• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken dress i guld?

Sond

Patek
Jag känner att jag skull vilja ha en gulddress. Av någon anledning har jag växt ifrån mina vintage Seamaster. Troligen för jag använt dem så mycket till vardags.

Funderar på en DD head-only som gärna får vara vintage. Men funderar på om det finns något annat. Spanade ett tag efter VC men de blir lätt väldigt dyra och jag känner en viss osäkerhet kring service på dem. Dessutom funderar jag på om DD verkligen är en dress? Eller är det en hybrid i ordets mest positiva lydelse? Och om det är så så kan man väl säga att den passar in i dress..:) Kollar lite på DJ i guld också.

Så, vad är alternativen för mig i gulddressklassen? Den ska helst inte vara större än 36 mm. Inte allt för tjock men rund. Användningsområden är just dressurets mest klassiska arenor; middagar, mottagningar etc. Kostym är då den givna klädseln.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är väl inte en perfekt dressklocka, men visst funkar den.

Beroende på tavla, så kan den bli lite trist tycker jag.
 

_jonte

Patek
DD funkar fint som dress tycker jag, även om den är ganska sportig. Ett mer dressat band gör att den går bra.
Annars finns ju mycket kul vintage av andra märken, jlc, vc, osv som är lite nättare. Är väldigt nöjd med min guldare från 50-talet, perfekt dressare.
DSC07370.jpg~original

2013-11-20163348.jpg~original
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
DD är trevliga, men ska du satsa på en dressare så tycker jag det vore roligare att våga löpa hela linan ut. Jag skulle gått på en klassisk lövtunn JLC, IWC eller liknande. Finns ju ganska mycket att välja bland de tidiga lite finare förtjänstklockorna...
 

Sond

Patek
Det beror väl på om man ska köra vintage eller nytt? Budget? I denna kategorin finns hur mycket som helst. Jag tycker definitivt att DD faller under dress om du sätter ett läderband på den.

Några jag tycker är snygga:
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Ja, där fanns ju lite att välja på..:p.

Jag tänker mig en begagnad/vintage. Budget är lite flytande, bästa tänkbara klocka till lägsta möjliga pris... Typ. Men en DD utan länk kostar väl mellan 30-40 tkr. Och där går väl någon gräns. Men visst, dyker helt rätt objekt upp så kan man väl sträcka ut sig lite. En del av mitt klockintresse handlar om denna planeringsfas och sedan att hitta prisvärda klockor. Inte köpa första bäst.
 

Portofino

Panerai
Ja, där fanns ju lite att välja på..:p.

Jag tänker mig en begagnad/vintage. Budget är lite flytande, bästa tänkbara klocka till lägsta möjliga pris... Typ. Men en DD utan länk kostar väl mellan 30-40 tkr. Och där går väl någon gräns. Men visst, dyker helt rätt objekt upp så kan man väl sträcka ut sig lite. En del av mitt klockintresse handlar om denna planeringsfas och sedan att hitta prisvärda klockor. Inte köpa första bäst.


Då hade jag definitivt kikat på en beg DD eller DJ. Beg datejust med guldtavla på svart läderband - Yes please!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om vi snackar middagar och i princip aldrig till vardags, så hade jag försökt hitta en lövtunn manuell klocka med ljus urtavla.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Som dressklocka finns bättre alternativ än DD. Jag hade, som nämnts ovan, satsat på en tunn och "clean" klocka utan sub-sek.
Äldre manuella omega, beg JLC eller, om kontot tillåter, parmigiani :)
Men även IWC och GP har fina dressur som man titt som tätt kan hitta på diverse auktioner.
 

JayJay

Rolex
Med hänsyn taget till användningsområde tycker jag att DD känns som ett tråkigt och krångligt val. Själv hade jag inte orkat ställa dag och datum för några timmars bärande och med det i åtanke så tänker jag att en klocka utan onödiga komplikationer är vad som eftersöks. En JLC av valfritt slag är ju det kanske mest uppenbara alternativet. Har även sett några riktigt fina vintageguldare från Zenith. Rolex är ju bra om klockan ska användas frekvent eftersom urverken är stabila som traktorer även på äldre modeller. Detta torde ju dock vara ett "gyllene" tillfälle att hitta något liiite mer spännande.
 

Boris Balkan

Fark you!
Köp en helguld18k DD med presidentlänk. Köp ett guldspänne från rolex och ett snyggt crocoband. Då har du en "dressare" som syns men du kan switcha till full goldfingermode om omständigheterna passar. :)

Edit: omen kanske tröttnar på en av sina snart. ;)
 

Sond

Patek
Tack för era synpunkter. Som flera av er är inne på så kan man ifrågasätta om en DD är en "dress". Det goda med DD är dess vida användningsområde. Där jag i alla fall tycker dress täcks in. Även om en ren dress är ännu bättre. Jag ska spana lite. Men jag tror mitt problem är att jag vill ha en DD men behöver en dress...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tack för era synpunkter. Som flera av er är inne på så kan man ifrågasätta om en DD är en "dress". Det goda med DD är dess vida användningsområde. Där jag i alla fall tycker dress täcks in. Även om en ren dress är ännu bättre. Jag ska spana lite. Men jag tror mitt problem är att jag vill ha en DD men behöver en dress...

Man behöver aldrig en dress.

Däremot kan du få för dig att det är det du behöver.

Lyckligast blir du av att köpa det som tilltalar mest.
 

n1tro

Panerai
Får man rekommendera en JLC Master Control i guld? Kanske nämnts i tråden innan får be om ursäkt för det. Och så har vi storleken på 40mm..... ;/. Men den är riktigt fin alltså.

Edit. Tror också, eller har för mig att jag läst, att det kan vara lite bökigt att veta vad man köper också när man kör vintage JLC gulddressare - kan ha fel (dvs att man verkligen måste vara påläst). Annars så är ju master controlen rätt rugged också - klarar ju deras tester..
 

Apansson

Torpare
JLC Master Control, IWC Portuguese, Omega De Ville, Rolex Day-Date (på president, full goldfinger-mode som tidigare sagt!)
....eller varför inte en PP Grand Complications? ;)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tack för era synpunkter. Som flera av er är inne på så kan man ifrågasätta om en DD är en "dress". Det goda med DD är dess vida användningsområde. Där jag i alla fall tycker dress täcks in. Även om en ren dress är ännu bättre. Jag ska spana lite. Men jag tror mitt problem är att jag vill ha en DD men behöver en dress...
Sond du behöver en Rolex Veriflat.

http://www.chrono24.se/rolex/rolex-...at&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Plattaste Oystern. Väldigt cool. Har klämt på en i toppskick och det har gått minst två på Kaplans under de senaste åren. Mycket elegant och all Oyster-DNA som behövs PLUS skön sekundvisare!

A
 

Calleb

Breitling
2-Faktor
Omega_1.jpg

OK, kanske inte så långt från dina vintage Seamaster, men ett Geneve-ur utan datum från 60-talet är en "klockren" dressare. Skaffar du en dylik, istället för en Rolex/VC/JLC/IWC, får du dessutom pengar över att sy upp en kostym på Savile Row som passar till.:)
/Calle
 
Topp