• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka klockor är kända på egna meriter?

Magnux

Basic
Många klockor är ju kända enbart tack vare att de förekommit i filmer. Exempel är:

Seiko Apocalypse now

Seiko Arnie

Seiko Ripley

Rolex Bond

Den enda klocka som är känd på egna meriter är väl egentligen Omega Speedmaster, men finns det fler?

Många klockor är ju kända enbart tack vare att de förekommit i filmer. Exempel är:

Seiko Apocalypse now

Seiko Arnie

Seiko Ripley

Rolex Bond

Den enda klocka som är känd på egna meriter är väl egentligen Omega Speedmaster, men finns det fler?
Sant, Omega Speedmaster är inte känd pga hypen om månhistorien.

Smiths bars av Edmund Hillary och räknas väl som den första klockan som sett toppen av Mt. Everest även om PR-maskineriet gärna vill göra gällande att Rolex Explorer var först. Ett bra exempel på hur verklighet och image kan skilja sig åt och din kommentar bevisar vilken effekt en bra reklamkampanj kan ha.

Vi vet ju alla vilken status dessa två varumärken har idag och vilken modell som de flesta tror var först. 😉

Utveckla gärna för jag har faktiskt ingen aning om något annat skäl?
Någon japansk äventyrare hade väl den också på någon expedition tror jag...minns dock inte namnet 🤔
De såldes i Asien och det var väldigt vanligt att amerikanska militärer köpte dem när de var förlagda utomlands. Det var så de blev populära, det var långt innan filmen spelades in.

• Like
Reactions: v0n
De såldes i Asien och det var väldigt vanligt att amerikanska militärer köpte dem när de var förlagda utomlands. Det var så de blev populära, det var långt innan filmen spelades in.
Jo, det känner jag förvisso till. Hade en 6105 innan jag ens kände till Willard och filmen, jag tyckte den var tuff men sålde den för en
femhundring typ :bag: Äger du någon nu?
Arkivbild som jag fann häromveckan:
4wnMrar.jpg

Vad gäller 6105-8110 så introducerades den 1970 och de amerikanska trupperna hade i princip dragits tillbaka från kriget 1972. Baserat på detta och lite lösa anekdoter jag läst från veteraner verkar inte 6105-8110 varit särskilt ryktbar - 62MAS och 6105-8000 ska ha varit betydligt vanligare. Mao har nog Apocalypse Now bidragit starkt till kopplingen.

Generellt är det väl en kombination av historisk börd, förekomst i populärkulturen, marknadsföring och produktplacering som gett olika klockor dess status och associationer - känns svårt att dra en skiljelinje mellan ”endast känd pga film” och ”står på egna ben”.

Senast ändrad:
  • Like
Första automatiska kronografen i rymden kanske? Ditsmugglad mer eller mindre sägs det.

Nu skulle det stått "water70mresist" på tavlan för att vara riktigt, riktigt men det fanns ingen sån till hands nu.

6139-6002-41w.jpg

• Like
Vad gäller 6105-8110 så introducerades den 1970 och de amerikanska trupperna hade i princip dragits tillbaka från kriget 1972. Baserat på detta och lite lösa anekdoter jag läst från veteraner verkar inte 6105-8110 varit särskilt ryktbar - 62MAS och 6105-8000 ska ha varit betydligt vanligare. Mao har nog Apocalypse Now bidragit starkt till kopplingen.

Generellt är det väl en kombination av historisk börd, marknadsföring och produktplacering som gett olika klockor dess status och associationer - känns svårt att dra en skiljelinje mellan ”endast känd pga film” och ”står på egna ben”.
Koppling, ja. Försäljning, nej. 6105 hade gått ur produktion när filmen lanserades så det var ingen marknadsföringskupp. 6105 såldes även i USA.

Tycker vi slänger in Omega PloProf också vars meriter är att alla som har något som helt klockintresse känner igen den 🙂

Tillbaka
Topp