• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den bästa automatiska dykaren runt 15k ur ett tekniskt perspektiv?

Les_Grossman

Silver
2-Faktor
Dykare omkring 15 lakan är det ingen brist på men vilken är egentligen den vassaste sett till kvalitet, urverk osv.
Har själv försökt undersöka saken och sett till specifikationer i relation till pris tycker jag att Midos Ocean Star ser riktigt lovande ut, COSC-certifierat urverk med 80 timmars gångreserv och en gedigen länk med mikrojusteringar som lätt går att komma åt. Har dock ingen egen erfarenheter av klockan men av det jag läst ser den definitivt ut att vara en kandidat. Vad skulle ert "rationella" val vara om ni fick en budget på 15k?
81rapBDYOOL._UL1500_.jpg

Sinn Ezm3 på första, andra o tredje plats. Skottsäker konstruktion med hög wr, (500) gasfylld mot fukt, top grade verk och möjlighet att få helt reptålig i "Tegimented steel" lite mer än 15 ny men inte så mycket. Mest prisvärda? Christopher ward trident mk3. Svinbra kvalle för under 10k.

Sinn Ezm3 på första, andra o tredje plats. Skottsäker konstruktion med hög wr, (500) gasfylld mot fukt, top grade verk och möjlighet att få helt reptålig i "Tegimented steel" lite mer än 15 ny men inte så mycket. Mest prisvärda? Christopher ward trident mk3. Svinbra kvalle för under 10k.

Den Sinn modellen hade jag faktiskt missat, ser ju riktigt najs ut :) Verkar även som den är väl skyddad mot magnetism, 1000 gauss.

Seiko sbbn025 är vinnaren i allt, tekniskt sett. Innovativa materialval, finkvartsverk och tål ett par km vattendjup fastspänd på en batyskaf. Inget för alla, men en sjuhelsikes dykare:)

Håller med om allt utom Sellitadetaljen. Det verket gillar jag verkligen inte, har haft problem med både en SINN och en Oris med 200-verket. Kanske otur men tillräckligt för att jag ska välja bort klockor med Sellita.

Sellita gör i huvudsak kloner på ETA verk.
Japp men dom slutmonterade också tidigare verk som det stod eta på. Så genom åren kan ett eta varit ett sellita. Numera är dom helt fristående och bygger som du säger det mesta (allt?) på eta konstruktioner. Dock läste jag att dom gradvis börjar gå som egen väg och en del hävdar ju att dom nu håller bättre kvalle än eta. Därom tvista de lärde men jag tror man lugnt kan strunta i om det sitter ett Sellita eller eta i klockan. Mer intressant om det är top/chronometer grade eller Elabore/standard.

Säger nya Longines Hydroconquest Ceramic
Keramisk bezel, grym finish för priset, bra storlek, proportioner och en design som inte försöker vara något annat, utan det är en Hydroconquest, och det ser man på avstånd.

Och så har den ett riktigt trevligt urverk som man inte ser så mycket av runt 15000kr. ETA 2892-A2 modifierat så att man klämmer ut 64h gångreserv istället för 48, sänker frekvensen till 25200 vph från 28800.
Bra klocka överlag som jag rekommenderar, finns i olika färger/storlekar.

Kommer med länk såväl som ett fint gummiband.
longines-hydroconquest-1.jpg
l3-781-4-76-9-longines-hydroconquest-2.jpg
Longines-HydroConquest-Ceramic-Bezel-aBlogtoWatch-12.jpg

Keramisk bezel, grym finish för priset, bra storlek, proportioner och en design som inte försöker vara något annat, utan det är en Hydroconquest, och det ser man på avstånd.

Och så har den ett riktigt trevligt urverk som man inte ser så mycket av runt 15000kr. ETA 2892-A2 modifierat så att man klämmer ut 64h gångreserv istället för 48, sänker frekvensen till 25200 vph från 28800.

Finns den mindre än 41mm?

Benägen att hålla med! :)

Riktigt trevlig den där :) Har egentligen allt man vill ha från en automatiskt dykare. Undrar hur den står sig mot en begagnad Omega Seamaster typ 2531.80 eller 2220.80 som borde ligga i ungefär samma prisklass?

Riktigt trevlig den där :) Har egentligen allt man vill ha från en automatiskt dykare. Undrar hur den står sig mot en begagnad Omega Seamaster typ 2531.80 eller 2220.80 som borde ligga i ungefär samma prisklass?
Ja den har det mesta men i mitt högst subjektiva tycke så saknar den kraftigt en trea. Tavlan blir väldigt obalanserad med så stora siffror på 12,6,9 o sedan bara datum.

Ja den har det mesta men i mitt högst subjektiva tycke så saknar den kraftigt en trea. Tavlan blir väldigt obalanserad med så stora siffror på 12,6,9 o sedan bara datum.

Kan hålla med om det, tycker att den är grymt snygg men av någon anledning kliar det inte i köpfingret när jag ser den. Men i övrigt fyller den i dem flesta kraven på listan.

Dykare omkring 15 lakan är det ingen brist på men vilken är egentligen den vassaste sett till kvalitet, urverk osv.
Har själv försökt undersöka saken och sett till specifikationer i relation till pris tycker jag att Midos Ocean Star ser riktigt lovande ut, COSC-certifierat urverk med 80 timmars gångreserv och en gedigen länk med mikrojusteringar som lätt går att komma åt. Har dock ingen egen erfarenheter av klockan men av det jag läst ser den definitivt ut att vara en kandidat. Vad skulle ert "rationella" val vara om ni fick en budget på 15k?
81rapBDYOOL._UL1500_.jpg
Det är väl bara Ocean Star 600 som har COSC? Sitter olika urverk i dem.
Annars trevlig klocka, har själv kollat mycket på den.

Alltså för att dyka på riktigt? Något som kan funka som backup till dykdatorn, som man inte behöver vara försiktig med, Citizen troligtvis men de flesta (seiko, squale, tag, longines etc) gör nog pålitliga klockor, finns ingen anledning idag att inte göra det. Skulle inte försöka ha dykklocka och vardagsklocka i ett, blir för mycket kompromissande.

Det är väl bara Ocean Star 600 som har COSC? Sitter olika urverk i dem.
Annars trevlig klocka, har själv kollat mycket på den.

Mycket möjligt att det är så, är nog jag som fattat fel. I alla ser det ut att vara en mycket gedigen klocka :)

Alltså för att dyka på riktigt? Något som kan funka som backup till dykdatorn, som man inte behöver vara försiktig med, Citizen troligtvis men de flesta (seiko, squale, tag, longines etc) gör nog pålitliga klockor, finns ingen anledning idag att inte göra det. Skulle inte försöka ha dykklocka och vardagsklocka i ett, blir för mycket kompromissande.

Inte nödvändigtvis för dyk utan tänkte nog mer vilken klocka som är byggd bäst, har ett stabilt och precist urverk och så vidare :)

atlanticblue.jpg

There can only be one...

Mycket möjligt att det är så, är nog jag som fattat fel. I alla ser det ut att vara en mycket gedigen klocka :)

Inte nödvändigtvis för dyk utan tänkte nog mer vilken klocka som är byggd bäst, har ett stabilt och precist urverk och så vidare :)
Jag har nyligen känt och jämfört den du hade på bilden och deras 600. Tycker definitivt 600 är vassare. Lite dyrare men man får en riktigt fin beggad för den summan och ännu lägre. Kanske strax över 15.000 på någon bra näthandel. Gäller även Oris Aquis som jag snöar in på mer & mer.
Kul med dykarur :)

Tillbaka
Topp