• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken ficklampa har ni?

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Själv befinner jag mig i Florida i karantän (bor o arbetar i USA). Sitter häruppe på 18 våningen o kan inte göra så mycket. Men skaffa en kraftig lampa som lyser upp hav o strand det kan jag göra (Tack, Amazon!). Imalent dx80 32000 lumen. Satan i gatan! Ljuskäglan når över 800 meter. Vad tycker ni? Det var becksvart ute när jag tog bilden.
5CA66C01-9E45-43BE-B2AD-7518FF468194.jpeg
Hyfsat läge ändå att karantäna på! Håll ut :)
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Bumpar tråden lite😁
Prylidiot som man är så kan man ju inte låta bli ficklampor heller...
Har under några år använt olika modeller av Nebo. Mestadels Larry-modellerna.
Riktigt stabila med grymt ljus. 👍
Fick hem en ny sändning idag för dom har en tendens att bli sålda och presentade hela tiden🙂
IMG_20201106_143903.jpg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Bumpar tråden lite😁
Prylidiot som man är så kan man ju inte låta bli ficklampor heller...
Har under några år använt olika modeller av Nebo. Mestadels Larry-modellerna.
Riktigt stabila med grymt ljus. 👍
Fick hem en ny sändning idag för dom har en tendens att bli sålda och presentade hela tiden🙂
IMG_20201106_143903.jpg

Snygga. Vad får dessa lampor att sticka ut?
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Snygga. Vad får dessa lampor att sticka ut?
Mycket lampa för pengarna. Har testat billigare varianter av andra märken men dom känns just billiga jämfört..
Sen Larry-modellerna fick COB-LED blev dom än bättre än ursprunget som hade vanliga LED-dioder.
Två lägen vitt och blinkande rött . Elak magnet i botten. Tål att plågas ;)
En av lastbilchaffisarna som kör till oss på jobbet glömde sin stående med magneten på chassit.. Den stod kvar där 35 mil senare också när han upptäckte den :D
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Mycket lampa för pengarna. Har testat billigare varianter av andra märken men dom känns just billiga jämfört..
Sen Larry-modellerna fick COB-LED blev dom än bättre än ursprunget som hade vanliga LED-dioder.
Två lägen vitt och blinkande rött . Elak magnet i botten. Tål att plågas ;)
En av lastbilchaffisarna som kör till oss på jobbet glömde sin stående med magneten på chassit.. Den stod kvar där 35 mil senare också när han upptäckte den :D

Haha älskar magnet-storyn! Nästan lite farligt stark magnet!
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Bumpar tråden lite😁
Prylidiot som man är så kan man ju inte låta bli ficklampor heller...
Har under några år använt olika modeller av Nebo. Mestadels Larry-modellerna.
Riktigt stabila med grymt ljus. 👍
Fick hem en ny sändning idag för dom har en tendens att bli sålda och presentade hela tiden🙂
IMG_20201106_143903.jpg

Var beställer du dom från? Är lite sugen på att lägga en beställning på en lampa eller två men vet inte riktigt vad jag ska ha ännu, dessa lät ändå ganska vettiga.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Jag har en Led Lenser P7 som oftast är monterat på mitt gevär. Grönt filter är bra då vildsvin inte ser grönt ljus. Tycker det är en bra avvägning mellan pris, vikt och ljusstyrka.

IMG_3399.jpg



Har även en Petzl Actik Core pannlampa. Bra att använda när man går till och från pass under jakt. Stort plus att man både kan använda AAA men det ingick även ett återuppladdningsbart batteri som man kan ladda via USB-sladd.

IMG_3400.jpg
 

meo_swe

Audemars
Mycket lampa för pengarna. Har testat billigare varianter av andra märken men dom känns just billiga jämfört..
Sen Larry-modellerna fick COB-LED blev dom än bättre än ursprunget som hade vanliga LED-dioder.
Två lägen vitt och blinkande rött . Elak magnet i botten. Tål att plågas ;)
En av lastbilchaffisarna som kör till oss på jobbet glömde sin stående med magneten på chassit.. Den stod kvar där 35 mil senare också när han upptäckte den :D
Min kollega glömde vårat extraljus inne i blandaren på jobbet.. denna har alltså suttit (med magneten) hela dagen när vi blandat betong. Lampan funkar fortfarande klockrent:D

29911556-528A-4F2B-A29A-BA8C5B4FCB77.jpeg
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Satan vilken sjuk ficklampa det där, DX80. Var tvungen att kolla youtube. Man kan typ lysa upp pyramiderna på månen och sånt, nästan. Jag vet inte vad jag ska ha en till, jag behöver ingen.....men jag vill ha en!
 

Arcticreef

Panerai
Satan vilken sjuk ficklampa det där, DX80. Var tvungen att kolla youtube. Man kan typ lysa upp pyramiderna på månen och sånt, nästan. Jag vet inte vad jag ska ha en till, jag behöver ingen.....men jag vill ha en!
Du behöver en!
En lustig observation när man använder den i mörker är hur jävla mycket partiklar det susar omkring i luften. Syns bara vid väldigt kraftig belysning
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag ljusar upp denna svarta fredag genom att ha lagt en beställning på en DX80, med exakt samma motivering som @JensBP nämner ovan. Ingen aning om vad som är ett bra pris för den, men jag beställde från ljusakuten.se som har 25% på den i skrivande stund (ord. pris 3795kr).

