majoriteten av Breitlings modeller i dagsläget som förvisso är rätt häftiga, kommer anses vara det om 10 år.
 

sir alex

Panerai
En blivande klassiker är något som är avantgarde eller allmänt missförstått idag men saktligen börjar få ett erkännande. Mitt tips är därför Hublot Classic Fusion. Ingen favvoklocka personligen men den har potential att räknas som en modern klassiker om några år.
 

Whedda

Rolex
En blivande klassiker är något som är avantgarde eller allmänt missförstått idag men saktligen börjar få ett erkännande. Mitt tips är därför Hublot Classic Fusion. Ingen favvoklocka personligen men den har potential att räknas som en modern klassiker om några år.

Angående Breitling tror jag tvärtom. Även om de inte är superintressant så försöker de ligga i tiden med väldigt extrema storlekar jag tror kommer kännas lika förlegade om 10 år som en 32mm kostymare är idag.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Kolla på vilka klockor som är extra premium idag och se varför dem är premium? Jag tror det är bäst att man skapar sin egna uppfattning och inte lyssnar på andra, även om det kan vara intressant att se hur folk resonerar :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Angående Breitling tror jag tvärtom. Även om de inte är superintressant så försöker de ligga i tiden med väldigt extrema storlekar jag tror kommer kännas lika förlegade om 10 år som en 32mm kostymare är idag.

Jag tror du har helt rätt i det du skriver. Det som blir nästa klassiker är något som blir inne designmässigt om 20 eller 30 år men som inte nödvändigtvis är det idag. Kanske en lite mindre klocka typ 36 mm.
 
En blivande klassiker är något som är avantgarde eller allmänt missförstått idag men saktligen börjar få ett erkännande. Mitt tips är därför Hublot Classic Fusion. Ingen favvoklocka personligen men den har potential att räknas som en modern klassiker om några år.

Om någon Hublot någonsin blir en klassiker så representerar det allt som är fel med världen.

Angående Breitling tror jag tvärtom. Även om de inte är superintressant så försöker de ligga i tiden med väldigt extrema storlekar jag tror kommer kännas lika förlegade om 10 år som en 32mm kostymare är idag.

Jag tycker också att Breitling ofta är lite extrema, även om jag ibland kan sukta efter känslan att gå runt med en ruggigt blankpolerad bratte på armen och ragga på varelser som attraheras av glänsande saker. Hur många 90-tals brattar tycker man är snygg numera liksom.

Jag vill också säga att jag har dålig koll på Breitling, så utbilda mig gärna.

Kolla på vilka klockor som är extra premium idag och se varför dem är premium? Jag tror det är bäst att man skapar sin egna uppfattning och inte lyssnar på andra, även om det kan vara intressant att se hur folk resonerar :)

Klockor är premium för att "andra" tycker det är premium. Om du köper en Casio som råkar vara världens bästa klocka så är den inte premium, även om du tycker så och den verkligen är överlägsen allt annat i världen. Jag vill också säga att jag gillar Casio, innan en arg mobb lynchar mig :p
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Om någon Hublot någonsin blir en klassiker så representerar det allt som är fel med världen.



Jag tycker också att Breitling ofta är lite extrema, även om jag ibland kan sukta efter känslan att gå runt med en ruggigt blankpolerad bratte på armen och ragga på varelser som attraheras av glänsande saker. Hur många 90-tals brattar tycker man är snygg numera liksom.

Jag vill också säga att jag har dålig koll på Breitling, så utbilda mig gärna.



Klockor är premium för att "andra" tycker det är premium. Om du köper en Casio som råkar vara världens bästa klocka så är den inte premium, även om du tycker så och den verkligen är överlägsen allt annat i världen. Jag vill också säga att jag gillar Casio, innan en arg mobb lynchar mig :p
Ja jo det är för att "andra" tycker det men frågan är ju fortfarande "Varför?" Om du tar Paul Newman så tror jag inte att folk som bär Paul Newman har det för dem var hans kompis utan kanske för att han är en stor modeikon utöver andra faktorer som spelar in som typ mängden klockor. Hade rolex tryckt ut det dubbla antalet Paul Newman så hade nog värdet halveras.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Personligen tror jag inte att moderna "re-issues" som Pelagos eller andra modeller som tydligt bygger på tidigare vintagemodeller kommer bli några framtida klassiker då snarare originalet är det som isåfall hamnar i fokus.

Om en modell redan en klassiker och då är nya versioner bara ytterligare en hyllningsversion av originalet.
Därför känns det som att nästa designikon behöver vara snarare nytänkande vilket pekar på nya modeller snarare än just långkörare.

Sen bör man nog ha i åtanke att även anseendet bland tillverkare varierat enormt över tid. Vad exempelvis Breitling är knappt en skugga av vad de var i anseende på 90-talet och Rolex har istället återtagit en roll som herren på täppan efter att under samma period haft en relativt sval efterfrågan.
För jag som skiter blanka (svärord) i moden och vad dagens trendnissar har och som själv köper exakt samma saker som när jag var ung på 90-talet, dvs Breitling, Boomerang-jackor, Jordan-dojjor och Levi's så har fortfarande Breitling lika högt anseende. Ja faktiskt ännu högre i dagens läge, då de idag håller högre kvalitét än någonsin tidigare på allt från urverk till ett detaljarbete som tillhör toppen i branschen. För övrigt tror jag att mitt senaste inköp Blackbird med stora datumet med första clean:a tavlan kommer att bli en klassiker, vilket den redan är till viss del i Breitling-kretsar utanför detta Rolex-lala-land. :)
 
Ja jo det är för att "andra" tycker det men frågan är ju fortfarande "Varför?" Om du tar Paul Newman så tror jag inte att folk som bär Paul Newman har det för dem var hans kompis utan kanske för att han är en stor modeikon utöver andra faktorer som spelar in som typ mängden klockor. Hade rolex tryckt ut det dubbla antalet Paul Newman så hade nog värdet halveras.

Nu är vi inne på diskussioner är värdefilosofi :p
 
Topp