• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilkel dam IWC är detta?

Smulan

Guld
iwc.jpg
iwc.jpg

Om du vill få en klockreferensnummer, måste jag förbereda dig på att bli besviken, det tror jag ingen kan leverera.
Jag visste inte om att IWC gjort damklockor förr, jag trodde det var en ny företeelse. min gissning av ålder är från 30-40 tal? Är den gjord i platina tro? Vet inte hur vanligt med vitguld, finns det några stämplar på den/ i den? Är boetten i ädelmetall är stenarna säkert äkta diamant men gammelslipade. Jag bara spånar, lite mer kunskap är nog bra.
Kan vi få lite hjälp här. @Aurum , @Strindberg ?

Vitguld, diamanter och saforglas känns som det enda rimliga, men det står väl i annonsen? Om det finns ref nummer i den kommer det ändå inte säga dig något. Värdet spretar något beroende på makiskt skick och ifall det är något som tilltalar den kvinnliga delen av befolkningen. Fint skick.

Damur likt din brukar mer vara av typen smyckesur och brukar inte ha några särskilda referensnummer då de gjordes i ganska små volymer. Men du kan ju alltid kolla insidan av bakboetten och se om det står något.

Jag föreslår att du går till en juvelerare/guldsmed och får den bedömd. Boettmetallen och stenarna är det som är värdet i ett sådant damur, inte urverket.

Jag föreslår att du går till en juvelerare/guldsmed och får den bedömd. Boettmetallen och stenarna är det som är värdet i ett sådant damur, inte urverket.
Är såld som vitguld och diamanter så det stämmer med största sannolikhet. Värdet ligger som alltid mellan råvarupriset och designhöjden. Låg osåld på 3000kr på pantbanken så det säger väl något.

Tillbaka
Topp