• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka logotyper på klockor gillar/ogillar ni och varför?

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Hej alla nattsuddare!
Glad påsk!

Det är sent och jag kanske har missat men jag hittade ingen liknande tråd. Jag har funderat mycket på varför man gillar olika klockor, och olika märken, och märkt att jag själv (i alla fall till en början) spontant har svårt för vissa klockor mest på grund av hur logotypen känns eller ser ut. Jag blev nyfiken på om ni andra valt eller valt bort klockor mest på grund av hur logotypen ser ut? Ge gärna exempel... :) En logga som jag spontant har svårt för är Grand Seiko, mest för att det känns så fel med frakturstil...

:ap::als::bellross::breitling::glycine::gs::iwc::jlc::omega::rolex::sinn::sjoosandstrom::tudor::vconstantin::zenith::seiko::squale:
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Värst är Orient som ser ut som ett cigarettmärke.

Orient_Watch_logo.png


Sinn och Bell & Ross är inte särskilt vackra de heller!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
+1 på Grand Seiko, blir för många olika typsnitt. Synd på en i övrigt vacker och välbyggd klocka. Jag tycker de nya GSarna som presenterades på Basel i år var mycket snyggare:)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
På plus-sidan finns det många men här är en jag inte riktigt kan svara på varför jag gillar.
IMG_3955.PNG
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Merparten av dem är ju i grund och botten rätt fula.

Men de som lyckats tycker jag är Breitling.
En klassisk logga där de förenar varumärket med vad de önskar att associeras med (luft & vatten).

IMG_2757.JPG


Sedan är ju Pateks Calatravakors jäkligt smaskigt men å andra sidan kan ju knappast Patek ta krädd för dess uppkomst.
 

Kaminmannen

Breitling
På plus-sidan finns det många men här är en jag inte riktigt kan svara på varför jag gillar.
IMG_3955.PNG
Det är verkligen en delad fråga. Minst sagt! Piaget var den jag kom som jag inte gillar. Den gör faktiskt att jag inte blir intresserad av dem. Jag förknippar de med QQ Quartz ur från tidigt 90tal.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är verkligen en delad fråga. Minst sagt! Piaget var den jag kom som jag inte gillar. Den gör faktiskt att jag inte blir intresserad av dem. Jag förknippar de med QQ Quartz ur från tidigt 90tal.

Är säkert en blandning mellan märkets historia, de tunna urverken och det avskalade formspråket som hänger ihop med att jag gillar namnet och tillverkaren. Men även logotypen har något speciellt, avskalat med ändå inte. Skulle gärna äga en altiplano någon gång.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det jag inte gillar med (gamla) GS är det här, tre olika typsnitt, två färger.
IMG_3954.PNG
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Älskar seikos (clean, enkel och snygg) men seiko5 är ju ingen höjdare och till viss del prospexloggan stör mig lite. Sistnämnda mest för att det blir så mkt text/tryck...

Orient är ju inte fager heller, men lärt mig tycka liiite mer om den ändå.
 

Macklin

Cartier
Jag ogillar när loggan innehåller ett årtal, t.ex. Certina 1888 och Tissot 1853.

Både Grand Seiko- och Orientloggorna känns som försök att mildra det japanska hos märkena, skyla över det med lite fuskheraldik och ålderdomligt typsnitt. Då, på 60-talet, var det nog smart med tanke på arvet från kriget men jag hoppas att man snart tar in lite mer traditionella japanska stilgrepp. Suwa- och Dainimärkena och Seikos vågmärke känns som att de hör hemma på en japansk klocka mer än ett stående lejon.
 
Topp