• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka krigsmakter använder vilka klockor?

Frosse

Cartier
Vore intressant att veta vilka krigsmakter som använder vilka klockor! Vore även kul att veta om det skiljer sig mellan exempelvis armé, flotta och flygvapen. Tänkte man kunde skriva om det skiljer sig också, kanske på detta sätt:


Frankrike (endast exempel!)
Armé - Rolex
Flotta - IWC
Flygvapen - Breitling

Även vilka modeller samt om ni känner till några grymma historier och/eller dokumentärer om klockor och krigsmakter.

Det enda jag känner till är Sjöö som används av vårt eget flygvapen.

Sverige
Armé - ?
Flotta - ?
Flygvapen - Sjöö Sandström

Cheerio!
 

_jonte

Patek
Mekaniska klockor är ju inte direkt optimalt i såna krävande situationer. G-shock, Suunto mm klart mer passande.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nu har inte jag stenkoll men ingår verkligen SS som utrustning? Har de inte bara testat klockan och sedan köpt de billigare som gåvor till piloterna?
Har också fått för mig att SS mer är en gåva till de anställda än ett arbetsverktyg.

Från min tid i värnplikten i mek inf vill jag minnas att de flesta befälen hade G-shock eller likvärdigt här i Sverige iaf.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tror absolut att en stadig G-Shock håller bäst i krig. I alla fall när det kommer till skyttegravar, rekyler från kulsprutor, gyttjepölar och djungel. :)
Hehe enda fördelen med en mekanisk är att den inte slutar fungera bara för att du råkade vara inom räckhåll för EMP:n från en kärnvapensprängning ;)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Frågan hade nog varit bättre i omformulerad form, med fokus på vilka klockor som olika militärer HAR använt, dvs innan G-Shocks fanns

Då hade vi kunnat lista att tex franska marinen hade Tudor etc
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
De behöver ju kunna synka klockorna ofta och inte hålla på att fippla med en krona med handskar, dessutom avlossar de vapen med rekyl, en automat skulle överleva en dag kanske
Jag har funderat lite på detta. Hur skadlig är rekylen egentligen? De flesta arméer har ju numera standardvapen som skjuter 5,56x45 (väst) eller 5,45x39 (öst) och jag vill minnas att det inte är särskilt mycket rörelse av den ammunitionen. Det är barnleksaker jämfört med en älgstudsare eller hagel. (KSP och dylikt är en annan femma men majoriteten av soldaterna har mindre vapen)
 

meo_swe

Audemars
Nu har inte jag stenkoll men ingår verkligen SS som utrustning? Har de inte bara testat klockan och sedan köpt de billigare eller nåt som gåvor till piloterna?
All personal med flygtjänst ska få en SS. Så piloter får ut en som de ska bära under tjänst. Dock måste den lämnas tillbaka när man slutar (vill jag minnas)
Jag har funderat lite på detta. Hur skadlig är rekylen egentligen? De flesta arméer har ju numera standardvapen som skjuter 5,56x45 (väst) eller 5,45x39 (öst) och jag vill minnas att det inte är särskilt mycket rörelse av den ammunitionen. Det är barnleksaker jämfört med en älgstudsare eller hagel. (KSP och dylikt är en annan femma men majoriteten av soldaterna har mindre vapen)
Jag har bara mekaniska ur, och har i stort sett vart i det militöra sedan 2009 (fast anställd sedan 2011). Två av mina klockor har gått sönder (fjädern har hoppat ur). Första gången tappade jag min airman i golvet. Andra gången slängde jag ner min skx007 i en kartong när jag flyttade. Dvs mina ur har överlevt 3års kontinuerligt bärande i militär tjänst. Ca halva den tiden på en kulspruta.

Min förra plutCh bar fö en Rolex sub jämt. Klockor håller för mer än man tror.


Skriver på mobilen så förbehåller mig rätten att stava som en kratta. ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
All personal med flygtjänst ska få en SS. Så piloter får ut en som de ska bära under tjänst. Dock måste den lämnas tillbaka när man slutar (vill jag minnas)

Jag har bara mekaniska ur, och har i stort sett vart i det militöra sedan 2009 (fast anställd sedan 2011). Två av mina klockor har gått sönder (fjädern har hoppat ur). Första gången tappade jag min airman i golvet. Andra gången slängde jag ner min skx007 i en kartong när jag flyttade. Dvs mina ur har överlevt 3års kontinuerligt bärande i militär tjänst. Ca halva den tiden på en kulspruta.

Min förra plutCh bar fö en Rolex sub jämt. Klockor håller för mer än man tror.


Skriver på mobilen så förbehåller mig rätten att stava som en kratta. ;)
Så med andra ord var det inte skjutandet som tog död på dem ;)
 

Erikd

Cartier
Hade själv en Suunto Core och vet fler som också körde Suunto. Visst finns lite g-shock men inte alla som gillar att de ser ut som rymdskepp. En kille i min grupp körde Breitling Superocean och vet att andra hade Breitling och SS av olika modeller. I lumpen körde min kapten en PO chrono.

Många militärer vill ha en klocka med led-skärm eller annan liknande bakgrundsbelyst klocka så man kan se i mörkret vad klockan är samt även använda den lite som ficklampa.

Som någon ovan nämnde så tror jag inte dagens vapen har tillräckligt mycket kraft för att skada klockan allvarligt av bara skjutning. Chansen är nog större att du slår av vridningen/kronan eller spräcker glaset mot något annat runt omkring dig då allt tenderar till att väga 10ggr mer än vanliga civila motsvarigheter, samt vara hårt...
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Bremont har en modell som heter MB-1 som du bara får köpa om du skjutits upp i ett Martin-Baker katapultstol, dvs mest stridspiloter. Fast det är naturligtvis mest marketing.:rolleyes:
 

meo_swe

Audemars
Så med andra ord var det inte skjutandet som tog död på dem ;)
Precis. De klarade allt jag kastade åt dem (och de har"patinan" från det. Men det var civil verksamhet som dödade klockorna. :p

De vanligaste klockorna jag ser på jobbet är g-skak, suunto, digitalur frpn claes ohlsson och luminox. Sen finns det ju de som är underliga. Som min förra kompanichef som rockade en Explorer II, eller min kollega (som är kspmongo) och rockar en speedy.
 

Rivalen

Rolex
Om jag har förstått det rätt så använder amerikanska myndigheter typ polis och coast guard och även militären Marathon, men i hur stor utsträckning och på vilka villkor vet jag inte.

Kanadensiska försvarsmakten använde dom här under WWII om jag skall tro min säljare. Min skall ha varit ute i Active Duty, men det får jag bara hoppas på för det går inte at bevisa.

Bilder är kul så jag slänger upp några.

Rolex AD Canada.jpg
16f2_3[1].jpg
Rolex cal 59 1940 blå rem 047 besk.jpg
 

P-A

Sir Spamalot
vad jag har sett av den svenska militären så är det random digitalare, pulsklocka eller sunto som gäller.
Såg ett fåtal Rolex och en Panerai.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För övrigt är jag inte alls förvånad att g-shock är så vanlig i sammanhang som det militära. Skulle nog vilja påstå att g-shocken är världens bästa klocka (för tillfället)
 
Topp