• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor tappar sin själ när de blir slitna.

Ett par 501:s själ växer när de slits medan vissa klockor "dör" när dingsen kommer,vilka ??


  • Totala väljare
    43
  • Enkät stängd .

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Något märklig frågeställning. Jag tycker inte att någon klocka "dör" eller "tappar sin själ" efter lite repor, snarare får klockan lite själ efter lite repor och dings.

Om man ser det till värdetapp eller kostnad för polering då antar jag att AP ligger rätt högt upp på listan pga de komplexa formerna och jag uppfattar åtminstone AP ROO som känslig mot repor.
 

Sond

Patek
Ibland kan jag tänka i en annan bana. Billiga och dyra ur kan se lite skabigga ut. Dyra med lite nonchalant elegans och billiga för de är billiga.

Mellansegmentet riskerar ofta bara att se slarvigt misskötta ut.

Resonemanget håller inte fullt ut. Men som ett, av flera, sätt att tänka fungerar det för mig.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Klockor skall användas. Här min 5402 från 80-talet. Den har sina törnar, men även sin charm. Alive and kickin'
SwacLFu.jpg
 
För mig så passar inte klockor som är väldigt blingiga / blanka från början att se slitna ut, förstör hela looken, En Rolex Sub som är borstad från början kan se cool ut lite sliten...
 

vekktah

Cartier
En nautilus i guld som är sliten/repig tyder ju på vårdslöshet och det är osnyggt. Kan komma på massor av andra exempel på klockor där jag verkligen inte vill se några repor. Min milgauss exempelvis. Skulle bli uppriktigt sne om jag dingade den. Det här snacket om att mögel och slitage är så snyggt hajjar jag inte riktigt. Vacker lagom patina på tritium eller ett jämnt blekt insert är en sak. Att en bruksklocka inte ska poleras är enligt mig främst att den är en bruksklocka, som ändå får nya märken löpande. Men ett mer dressat ur ska såklart se fräschast möjligt ut.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En nautilus i guld som är sliten/repig tyder ju på vårdslöshet och det är osnyggt. Kan komma på massor av andra exempel på klockor där jag verkligen inte vill se några repor. Min milgauss exempelvis. Skulle bli uppriktigt sne om jag dingade den. Det här snacket om att mögel och slitage är så snyggt hajjar jag inte riktigt. Vacker lagom patina på tritium eller ett jämnt blekt insert är en sak. Att en bruksklocka inte ska poleras är enligt mig främst att den är en bruksklocka, som ändå får nya märken löpande. Men ett mer dressat ur ska såklart se fräschast möjligt ut.

Spännande reflektion. Håller inte med om att en sliten/repig klocka tyder på vårdslöshet. Kan tvärt om tyda på att det är en väldigt kär ägodel som har kommit till användning under väldigt lång tid... Men jag anar förstås hur du tänker, så med viss fräckhet (antar jag) - och i all välmening, samt utan större värderingar - skulle man också kunna påstå att en klocka utan repor indikerar en pedant personlighet... :happyhappy: (Försökte hitta rätt bland smilies här...)

mvh A
 

vekktah

Cartier
Spännande reflektion. Håller inte med om att en sliten/repig klocka tyder på vårdslöshet. Kan tvärt om tyda på att det är en väldigt kär ägodel som har kommit till användning under väldigt lång tid... Men jag anar förstås hur du tänker, så med viss fräckhet (antar jag) - och i all välmening, samt utan större värderingar - skulle man också kunna påstå att en klocka utan repor indikerar en pedant personlighet... :happyhappy: (Försökte hitta rätt bland smilies här...)

mvh A

jag skrev inte "en klocka" jag skrev "nautilus i guld". För mig är det skillnad på vilken klocka och vilket tillfälle.
Även om man är miljardär är en nautilus i guld kanske inte en klocka man har när man gräver i trädgården.
Själv är jag allt annat än pedant. Därför sub 9 av tio dagar. Exempelvis när det finns barn i närheten. Jag är uppfostrad med att man är rätt om de saker man köpt för pengar som kostat hårt arbete. Men jag ser garanterat mer lodig ut än merparten som hänger här :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
jag skrev inte "en klocka" jag skrev "nautilus i guld". För mig är det skillnad på vilken klocka och vilket tillfälle.
Även om man är miljardär är en nautilus i guld kanske inte en klocka man har när man gräver i trädgården.
Själv är jag allt annat än pedant. Därför sub 9 av tio dagar. Exempelvis när det finns barn i närheten. Jag är uppfostrad med att man är rätt om de saker man köpt för pengar som kostat hårt arbete. Men jag ser garanterat mer lodig ut än merparten som hänger här :)
Jamen det skrev du ju faktiskt! Och min avsikt var inte att på något vis antyda att just du är pedant... oavsett om du är det eller inte (;)) , men jag anar att du ändå fångade det, givet din smiley.

mvh A

P.S. Posta gärna en bild på dig själv, som lodig, med Submarinern! :D
 
Topp