• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor är blivande "klassiker"?

Gurgel

Cartier
Är det ett rimligt antagande att limiterade utgåvor pga sin sällsynthet kan förväntas få en större dragningskraft i framtiden? Eller en klocka kanske kan vara en klassiker utan värde? En Certina ds2 från 60/70 är väl en klassiker idag, men du kan köpa en vettig för norr om 1tkr. Samma sak borde då hända med skx i framtiden. Dvs den blir en klassiker men inte en värdefull klassiker.
Måste en värdefull framtida klassiker vara sällsynt/limiterad idag är alltså frågan.
 

J&B

Omega
Är det ett rimligt antagande att limiterade utgåvor pga sin sällsynthet kan förväntas få en större dragningskraft i framtiden? Eller en klocka kanske kan vara en klassiker utan värde? En Certina ds2 från 60/70 är väl en klassiker idag, men du kan köpa en vettig för norr om 1tkr. Samma sak borde då hända med skx i framtiden. Dvs den blir en klassiker men inte en värdefull klassiker.
Måste en värdefull framtida klassiker vara sällsynt/limiterad idag är alltså frågan.

Jag är ingen expert men om du med limiterad menar begränsad produktion med numerrering tror jag tvärtom. Om inte modellen är väldigt lyckad tror inte på det. Däremot om en modell i standardsortimentet producerad under kort tid kan det nog vara så. Nu pratat vi nog mer om värdeutveckling än blivande klassiker men ändå.
 

Espresso

Cartier
Jag tror att PP 5524 har potential för att bli en framtida klassiker, visserligen en remake av en äldre PP om jag förstod det rätt men tror den kommer hänga med länge framöver.
Patek-Philippe-Calatrava-Pilot-Travel-Time-5524-aBlogtoWatch-1.jpg
 
Man kan ju också fundera på vilka av de klockor som är "the shit" idag som verkligen inte kommer bli kommer hålla stilen över tid.
Oris-Divers-Sixty-Five-5.jpg


Kanske den hetaste klockan på klocksnack idag. Inom 5 år är den i bästa fall en gimmick, enbart populär bland de som var med när den kom.

longinesLegendDiver_1.jpg


Jag tror den här kommer hålla sin "status" betydligt bättre. Ganska tunn, dressig, inga "cartooonish" nummermarkeringar. Det skulle inte förvåna mig att detta är en klocka som kommer rekommenderas i samma typ av trådar som Omega SMP, dvs tidiga köpare som vill ha något finare.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Att betänka är smart watch generation som ännu inte exploderat.

Utan att överdriva tror jag att dagens föddes barn (2016 årsmodell) i stort sett kommer pissa på vad vi tycker är "klassiker"

Under tiden klagar vi, typ 70 bast över att "de va bättre förr" "min röde sub var min skäl värd 160 papp 2014" yada yada..... Nonoffense asså
 

Anfield

Panerai
Hejsan!

Sitter och stirrar på lite klockor såhär på kvällskvisten(natten:p) och började reflektera på flyktigheten i mode och stil, människors smak och dess föränderliga natur samt inflytandet på det epokberoende anseendet av ett varumärkes värde. Jag började då tänka, vilka klockor som säljs idag kommer fortfarande anses snygga och åtråvärda om 5, 10, 25, 50 år? Mycket kan hända under dessa tidsperioder, märken och bolag har stupat under på betydligt kortare tidsperioder...

Jag tror personligen att många de klockor människor "älskar/got to have" som presenteras i dagens läge och verkligen väcker habegär är klockor människor inte kommer vilja ha inom x-antal år. Jag resonerar så för att den starka köplusten är delvis orsakad av rådande tidens mode, även om man själv alltid anser att man står över vad som är inne och vad andra tycker.

Några exempel på vad jag tror kommer vara attraktiva klockor i minst 10 år framöver. Observera att jag medvetet lämnar Rolex utanför, annars blir det för enkelt.

SE_Diver300M_21230412001003_VueC_1600x900.jpg

Omega SMP "Bond" - Här i den nyaste modellen med keramisk vridring and whatnot. Ni kanske kan gissa från min signatur att jag typ har snöat in mig på 2 klockmodeller, men vafan, lite debatt måste man ju kunna ha ändå :p

Varför är det en klassiker? Bond, nuff said.

asset-version-cdeb9884d1-navitimer-01-46mm_002.jpg


Breitling Navitimer Chrono.

Mycket populär, häftig association(piloter, flygpland etc). Ett "häftigt" märke. En design som många(?) anser vacker och har bestått sig i ca 356 år.

