• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Bronsare - Oris eller Tudor

Vilken Bronsare föredrar du?


  • Totala väljare
    133

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Brons verkar vara det nya svarta. Både Oris och Tudor släpper grymt snygga bronsklockor inom närtid. Frågan är vilken man ska välja?
Orisen är billigare, och enligt mig snyggare men Tudorn skapar också seriöst kli i klockköpartarmen.

Oris Divers Sixty-Five Carl Brashear Limited Edition:
Pris:
23 000:- enligt Fredmans (http://www.fredmansur.se/sv/klockor...sixty-five-carl-brashear-limited-edition.html)
Urverk: Automatiskt mekaniskt
Kaliber: Oris 733, base SW 200-1
Funktioner: Datum, vridbar ring
Gångreserv: 38 timmar
Boett: Brons
Glas: Safir med antireflex behandlat glas
Baklock: Stål
Urtavla: Blå
Mått: 42.00 mm
Vattenskydd: 100 meter
Armband: Läderarmband
Lås: Spänne i brons
Typ av klocka: Herrklocka
Oris.jpg




TUDOR Heritage Black Bay Bronze
Pris: 36 240:- enligt Rob (https://klocksnack.se/threads/tudor-black-bay-bronze.51823/page-5#post-1322509)
Urverk: Self-winding mechanical movement with bidirectional rotor system
Kaliber: MT5601, Manufacture TUDOR (COSC)
Funktioner: Bronze unidirectional rotatable bezel with disc in matt brown anodised aluminium
Gångreserv: 70 timmar
Boett: Bronze case, bronze-coloured PVD-treated, satin finish
Glas: Domed sapphire crystal
Baklock: steel case back
Urtavla: Brown, domed
Mått: 43.00 mm
Vattenskydd: 200 meter
Armband: Aged leather strap with bronze buckle. Additional fabric strap with bronze buckle included in the box
Lås: Spänne i brons
Typ av klocka: Herrklocka
Tudor.jpg


Bilder och info klippt och klistrat från nätet

Så frågan är, vilken föredras?
 

zazuki

Omega
70 timmars gångreserv var imponerande!
Jag hade nog valt BBB, mest för att den andra är så otroligt mycket brons och så pass "gult" vilket i min mening först blir snyggt när det får ordentlig patina.

Gillar urtavlan på tudor bättre, och även bezeln.
 

M.U

Rolex
Själv hade jag valt Oris, tror den ligger bättre på handleden och för att den blåa tavlan är helt jävla magisk!
 

jistanes

Cartier
Jag röstade Oris. Min personliga åsikt om BB Bronze är att den ser ut som en röd BB någon tappat i dyngstacken där den tagit färg samt jäst sig något större åt alla håll. :)
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Oris lätt! Som tidigare skrivits är den blå tavlan magisk. Gillar inte alls Tudorn, vet inte varför men den känns kall :confused:
 

Andy McB

Rolex
Tycker båda är rätt sjyssta. Lägger dock rösten på Oris, instämmer tidigare åsikter angående tavlan.
 

MånsT

Rolex
Oris då den är och ser nättare ut. Black Bay i brons har blivit ett hopplock av historiska klockor, inte snyggt.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Svårt val då jag tycker båda är riktigt coola.
Men min röst går till Tudor, mest för att jag verkligen älskar min 1:a gen. BB röd :)
 

pjmb

Cartier
Kommer nog inte äga ngn av dom, men röstade Tudor för tror att den är strået vassare.. Ska bli kul att se hur dom åldras :)
 

Böjen

Omega
Det är väldigt jämt mellan dessa två men det väger över till tudorns fördel.
Vad finns det för andra brons klockor att titta på?
 

Amme

Cartier
Solklart Tudorn
Inhouse, 70h, 200m, flat caseback=ligger skönare mot vristen(speciellt om du har smal vrist)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hmm. Jag äger en Black Bay (Gen 1 Röd) - men då de ändrat så pass mycket på bronsaren som inte faller i min smak kan jag inte rösta på den.
Dessutom är Orisen snyggare i bronsutförandet.

Så, Oris! :)
 

Amme

Cartier
Tjena

200m behövs för att?
70h PR köper jag.

Mvh
550 hästar behövs för att?
0 till 100 på 4,5 sekunder behövs för att?
Långt ifrån alla med sportbil kör över hastighetsgränser ;)

Han frågade om våra åsikter och vi svarar. Onödigt att kritisera åsikter om man har svårt att förstå skillnaden mellan produkterna eller faktum att man kan ha olika åsikter...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
550 hästar behövs för att?
0 till 100 på 4,5 sekunder behövs för att?
Långt ifrån alla med sportbil kör över hastighetsgränser ;)

Han frågade om våra åsikter och vi svarar. Onödigt att kritisera åsikter om man har svårt att förstå skillnaden mellan produkterna eller faktum att man kan ha olika åsikter...
Tjena

Om du tar det som kritik så är det du som tolkar det så. Kanske är mer givande att utveckla resonemanget istället och förklara varför exv 200m i det här fallet är avgörande. 100m wr sätts faktiskt efter ISO 6425. För att få stämpel med 100wr så utsätts klockorna för 125% av det de är specade för vilket är långt djupare än det dykdjup som "vanliga dykare" vistas på(normalt 40-45m). Därför ställde jag frågan på vilket sätt 200m fäller ett avgörande så att säga.

Mvh
 
Senast ändrad:
Topp