• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är mest klocka för pengarna? Alternativ?

Nyborjaren

Breitling

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Seiko SUMO SBDC003 kanske är något för dig? Oerhört mycket klocka för pengarna, du hittar en ny för ca 3500kr.

image.jpg
image.jpg


Den finns i fler färger men eftersom du länka till en blå Longines så tänkte jag att det var en blå dykare du är ute efter?

Här kan du läsa mer om Sumo https://klocksnack.se/threads/recension-seiko-sumo-sbdc001.44/
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
ML har väldigt dåligt andranandsvärde. Är de dessutom kvarts sjuker de som en sten. Försöker du sälja denna här på KS om ett halvår får du nog vara glad att få 2000kr. Inget större fel på klockorna men många gråhandlare dumpar priserna som drar ner märket.

Longines gör bra och prisvärda klockor. På ett entusiastforum som här tycker de flesta att det är roligare med automat och denna klocka som har ett klassiskt dykarurs stuk kommer hålla sig mycket bättre i värde.
Ett typiskt nybörjarbeteende är att försöka få så mycket funktioner för pengarna på avkall för kvarts, brukar sluta med att man snart vill byta upp sig till riktigt mekaniskt urverk snart (om klockintresset fortsätter).
 

Camo00

Patek
...

Ett typiskt nybörjarbeteende är att försöka få så mycket funktioner för pengarna på avkall för kvarts, brukar sluta med att man snart vill byta upp sig till riktigt mekaniskt urverk snart (om klockintresset fortsätter).

...för att sen inse att quartz är billigt i drift och pålitligt, och så går man tillbaka dit..?! :)

On topic så är Longines Hydroqonquest en riktigt stabil och populär instegsklocka, från ett märke med både historia och hög kvalitet! Rekommenderas helt klart i prisklassen, ffa om Du vill köpa nytt!
 

Nyborjaren

Breitling
...för att sen inse att quartz är billigt i drift och pålitligt, och så går man tillbaka dit..?! :)

On topic så är Longines Hydroqonquest en riktigt stabil och populär instegsklocka, från ett märke med både historia och hög kvalitet! Rekommenderas helt klart i prisklassen, ffa om Du vill köpa nytt!

Okej! Vad är skillnaden på http://www.uret.se/longines-hydroconquest-bla-stal-o39-mm-p-6973.html och http://www.uret.se/longines-hydroconquest-large-automatic-blue-dial-bracelet-p-6975.html förutom pris och storlek?
 

Johan12

Breitling
va inne och kikade på automatur och fick då höra att man bör ge 15k minimum ifall man vill ha ett hyfsat, ligger det något i det eller finns det bra ur på 4-siffrigt belopp med?
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
va inne och kikade på automatur och fick då höra att man bör ge 15k minimum ifall man vill ha ett hyfsat, ligger det något i det eller finns det bra ur på 4-siffrigt belopp med?

Nej, det finns inget x-pris sådant att
bara skräp<x<inget skräp

Gå och kläm lite på Longinesen. Är det något du saknar? Kvalité, status, komplikationer, färg? Om ja, vad? Om nej, köp!
 

Nyborjaren

Breitling
Nej, det finns inget x-pris sådant att
bara skräp<x<inget skräp

Gå och kläm lite på Longinesen. Är det något du saknar? Kvalité, status, komplikationer, färg? Om ja, vad? Om nej, köp!

Låter det bra att gå till butik och känna på de olika klockorna och sedan beställa på uret.se? För det känns billigare där och då tar jag hellre det än 2k dyrare i en butik. Eller rekommenderas att köpa i butik?
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
ML har väldigt dåligt andranandsvärde. Är de dessutom kvarts sjuker de som en sten. Försöker du sälja denna här på KS om ett halvår får du nog vara glad att få 2000kr. Inget större fel på klockorna men många gråhandlare dumpar priserna som drar ner märket.

Longines gör bra och prisvärda klockor. På ett entusiastforum som här tycker de flesta att det är roligare med automat och denna klocka som har ett klassiskt dykarurs stuk kommer hålla sig mycket bättre i värde.
Ett typiskt nybörjarbeteende är att försöka få så mycket funktioner för pengarna på avkall för kvarts, brukar sluta med att man snart vill byta upp sig till riktigt mekaniskt urverk snart (om klockintresset fortsätter).
+1
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Låter det bra att gå till butik och känna på de olika klockorna och sedan beställa på uret.se? För det känns billigare där och då tar jag hellre det än 2k dyrare i en butik. Eller rekommenderas att köpa i butik?

Jag rekommenderar butik om du ska köpa en ny klocka. Det finns ju också en stor begagnatmarknad såväl i Sverige som utanför om du är ute efter ett bra pris.
 

KMS

Rolex
Låter det bra att gå till butik och känna på de olika klockorna och sedan beställa på uret.se? För det känns billigare där och då tar jag hellre det än 2k dyrare i en butik. Eller rekommenderas att köpa i butik?

Handla i butik! Skulle det vara något med klockan man vill ha hjälp med så är det ju enklare att gå tillbaks till butiken. Länkförkortningen osv brukar vara gratis. Annars som Bojke säger handla beggat om det är priset som är högsta prio.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt olika klockor på alla sätt och vis. Kan egentligen inte uttala mig om någon av klockorna du länkat till, då jag inte testat någon av dem ordentligt. Men sett till specarna och det jag hört/läst mm. Så är det Longinesen som är det självklara svaret på din fråga. Annars finns det en uppsjö av andra märken och modeller i prissegmentet, men du kanske kan specificera lite mer vilket stuk på klocka du helst vill ha. Funktioner, utseende mm. Finns någon bra tråd om generella råd vid inköp av klocka, JayJay skrivit, som skulle kunna vara en bra början att kolla lite på. Lycka till!
 

RKT

Omega
Jag håller med Vintage92 Seiko sumo är värd att kolla in. Seiko är väl generellt fantastiskt mycket klocka för pengarna. Jag köpte en Seiko med automatiskt verk från deras 5-serie (dock ej dykaren) för några månader sen och jag har svårt att se att man kan hitta en mer prisvärd klocka.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Longines hydroconquest, gamla tavlan, svart, eta 2824 och 39 mm. Det är min röst.

Passar utmärkt på läder, natoband och självklart länken enligt mig. Det enda som kunde lyfta den ännu mer är om luggarna var 20 mm i stället för 19 mm.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag håller med Vintage92 Seiko sumo är värd att kolla in. Seiko är väl generellt fantastiskt mycket klocka för pengarna. Jag köpte en Seiko med automatiskt verk från deras 5-serie (dock ej dykaren) för några månader sen och jag har svårt att se att man kan hitta en mer prisvärd klocka.
Sant, mycket svårt att toppa de klockorna som ligger på runt tusenlappen.
Edit: Menar såklart till vad man får för pengarna/prisvärdhet per krona/bang for the buck etc.

Att en mekanisk klocka behöver kosta över 15k för att vara bra är ren okunskap.. Seikos SKX-linje motbevisar det rätt hårt. Många är också nöjda med Orient, spana in orienttråden här på forumet :)
 
Topp