• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är mesta "under-radarnklockan"?

frest73

Cartier
2-Faktor
Vi vet vad en "håll-käftenklocka" är. Stor, lite dryg, kräver en del av bäraren. (Var det någon som sa Graham?) Men vilka motsatta märken och modeller finns det? En under-radarnklocka är alltså en som ingen, knappt ens klocknördar, kommer att notera något särskilt med. Men den kan ändå vara något alldeles särskilt. Dom kommer väl oftast att vara rätt dressiga och små. Jag har två kandidater:
- Grand Seiko (förstås). Känt för klocknördar, men utomstående kommer väl fortfarande bara att se en Seiko
- Hentschel Hamburg, se hemsidan här. Tysk ultrakvalitet, få tillverkas varje år, startar på runt 4k euro, ser inte så värst speciella ut
Fler? Kanske deltar till exempel PP Calatrava utom tävlan.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ganska diskret tankmodell. Sedan kisar man lite med ögonen och ser vad det står på tavlan.

10day1lg.jpg
 

F-L-P

Panerai
Var det inte någon klocka som hade en riktigt fet diamant på boett locket som "display back". Finns ju också några klockor som har en tourbillon men inte synlig... vill också säga att jag har sett någon PVD behandlad vitgulds sub...

Bland normala klockor skulle jag också säga GS eller the citizen.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Var det inte någon klocka som hade en riktigt fet diamant på boett locket som "display back". Finns ju också några klockor som har en tourbillon men inte synlig... vill också säga att jag har sett någon PVD behandlad vitgulds sub...
Jo, en unik Patek med diamant... https://www.hodinkee.com/blog/uniqu...-flawless-diamond-case-back-sothebys-new-york
img.jpg


Vill man köpa nytt så finns det ju Patek med tourbillion och minutrepeterare som är rätt diskreta...
PP_5539G-001.PNG
 
Skulle säga någon av de fristående high end tillverkarna. Hur många skulle reagera på en Dufour?
image.jpg

Dessa tar nog priset i "stealth wealth" som någon utryckte det. Inte direkt som att men stöter på någon med en PD klocka på tunnelbanan direkt. Om man äger en PD är det nog ganska känt i de kretsar man umgås i kanske ;/

Klockor i allmänhet är ju inget som Svensson känner till. Kan enkelt komma med i princip vilken Rolex som hellt och nästan ingen skulle lägga märke till den. Bara klockan är lite diskret så är den "under radarn", iaf för medelsvensken
 

john b

Rolex
@yonsson @john b @klockodile
Vad är grejen med Citizen Chronomaster? Helt missat...

Håller med yonsson.
Världens mest exakta serietillverkade batteriare. Plusminus 5 sek per år och evighetskalender. Individuellt justerbar timvisare för justering av tidszon eller sommartid.
Riktigt bra byggkvalitet och duratect-titan (repfritt på riktigt och polerat som bra stål) finns i stål med.

Bra ar och bra lysmassa.
Perfekta klockan eg till det lindriga priset av 16 och upp vid import tror jag. Måste tas till Sverige via typ higuchi eller kompis i Japan.
 
Topp