• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka skinn är tillåtna

rogart-63

Patek
Funderar på att antingen göra ett band själv eller få ett gjort av nån läderguru . Klockan är en Omega 32khz megaquartz . Bandet som sitter där nu är torkat och fult .Bandet är ju lite speciellt då det är 26 mm ner till 16 mm och har ett deployment . Har försökt att hitta ett original men det föll på priset . Hittade ett Shark NOS på omegaforums . Men som sagt inte i min prisklass :banghead:
Tänkte se om jag kunde hitta nåt trevligt skinn .Typ ödla eller rocka . Får man importera det isåfall ?
eller ska man leta efter ett skinn som ser ut som ödla . Typ formpressat skinn .
 

tictac62

Cartier
Kontakta Micke på mjleather.com så får du alltså svar du behöver. Han gör grymma läderband och har koll på alla olika skinn!
 

Onelund

Rolex
Jordbruksverket är ansvarig myndighet som håller koll på CITES-systemet (gäller handel med hotade djur och växter)
Finns mer att läsa här: http://www.jordbruksverket.se/amnes...artercites.4.7caa00cc126738ac4e880002389.html



Helt rätt väg att gå.

Jag fick en bit elefantskinn ifrån Källemo, de hade haft riktiga problem att få tag i en hud som var "ok" och med alla papper iordning, så mitt råd är att kolla listan och köp därefter, alternativet är ett dassigt samvete.
 

Onelund

Rolex

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har du något kvar? 22mm :)


Ta med dig klubban och kom, det plaskar i vassen. Kan vara Svanar men det kanske går göra straps av de med :cigar:
Svanar kan vara riktigt elaka, så tror vi lämnar dom ifred....;)
Jag har laxskinn kvar så det räcker till två band tror jag. Du kan väl PM specifikationer sen :)
 

rogart-63

Patek
Jag har lite kluvna känslor för det här med skinn och läder . Det är snyggt med läderband men samtidigt tycker jag synd om djuren. Ko och gris känns okej då man ändå äter köttet . Haj och ödla m.m känns sådär :confused: . Hur känner ni ?
 

Onelund

Rolex
Jag har lite kluvna känslor för det här med skinn och läder . Det är snyggt med läderband men samtidigt tycker jag synd om djuren. Ko och gris känns okej då man ändå äter köttet . Haj och ödla m.m känns sådär :confused: . Hur känner ni ?


Om djuret ifråga ändå ska tas av daga så tycker jag det är helt ok om ALLT tas tillvara, det är trots allt det bästa, att enbart slakta något för skinnets skull tycker jag inte känns ok. Då hade jag hellre avstått.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har lite kluvna känslor för det här med skinn och läder . Det är snyggt med läderband men samtidigt tycker jag synd om djuren. Ko och gris känns okej då man ändå äter köttet . Haj och ödla m.m känns sådär :confused: . Hur känner ni ?

Tycker inte det är någon större skillnad än att äta köttet. Känner ingen skuld iaf.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Om djuret ifråga ändå ska tas av daga så tycker jag det är helt ok om ALLT tas tillvara, det är trots allt det bästa, att enbart slakta något för skinnets skull tycker jag inte känns ok. Då hade jag hellre avstått.

Ja, det är väl bara för mig att börja äta krokodilkött då. Kanske helt ok med bearnaise eller ketchup till... ;)
 

Onelund

Rolex
Ja, det är väl bara för mig att börja äta krokodilkött då. Kanske helt ok med bearnaise eller ketchup till... ;)


i de södra delarna av Usa käkas det en hel del alligator, har käkat friterad alligatorsvans, var helt ok faktiskt :)


EDIT tvåa på den visst, kan tilläggas att köttet är relativt smakfattigt, är tillbehören som ger smaken
 

mega

Rolex
Jag har lite kluvna känslor för det här med skinn och läder . Det är snyggt med läderband men samtidigt tycker jag synd om djuren. Ko och gris känns okej då man ändå äter köttet . Haj och ödla m.m känns sådär :confused: . Hur känner ni ?
Håller helt med dig angående haj och ödla, även rocka och alla andra mer eller mindre exotiska djur som enbart jagas/föds för enbart skinnets skull känns riktigt trist.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Get - det anser jag vara coolast . Mitt skiftar lätt i brunt men är svart....
 
Topp