• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka klockor är verkligen ”Swiss Made”?

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Jag sitter och funderar, mot bakgrund av en hel massa oväsentliga anledningar som kan lämnas därhän, vilka klockor som i en mer bokstavlig bemärkelse är tillverkade i Schweiz? Jag tänker då i termer av att klockan i allt väsentligt faktiskt ska vara tillverkad där och inte bara uppfylla kriterierna för att få skriva ut ”swiss made” på tavlan.

Jag vet att H. Moser & Cie gjorde en ganska stor grej av att opponera sig mot de nuvarande reglerna, dels genom att ta bort texten från sina egna ur, och dels genom sin statementklocka ”Swiss Mad”. Men jag undrar nu som novis på området om det är någon som har tid och lust att utbilda mig en aning hur det (på ett ungefär) ser ut bland de Schweiziska tillverkarna - och då kanske främst de med lite högre svansföring och prissättning - är de i regel ”swiss made” eller tillverkade i Schweiz?

Jag vill vara tydlig med att detta inte är något slappt försök att racka på eller göra mig lustig över tillverkare eller köpare av Schweiziska ur, jag är bara genuint nyfiken.

Tack på förhand!

Jag sitter och funderar, mot bakgrund av en hel massa oväsentliga anledningar som kan lämnas därhän, vilka klockor som i en mer bokstavlig bemärkelse är tillverkade i Schweiz? Jag tänker då i termer av att klockan i allt väsentligt faktiskt ska vara tillverkad där och inte bara uppfylla kriterierna för att få skriva ut ”swiss made” på tavlan.

Jag vet att H. Moser & Cie gjorde en ganska stor grej av att opponera sig mot de nuvarande reglerna, dels genom att ta bort texten från sina egna ur, och dels genom sin statementklocka ”Swiss Mad”. Men jag undrar nu som novis på området om det är någon som har tid och lust att utbilda mig en aning hur det (på ett ungefär) ser ut bland de Schweiziska tillverkarna - och då kanske främst de med lite högre svansföring och prissättning - är de i regel ”swiss made” eller tillverkade i Schweiz?

Jag vill vara tydlig med att detta inte är något slappt försök att racka på eller göra mig lustig över tillverkare eller köpare av Schweiziska ur, jag är bara genuint nyfiken.

Tack på förhand!
Blir inte din fråga framförallt en filosofisk sådan, eller i vart fall en fråga om definitioner? För du undrar om tillverkarna med lite högre svansföring och prissättning tillverkar sina klockor i Schweiz eller inte. Vad krävs då för att ett mekaniskt ur ska anses vara tillverkat i Schweiz? Det framgår inte av ditt mejl.

En snabb googling ger vid handen att legaldefinitionen av ett schweiziskt ur är att:

1. dess urverk ska vara Schweiziskt;
2. dess verk ska vara monterat i boetten i Schweiz;
3. den slutliga kontrollen av uret ska vara utförd av tillverkaren i Schweiz; och att
4. åtminstone 60 procent av tillverkningskostnaden ska vara upparbetad i Schweiz.

För att urverket ska anses vara schweiziskt så krävs bl.a. att det är sammanfogat i Schweiz, besiktigat i Schweiz, att åtminstone 60 procent av tillverkningskostnaden är upparbetad i Schweiz.

Om tillverkarna brister i någon av dessa delar, så är väl - om jag förstår det hela rätt - uret per legaldefinition inte Schweiziskt. Menar du att något ytterligare måste till för att det "bokstavligt talat" ska vara fråga om ett Schweiziskt ur?

Jag gissar att vi kan utgå från att de (seriösa) tillverkarna av ur som sätter ut "Swiss made" på sina ur, uppfyller kraven som en sådan märkning förutsätter enligt Schweizisk lagstiftning.

Länk till relevant Schweizisk författning.

Blir inte din fråga framförallt en filosofisk sådan, eller i vart fall en fråga om definitioner? För du undrar om tillverkarna med lite högre svansföring och prissättning tillverkar sina klockor i Schweiz eller inte. Vad krävs då för att ett mekaniskt ur ska anses vara tillverkat i Schweiz? Det framgår inte av ditt mejl.

En snabb googling ger vid handen att legaldefinitionen av ett schweiziskt ur är att:

1. dess urverk ska vara Schweiziskt;
2. dess verk ska vara monterat i boetten i Schweiz;
3. den slutliga kontrollen av uret ska vara utförd av tillverkaren i Schweiz; och att
4. åtminstone 60 procent av tillverkningskostnaden ska vara upparbetad i Schweiz.

