• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockormodeller håller värdet bäst? (Andrahandsvärdet)

Jockinho

Patek
2-Faktor
Seiko skx007/009 etc., de är väll typ lätta få iväg nästan dyrare än inköp numera (eller iaf samma pris). Min 4år gamla är nog värd mer än när den köptes :rolleyes: För att ta en ur budgetsegmentet med :)
 

Apansson

Torpare
Rätt konstigt egentligen men Vacheron Constantin sjunker ju rejält. Eller, det kanske inte är konstigt för er som har koll men det är ju minst sagt fina klockor... Vilka mekanismer är det som styr det här fenomenet egentligen?
Förmodligen för att de går att köpa nya till halva listpriset om man frågar rätt dealer.
Men som sagt, inte lika efterfrågade som PP/Rolex i icke-nörd-kretsar.
 

Oscar900218

Cartier
Rätta mig om jag har fel men känns som att de nya modellerna tappar riktigt drastiskt i värde! Nya pelagos från 2015-2016 för 25-27 tuss och hos AD ska de ha 40 tuss :nailbiting:
Ja det känns lite så, men ska bli spännande att se den nya Tudor black bay i brons. Rätta mig om jag har fel men det är väl en av deras "egna" urverk. En sådan blir ju finare med tiden enligt min mening!
 

Sunrise

Omega
Förstår inte vad som ska diskuteras, eller vad det ska tillföra?

Ja klockors andrahandsvärde ska bevisligen diskuteras. Varför är det intressant? Ja bl.a. för det säger någonting om klockors bestående värde? Värde är väl ett ord som genomgående återkommer i klocksnack? T.ex. kan det vara bra att veta andrahandsvärde när man står i valet och kvalet mellan att köpa nytt eller begagnat. T.ex. vore det osmart köpa en klocka med dåligt andrahandsvärde ny medan en med högt andrahandsvärde lika gärna kan köpas ny. Själv tycker jag andrahandsvärde säger mycket om en klocka.

Sen har du nämnt klockmodeller i din trådstart som har ett direkt dåligt andrahandsvärde.
Precis läser du OP ser du att jag efterfrågar att man ska ta upp klockor med bra respektive dåligt andrahandsvärde.

Vad sägs om att specificera dig lite, och kanske inte gå ut i trådstarten och ha tokfel? :)

Jag har specifierat mig. Det är ganska klart vad tråden handlar om och vad det är jag listar i OP. Och jag har fel? På vilket sätt? Att Cartier har dåligt andrahandsvärde? Det är sant. Vad sägs om att du går in på Chrono24 och jämför priserna på en Cartier-klocka från 1990, 2000 och 2005 med värdet på den idag.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja klockors andrahandsvärde ska bevisligen diskuteras. Varför är det intressant? Ja bl.a. för det säger någonting om klockors bestående värde? Värde är väl ett ord som genomgående återkommer i klocksnack? T.ex. kan det vara bra att veta andrahandsvärde när man står i valet och kvalet mellan att köpa nytt eller begagnat. T.ex. vore det osmart köpa en klocka med dåligt andrahandsvärde ny medan en med högt andrahandsvärde lika gärna kan köpas ny. Själv tycker jag andrahandsvärde säger mycket om en klocka.


Precis läser du OP ser du att jag efterfrågar att man ska ta upp klockor med bra respektive dåligt andrahandsvärde.



Jag har specifierat mig. Det är ganska klart vad tråden handlar om och vad det är jag listar i OP. Och jag har fel? På vilket sätt? Att Cartier har dåligt andrahandsvärde? Det är sant. Vad sägs om att du går in på Chrono24 och jämför priserna på en Cartier-klocka från 1990, 2000 och 2005 med värdet på den idag.
Nämnde jag Cartier?
 

Sunrise

Omega
Nämnde jag Cartier?
Nej du nämnde ingenting (jag bara gissade Cartier eftersom det var det enda märke som omnämndes i negativt ordalag). Eller med dina ord du specifierade dig inte. Något som är genomgående i alla dina inlägg. Inte minst det första som endast löd "konstig tråd" på klassisk trollmanér.

