• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken AP är det som gäller?

fredrik!

Cartier
14790 är perfekt size för oss utan monster handleder då RO bär större än andra klockor på grund av integrerade länken och boettens utformning..

image.jpg


Vad är det för ålder på den/när bytte AP tavla på 14790?
 
Inget snack om att Jumbon (15202) med blå tavla är den 'rätta' ROn men det betyder ju inte att den är rätt för dig....

Personligen så tycker jag den blir för tunn i förhållande till bredden, samt att jag inte gillar AP loggan kl 6....

Tycker en 15300 är ett bättre alternativ, lite högre och sitter liiiite fetare på armen samt att det är mycket snyggare med AP loggan kl 12...och till ett MYCKET förmånligare pris.....

Min gamla 15300...

F64C071A-06F4-4FF7-AF27-913DE781E8A9_zpsmminescx.jpg


Trodde jag skulle bli mer eller mindre en OWG med min 15300 men personligen så tyckte jag den blev för 'dressig' för min smak...

Gillar min Diver bra mycket mer men det är iofs en helt annan klocka...

ACA39B6D-C2CD-47E2-B4BA-3C30B34D8DA8_zpsqxafojp8.jpg
 

Genta

Cartier
Skulle rekommendera senaste 15202, men prismässigt är den inte att leka med. För 100 borde det gå att hitta förra 15202-designen, men den är inte lika trogen originalet. Båda är dock lika tunna, lite grann som en PP Nautilus i känslan. Vill man ha mer närvaro på handleden, men inte vill gå så långt som en Offshore, titta närmare på en ROC (ref 26300). Med en kronograf händer det också lite mer på urtavlan. Äldre ROC är 39-40 mm, vilket i mitt tycke passar bättre i proportionerna än nya 41 mm.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hur står sig en 15300 i storlek med en 40mm Rolex (icke C)?
Jag har blivit på tok för sugen på en 15300 nu.

Hur är det att vara OWG med en? Känner mig lite tveksam till endast 5 ATM i WR.

AP är ett pris segment som jag inte är bekväm i men är det bara skitsnack från min sida? Tanken var annars en sprillans ny Hulk.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hur står sig en 15300 i storlek med en 40mm Rolex (icke C)?
Jag har blivit på tok för sugen på en 15300 nu.

Hur är det att vara OWG med en? Känner mig lite tveksam till endast 5 ATM i WR.

AP är ett pris segment som jag inte är bekväm i men är det bara skitsnack från min sida? Tanken var annars en sprillans ny Hulk.
Bärs ungefär lika stor som en sub. 5 ATM räcker för vanligt liv. Badar man så tar man av sig klockan. Priset är vad det är. AP är dyrt men hantverket och kvalitetskänslan är hög. Helt upp till var och en om det är värt det men kan en ny sub kosta 70k så är väl inte AP:s prisnivå mycket tokigare om man ser till vad man får..
 

fc2

Rolex
15202 eller hellre 5402. Vill du komma undan billigare rekommenderas 15300. Nya 15202 hellre än gamla men spelar egentligen ingen roll.
 

fc2

Rolex
Lite OT kanske men alla som säger att 2121 är ömtåligt, har ni några exempel på detta? Är själv intresserad av en 5402 men vill inte bli sittandes med ett ömtåligt verk som kostar 15+k att serva.
 
Hur står sig en 15300 i storlek med en 40mm Rolex (icke C)?
Jag har blivit på tok för sugen på en 15300 nu.

Hur är det att vara OWG med en? Känner mig lite tveksam till endast 5 ATM i WR.

AP är ett pris segment som jag inte är bekväm i men är det bara skitsnack från min sida? Tanken var annars en sprillans ny Hulk.


Bärs ungefär lika stor som en sub. 5 ATM räcker för vanligt liv. Badar man så tar man av sig klockan. Priset är vad det är. AP är dyrt men hantverket och kvalitetskänslan är hög. Helt upp till var och en om det är värt det men kan en ny sub kosta 70k så är väl inte AP:s prisnivå mycket tokigare om man ser till vad man får..

Skulle oxå säga att 15300 bärs storleksmässigt som en Sub, dock lite lägre och helt klart dressigare...

Angående bad så badade jag med min 15300 (den har ju skruvad krona till skillnad mot Jumbon 15202, dock så är båda specade till 50m), skrev lite om det här

https://klocksnack.se/threads/bada-med-50m-klockor-gör-ni-det.25205/

E0F3FCC2-AE6F-4704-836F-56D3251722F1_zpsaunjc5dj.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Skulle oxå säga att 15300 bärs storleksmässigt som en Sub, dock lite lägre och helt klart dressigare...

Angående bad så badade jag med min 15300 (den har ju skruvad krona till skillnad mot Jumbon 15202, dock så är båda specade till 50m), skrev lite om det här

https://klocksnack.se/threads/bada-med-50m-klockor-gör-ni-det.25205/

E0F3FCC2-AE6F-4704-836F-56D3251722F1_zpsaunjc5dj.jpg


Tack för svar!
Att 15300 har skruvad krona visste jag ej, ett gigantiskt plus från min sida!

Dressigare än Sub är den givetvis, men ändå en dressklocka. Den är helt enkelt stilig.

Din gamla 15300 är vansinnigt vacker!

Jag har mycket tänkande att göra... Den är trotsallt 50% dyrare begagnad än en sprillans ny Sub....
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Hur stor handled har herrn?

Mina handleder mäter ca 17 cm :)


Här kommer en till bild, samt en jämförelsebild med en SD 116600. Personligen tycker jag att alla klockor ser stora ut på mina handleder på bild, men i verkligheten upplevde jag 15450 som väldigt behaglig! Den bärs mindre än 116600

2014-12-30 16.02.59.jpg


DSC_0250.JPG
 
Skulle rekommendera senaste 15202, men prismässigt är den inte att leka med. För 100 borde det gå att hitta förra 15202-designen, men den är inte lika trogen originalet. Båda är dock lika tunna, lite grann som en PP Nautilus i känslan. Vill man ha mer närvaro på handleden, men inte vill gå så långt som en Offshore, titta närmare på en ROC (ref 26300). Med en kronograf händer det också lite mer på urtavlan. Äldre ROC är 39-40 mm, vilket i mitt tycke passar bättre i proportionerna än nya 41 mm.

Dock så tycker jag proportionerna är MYCKET bättre på den nya 41mm ROCn än den nya ROn på 41mm...blir en typ offshore light...

audemars-piguet-royal-oak-chronograph-2.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skruvad krona tätar inget extra utan är till för att man inte ska råka buffla ut kronan. Det finns massvis av klockor med 100/150m WR utan skruvad krona.
 
Topp