För att urverket ska anses vara schweiziskt så krävs bl.a. att det är sammanfogat i Schweiz, besiktigat i Schweiz, att åtminstone 60 procent av tillverkningskostnaden är upparbetad i Schweiz.

Om tillverkarna brister i någon av dessa delar, så är väl - om jag förstår det hela rätt - uret per legaldefinition inte Schweiziskt. Menar du att något ytterligare måste till för att det "bokstavligt talat" ska vara fråga om ett Schweiziskt ur?

Jag gissar att vi kan utgå från att de (seriösa) tillverkarna av ur som sätter ut "Swiss made" på sina ur, uppfyller kraven som en sådan märkning förutsätter enligt Schweizisk lagstiftning.

Länk till relevant Schweizisk författning.
Tack så mycket för ditt svar 🙂
Jo jag är i grova drag bekant med kriterierna för att få sätta märkningen på en klocka - och det är väl i grunden det som är anledningen till min fråga; eftersom dessa kriterier lämnar ett helt annat utrymme för att plocka ihop delar producerade i andra länder än exempelvis märkningen ”made in usa” gör så är jag nyfiken på hur man generellt förhåller sig till detta bland premiumtillverkarna. Är det kutym att man ”utnyttjar” hela det lagligen tillgängliga utrymmet eller är detta något som huvudsakligen gäller i de lägre prisklasserna?

Skulle exempelvis 50-, 100-, eller 200000 göra mig till stolt ägare av ett schweiziskt urverk instoppat i en boett fräst i kina oavsett vilken tillverkare jag går till eller finns det några allmänt kända skillnader (jag uttrycker mig väldigt generellt och möjligen en aning slängigt nu men jag tänker att kontentan av vad jag menar går fram ändå)?

Senast ändrad:
Auch - faktumet har alltid legat i bakhuvet. aldrig avgjort ägandet, men ändå…

04BEFC15-B5BA-426A-BDC3-45077BCAE057.jpeg

Jag är med på frågan. (Men fascineras nästan mer av definitionerna i lagen.)

50% av kostnaden för ett urverk skall ha uppstått i Schweiz (inte lönekostnader) Dvs i princip kan en jättedyr del kompensera för 200 billiga. Så i teorin behöver inte många procent av urverkets samtliga delar komma från Schwiez. Det handlar bara om kostnaden. Sedan att en swisseluring skall inspektera och montera verket är ju en annan sak.

Dvs din fråga är ju helt legitim mht urverket som jag ser det. Värdemässigt kommer man ju undan med 50%, men det har ju ytterst liten bäring på verkets % inhemska delar, såvida inte alla delar kostar exakt lika mycket men det kan vi nog utesluta.

Så, ligger då alla precis över gränsen i ultimat kapitalistisk anda, bara för att få stämpeln, eller finns det tillverkare om har 75 eller 100% swiss made delar och montering?

Jag är med på frågan. (Men fascineras nästan mer av definitionerna i lagen.)

50% av kostnaden för ett urverk skall ha uppstått i Schweiz (inte lönekostnader) Dvs i princip kan en jättedyr del kompensera för 200 billiga. Så i teorin behöver inte många procent av urverkets samtliga delar komma från Schwiez. Det handlar bara om kostnaden. Sedan att en swisseluring skall inspektera och montera verket är ju en annan sak.

Dvs din fråga är ju helt legitim mht urverket som jag ser det. Värdemässigt kommer man ju undan med 50%, men det har ju ytterst liten bäring på verkets % inhemska delar, såvida inte alla delar kostar exakt lika mycket men det kan vi nog utesluta.

Så, ligger då alla precis över gränsen i ultimat kapitalistisk anda, bara för att få stämpeln, eller finns det tillverkare om har 75 eller 100% swiss made delar och montering?
Ja det är i de banorna jag tänker - sedan är jag inte ute efter att sätta mig till doms över hur saker och ting är, det är verkligen inte min plats eller mening.

Däremot vill jag gärna vara en så informerad konsument som möjligt om den dagen skulle komma då jag själv bestämmer mig för att lätta på lädret och unna mig något lite finare 😅

Ja det är i de banorna jag tänker - sedan är jag inte ute efter att sätta mig till doms över hur saker och ting är, det är verkligen inte min plats eller mening.

