• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken automat för ca 6000:- skulle Du köpa?

mps

Cartier
I juletid så köper alla prylar helt okontrollerat och jag tänkte göra likaså.
Skulle vilja ge mig själv en Swiss automat.

Har länge tittat på en sådan här: Certina DS Action Diver Automatic C013.407.11.051.00

Men tänkte sedan att man kanske skulle ge sig på att löpa något begagnat som tex denna: Longines Admiral Automat 7750
(Får inte länkarna att funka riktigt på iPaden)

Longines går på 5990:- på Traderaauktion.

Eller vad har folket att rekomendera?

Är en vanlig butiksslav, så mina fickor har tyvärr en botten.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns väl en Certina Action Diver till salu här på forumet tror jag. En titanare om jag inte minns fel. Annars kan du sätta ut en WTB på ex Glycine,Archimede mfl.
 
  • Like
Reactions: P-A

mps

Cartier
Combat Sub såg riktigt trevlig ut!

Eller skall man lägga ner någon krona mer?
En Omega hade varit riktigt trevlig.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Personligen var jag något besviken över combat suben, tyckte den var alldeles för tunn.
Jag betalade 4,500kr för mitt ex från Spanien, säljaren iguna_sell
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Om du är inne på Omega så kan du hitta SMP för ca 10k och uppåt i hyffsat skick med några år på nacken. En väldigt vanlig "första riktiga" klocka som du säkert kommer uppskatta. Annars är combat sub fin den också.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jag hade köpt en Seiko skx007 för 700-1000 och sparat resten till en speedy eller dj eller nåt annat trevligt:)
 

san

Cartier
2-Faktor
Jag hade köpt en Seiko skx007 för 700-1000 och sparat resten till en speedy eller dj eller nåt annat trevligt:)

Precis min tanke. Lägg dig hellre på en något lägre prisklass och satsa på en beater – förslagsvis SKX007, som på intet sätt är en dålig klocka, tvärtom – i väntan på att du får loss lite dolares till något annat trevligt.
 

Jaguaren

Omega
Jag hade köpt en Orient Mako eller Orient Mako XL. Grym automatare till oslagbart pris. Min fastnar snart på armen.;)

Sen hade jag bokat en hotellweekend för det som blev över och bara njutit av livet.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Precis min tanke. Lägg dig hellre på en något lägre prisklass och satsa på en beater – förslagsvis SKX007, som på intet sätt är en dålig klocka, tvärtom – i väntan på att du får loss lite dolares till något annat trevligt.


Dessutom är det svårt att veta vad man vill ha i början. När man blir lite mer insatt så finns det
en stor chans att man hunnit ändra sig ett par gånger.
 
  • Like
Reactions: san

mps

Cartier
Kanske så man skall gå till väga så länge.
Varit inne på Seiko SKZ209J1 som bruks.
Sen lägga 8-12000:- på en "finare".
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Glycine ger i alla fall mig ingenting. Känns väldigt dyra.
Skulle nog titta på Longines Hydroconquest i den prisklassen.
9034d1229098075-longines-hydroconquest-automatic-diver-l3-642-4-56-6-img_0523.jpg

Certina DS Action Diver är väl inte fel heller.
Certina-DS-Action-Diver-design.jpg
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Har haft en Glycine combat sub, jag var väldigt nöjd med min. Gillade att den inte byggde så mycket på höjden.
 

Marhoi

Friends of KS
Jag hade också gått på Oris. Är mycket nöjd med min Artelier Complication, men den är nog lite dyrare än 6000. Om du vill ha en dykare kan du säkerligen få loss en Aquis för 6000.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Glycine Combat Sub! Går att fiska upp till bra pris om man vet vart man ska leta och är oklanderliga i kvalitet och design. :)
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
En SMP är inte långt från budget? Sålde själv en för 8.5k för några månader sen, spara några tusen till så har du nog råd med en Omega eller Breitling colt.
 
SKX007 är nog det prisvärdaste du kan hitta. Certinan du funderat på kan jag rekommendera och även sälja min i SS på länk. Oris har riktigt bra klockor men de blir lite dyrare, däremot har de otroligt bra gummin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

mps

Cartier
Tror nog det blir en Certina trots allt.
Tänkt mycket på det och letat beg klockor.
Men att köpa en ny känns ganska skönt just när det är min första "finare" klocka.
Sen att valet blir just Certina är nog pga en reklam som var för Certina DS när jag var liten.
När man satt på morgonen och väntade på att Transformers skulle börja på söndagsmorgonen på Eurosport(hette något annat då).
Då var det ofta en reklam med en man som körde en MC genom ett fönster.
Denna reklamfilm spelas upp för mig varje gång jag sitter och kollar över Certinor :)

En fråga!
Hur stor marginal är det egentligen på en sådan Certina?
Urmakaren jag hörde mig för hos i stan tog ca 6300:-
Klockia.se tar 4865:-
Ganska stort spann där ju.
 

mps

Cartier
Läst lite om den och den verkar vara en dussinklocka som ser ut som alla a dra egentligen?
Visst gör Certinan det också.
Men Tärnan känns lite krystat på något vis.
De måste göra något så de härmar.
Hade de haft starkare Sverigekontakter än vara namnet så hade jag köpt den :)
 
Topp