11758094735_23326a5d65_b.jpg


Detta tror jag kommer vara Omegas Rolex Datejust i framtiden. Den är lagomt sportig, har en rätt tidlös framtoning och inga roliga färger, märkningar, udda former eller länk etc...



Diskutera! Kritisera gärna!


Tveksam till dessa tyvärr
 

Anfield

Panerai
Peter Blake Seamastern (2254.50) med svärdvisare, vågor, lumetriangel kl. 12, speedylänk osv har ju ökat väldigt i pris senaste åren. Sålde inte särskilt bra under produktionsåren vad jag har hört och togs därför ur produktion efter inte allt för många år. Om inte klassiker så tror jag att den kommer bli än mer eftertraktad än idag och är enligt mig den snyggaste Seamastern.
2254-50%20on%20leather%202005-1231%20sp-350%20003%20pc-crop.jpg

Stulen bild.

Detta blir det aldrig tyvärr
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Att betänka är smart watch generation som ännu inte exploderat.

Utan att överdriva tror jag att dagens föddes barn (2016 årsmodell) i stort sett kommer pissa på vad vi tycker är "klassiker"

Under tiden klagar vi, typ 70 bast över att "de va bättre förr" "min röde sub var min skäl värd 160 papp 2014" yada yada..... Nonoffense asså

Jag har faktiskt bara sett äldre män som är IT-konsulter med den klockan. Tror faktiskt inte den blir en klassiker, nu är det en gubbklocka för nörden som älskar gadgets.
 

Anfield

Panerai
Du skrev intressanta och välgenomtänkta svar. Kudos to you my sir!

Ja eller hur ! men här tar jag mig friheten och går bara på känsla ! titta på det som vi kallar klassiker i dag ! sedan sitter vi alla och önskar att vi sitter och ruvar på framtidens gral, men allt för stora upplagor och höja inköpspriser blir inte enligt min mening framtidens udda fåglar !
Men vad vet jag sitter bara här och gissar !
 

Espresso

Cartier
Ja eller hur ! men här tar jag mig friheten och går bara på känsla ! titta på det som vi kallar klassiker i dag ! sedan sitter vi alla och önskar att vi sitter och ruvar på framtidens gral, men allt för stora upplagor och höja inköpspriser blir inte enligt min mening framtidens udda fåglar !
Men vad vet jag sitter bara här och gissar !
Men hur lirar det med det svaret du skrev på förslaget om en PP. Det är ju knappast en klocka som kommer att gå i för stora upplagor. Visst dyr idag men frågan gällde ju inte vilken klocka som får den exponetiellt största värdeökningen utan vilken klocka som man kommer kommer kvala in som en klassisk och långsiktigt viktig modell. - Me det sagt så kan du ju fortfarande ha åsikten att en 5524 inte hör dit, men det bör vara oberoende av dagens utgångspris.
 

Anfield

Panerai
Men hur lirar det med det svaret du skrev på förslaget om en PP. Det är ju knappast en klocka som kommer att gå i för stora upplagor. Visst dyr idag men frågan gällde ju inte vilken klocka som får den exponetiellt största värdeökningen utan vilken klocka som man kommer kommer kvala in som en klassisk och långsiktigt viktig modell. - Me det sagt så kan du ju fortfarande ha åsikten att en 5524 inte hör dit, men det bör vara oberoende av dagens utgångspris.
Köper det du skriver men hur många köper en PP ? Tror att en udda Rolex blir en större gral för dom stora massorna än en udda PP. Men du har säkert rätt gissar ju bara !
 

Espresso

Cartier
Köper det du skriver men hur många köper en PP ? Tror att en udda Rolex blir en större gral för dom stora massorna än en udda PP. Men du har säkert rätt gissar ju bara !
Väldigt få köper en PP sett till total omsättning av klockor i värden. Dock så har ju A lang und söhne datograph fått en hyfsad klassikerställning och den är det inte heller så många som köper, knappt ens ser live.
 
Folk har fokuserat på värde för mycket, och jag tror att de flesta är medvetna om att de flesta klockor likt bilar och annat i bästa fall bara kommer tappa lite, men inflationen kommer äta upp skiten i vilket fall. Undantaget är väl de extremdyra märkena, men dessa har ju någon knappt på sig.

Min fundering var mer ang vilka klockor som kommer stå sig i den form att man kommer vilja använda dem och ha dem på sig av andra skäl än nostalgi och hipster om 5,10,20 år. Om folk knappt har på sig klockan som diskuteras idag så lär de ju inte bli bättre...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Aqua terra i nuvarande modell är en helt fantastisk klocka. Den röstar jag på, om man bortser från uppenbara modeller som redan är klassiker, typ Speedmaster och Sub.
 
Topp