Däremot vill jag gärna vara en så informerad konsument som möjligt om den dagen skulle komma då jag själv bestämmer mig för att lätta på lädret och unna mig något lite finare 😅

Jag tycker definitivt att du skall sätta dig till doms och med förakt i blick bespotta urägare som besitter ur med blott 75% schweiziska delar. Inte för att det är rätt, utan för att det är roligare så. 😁 😁

En spekulation är att man gör bäst i att handla ur innan man nådde den punkten i industrialiseringen att man började få delar tillverkade i andra länder i stor utsträckning. Det är nog svårt att generalisera här. Men handeln med Ryssland var ju inte omfattande under kalla kriget. Handlen med Kina tog väl fart med den ökade datoriseringen på 90-talet. Med denna spekulation som grund hade jag letat 70-tal och äldre ur och känt mig tämligen säker på dess ursprung, utan att forska djupare i ämnet. Jag misstänker att det finns en anledning till att man ofta läser att just 50-60-tal var en bra era rent kvalitetsmässigt?

En annan ingång är ju att gå efter just lagen, när den tillkom och hur den har reviderats över tid. Det kan ju ha funnits hårdare krav tidigare kanske? Alternativt var det laglöst land och då faller ju spekulationen ovan som ett korthus (finns långhus?). 🤔

Jag tycker definitivt att du skall sätta dig till doms och med förakt i blick bespotta urägare som besitter ur med blott 75% schweiziska delar. Inte för att det är rätt, utan för att det är roligare så. 😁 😁

En spekulation är att man gör bäst i att handla ur innan man nådde den punkten i industrialiseringen att man började få delar tillverkade i andra länder i stor utsträckning. Det är nog svårt att generalisera här. Men handeln med Ryssland var ju inte omfattande under kalla kriget. Handlen med Kina tog väl fart med den ökade datoriseringen på 90-talet. Med denna spekulation som grund hade jag letat 70-tal och äldre ur och känt mig tämligen säker på dess ursprung, utan att forska djupare i ämnet. Jag misstänker att det finns en anledning till att man ofta läser att just 50-60-tal var en bra era rent kvalitetsmässigt?

En annan ingång är ju att gå efter just lagen, när den tillkom och hur den har reviderats över tid. Det kan ju ha funnits hårdare krav tidigare kanske? Alternativt var det laglöst land och då faller ju spekulationen ovan som ett korthus (finns långhus?). 🤔
Haha ja jag kan hålla med om att det blir ganska festligt när folk sätter sig själva att bestämma vad som ska vara god smak i andras ögon 😅 Jag måste nog tyvärr bekänna att jag själv inte riktigt har energin att jobba på den nivån.

Ja jag har läst lite olika kring det där med vilka eror som ska innebära vad och så vidare och jag vet inte om jag blivit så mycket klokare - det verkar skilja sig åt beroende på vilken tillverkare man tittar på men givetvis borde det gå att dra mer generella slutsatser som nog säkert i någon mening kan bli mer användbara. 🤔

Beträffande långhus så var det väl sådana som E-type köpte på sig ett gäng av för en massa år sedan?

Jag ser det nog utifrån ett helt annat håll. För det första vill jag ha transparens när jag handlar. För det andra går det inte att undvika att reflektera över pris kontra logik om det är så att nästan halva klockan görs i ett lågprisland. Sen det viktigaste för mig är att jag vet att allt går rätt till med mänskliga rättigheter. T ex är det skillnad om jag tittar på en soffa och får veta att den görs i Sverige av utbildade möbelsnickare med schysta villkor eller om den tillverkas av slavar som inte får lämna fabriken eller i värsta fall om de är fängslade för att de har en viss religion. Hemlighetsmakeriet bakom företagandet är inte till någons fördel sett på lång sikt. Att man påverkar världen med sina konsumtionsvanor är kanske viktigare än någonsin. Så ser jag det så jag är för att alla klockmärken träder fram och visar var deras klockor tillverkas och hur personalen mår.

Senast ändrad:
Jag ser det nog utifrån ett helt annat håll. För det första vill jag ha transparens när jag handlar. För det andra går det inte att undvika att reflektera över pris kontra logik om det är så att nästa halva klockan gör i ett lågprisland. Sen det viktigaste för mig är att jag vet att allt går rätt till med mänskliga rättigheter. T ex är det skillnad om jag tittar på en soffa och får veta att den görs i Sverige av utbildade möblensnickare med schysta villkor eller om den tillverkas av slavar och inte får lämna fabriken eller i västa fall om de är fängslade för att de har en viss religion. Hemlighetsmakeriet bakom företagandet är inte till någons fördel sett på lång sikt. Att man påverkar välden med sina konsumtionsvanor är kanske viktigare än någonsin. Så ser jag det så jag är för att alla klockmärken träder fram och visar var deras klockor tillverkas och hur personalen mår.
Du sätter fingret bra på de ”oväsentliga anledningar som kan lämnas därhän” som är bakgrunden till att jag intresserar mig

Tillbaka
Topp