Så säg mig nu. Vad var det som var tokfel i mitt ursprungsinlägg? Med Cartier uteslutet finns det bara Nautilus, GMT, Speedmaster, Daytona och Moonwatch kvar. Vilka av dessa menar du inte alls har ett bra andrahandsvärde?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tror många förväxlar den faktiska köpesumman för en klocka med listpriset. Vissa märken och modeller kan man få så mycket som 30-40% (kanske mer) rabatt på jämfört med listpriset och då ser förlusten ut att vara större än vad den egentligen är när de läggs ut till försäljning.

Vissa populära modeller från Rolex och PP skulle AD nästan kunna ta mer betalt för än listpriset och därför blir begagnatpriserna därefter.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nej du nämnde ingenting (jag bara gissade Cartier eftersom det var det enda märke som omnämndes i negativt ordalag). Eller med dina ord du specifierade dig inte. Något som är genomgående i alla dina inlägg. Inte minst det första som endast löd "konstig tråd" på klassisk trollmanér.

Så säg mig nu. Vad var det som var tokfel i mitt ursprungsinlägg? Med Cartier uteslutet finns det bara Nautilus, GMT, Speedmaster, Daytona och Moonwatch kvar. Vilka av dessa menar du inte alls har ett bra andrahandsvärde?
Först och främst är det subjektivt vad som kan räknas som ett "bra andrahandsvärde". En Speedmaster droppar 25%, är det bra?

En GMT i helguld däremot går ner över 40% skulle jag gissa. Vill man veta exakt, så är det bara att använda sig av internet och söka efter begagnade. Mycket lättare än att gå in och läsa att @Sunrise på klocksnack anser att den har ett bra andrahandsvärde. :)

Sluta larva dig och skriv istället vad som var så fel i trådstarten. Den där attityden hjälper ingen.
Om TS inte hade antagit och istället frågat.. så hade jag svarat.
 

Sunrise

Omega
Först och främst är det subjektivt vad som kan räknas som ett "bra andrahandsvärde". En Speedmaster droppar 25%, är det bra?
Då räknar du på listpris och då får väl 25 % anses bra. Räknar man ej på listpriset (utan på det för många faktiska priset) har Moonwatch 8 % värdetapp.
En GMT i helguld däremot går ner över 40% skulle jag gissa. Vill man veta exakt, så är det bara att använda sig av internet och söka efter begagnade.
Så ditt konstaterande att jag hade "tokfel" i OP bygger på en gissning från din sida angående 1 av 5 modeller nämnda. Det låter ju inte så "tokfel" om man säger så...
Mycket lättare än att gå in och läsa att @Sunrise på klocksnack anser att den har ett bra andrahandsvärde. :)
Jaha så allt som man kan googla sig till bör man inte ta upp på klocksnack enligt dig? Kul inställning!
Om TS inte hade antagit och istället frågat.. så hade jag svarat.
En dryg attityd helt enkelt. Men kul att du nu bekräftar att det visst fanns något att svara på och diskutera i tråden.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Då räknar du på listpris och då får väl 25 % anses bra. Räknar man ej på listpriset (utan på det för många faktiska priset) har Moonwatch 8 % värdetapp.

Så ditt konstaterande att jag hade "tokfel" i OP bygger på en gissning från din sida angående 1 av 5 modeller nämnda

Jaha så allt som man kan googla sig till bör man inte ta upp på klocksnack enligt dig? Bra att veta.

En dryg attityd helt enkelt. Men kul att du nu bekräftar att det visst fanns något att svara på och diskutera i tråden.
Vad fan räknar man på om inte listpris?

Gillar din strategi med att anta och dra slutsatser på saker, istället för att bemöta fakta. Att du sedan har ett eget sätt att räkna på andrahandsvärde gör det hela ännu bättre.
 
Topp