Jag la inte ner många minuter från "undra om man skulle titta vad en sån där DX80 kostar" till orderbekräftelse, finns kanske billigare någon annanstans så det är ingen köprek från just den sidan men det kändes som ett OK pris för den.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag ljusar upp denna svarta fredag genom att ha lagt en beställning på en DX80, med exakt samma motivering som @JensBP nämner ovan. Ingen aning om vad som är ett bra pris för den, men jag beställde från ljusakuten.se som har 25% på den i skrivande stund (ord. pris 3795kr).

Jag la inte ner många minuter från "undra om man skulle titta vad en sån där DX80 kostar" till orderbekräftelse, finns kanske billigare någon annanstans så det är ingen köprek från just den sidan men det kändes som ett OK pris för den.
Jag köpte aldrig någon. Köpte en ny bratte istället, plus att jag är så fruktansvärt sugen på att köpa en ny Mac mini M1 som nästa inköp. Behöver den mer än en ficklampa, även om jag gärna skulle ha en, :)
 

Arcticreef

Panerai
Jag ljusar upp denna svarta fredag genom att ha lagt en beställning på en DX80, med exakt samma motivering som @JensBP nämner ovan. Ingen aning om vad som är ett bra pris för den, men jag beställde från ljusakuten.se som har 25% på den i skrivande stund (ord. pris 3795kr).

Jag la inte ner många minuter från "undra om man skulle titta vad en sån där DX80 kostar" till orderbekräftelse, finns kanske billigare någon annanstans så det är ingen köprek från just den sidan men det kändes som ett OK pris för den.
Mycket klokt beslut!
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Flyttar snart till hus. Kom på att några hyfsade ficklampor kan vara bra att ha. Ny värld för mig men insåg efter lite googlande att det finns gott om ficklampsentusiaster därute. En lampa i budgetsegmentet som återkom som bra bang for the buck var Convoy S2+ och uppföljaren S21A som ska leverera 2300 lumen.

Beställde två S21A för 17 dollar styck. Sen tillkom två 21700-batterier för 90 kr styck. Kul att se vad man kan få för runt 250 kr inkl uppladdningsbart batteri.

Ca 20 meter till trädet.

IMG_20210101_210718.jpg
Screenshot_2021-01-01-21-23-17-158_com.miui.videoplayer.jpg
Screenshot_2021-01-01-21-23-03-514_com.miui.videoplayer.jpg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Visar inte upp någon lampa, men är ute efter en. Tänkte först skapa en ny tråd, men provar att bumpa den här först.

Som sagt, är ute efter en ficklampa, med lite speciella krav. (Eller, jag tycker inte de är speciella, men efter att ha sökt på nätet har jag insett att de tydligen är det. :confused:)
Jag har redan en liten behändig i fickformat. Jag behöver inte ett sökstrålkastare för att belysa anfallande bombplan eller den mörka delen av månen. Jag behöver en lite större "lagom" lampa för utomhusbruk.

  • Räckvidd på 50-100 meter kanske.
  • Gissningsvis 400-500 lm, kanske upp till 1000.
  • VANLIGA BATTERIER! Laddningsbara är inte ett plus i min värld för något som används sällan och sporadiskt, men kanske akut. De slits ut, laddas ur, och kommer därför inte att vara laddade när man behöver dem. (Jag har däremot alltid ett förråd med vanliga batterier för diverse olika saker.)
  • En knapp, på sidan (inte i bakändan som är sämsta stället för en knapp), som har den unika funktionen att när man trycker på den så tänds lampan, och när man trycker på den igen, så slocknar den. Bara det. Inget flimmer, SOS, fyra olika styrkor, eller andra dumheter som man måste klicka sig förbi varje gång man använder den.
  • Jag kan möjligen acceptera olika effektlägen, men då ska det vara en separat knapp för det.
  • Jag kan acceptera zoom, men det är inte alls nödvändigt.
  • Jag tänker inte bada med den. (IPX4 duger.)
  • Storlek och vikt är inte så noga.
  • Pris - inte så känslig om den är bra, inom rimliga gränser.

Någon som har några förslag? På lampor, eller bra butik för dylika?

(Sökningar på nätet har bara varit frustrerande. Det finns 1000 olika lampor som säljs av 1000 olika mer eller mindre usla butiker med uselt med information eller sökmöjligheter. Man dränks av sk*t helt enkelt.)
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Visar inte upp någon lampa, men är ute efter en. Tänkte först skapa en ny tråd, men provar att bumpa den här först.

Som sagt, är ute efter en ficklampa, med lite speciella krav. (Eller, jag tycker inte de är speciella, men efter att ha sökt på nätet har jag insett att de tydligen är det. :confused:)
Jag har redan en liten behändig i fickformat. Jag behöver inte ett sökstrålkastare för att belysa anfallande bombplan eller den mörka delen av månen. Jag behöver en lite större "lagom" lampa för utomhusbruk.

  • Räckvidd på 50-100 meter kanske.
  • Gissningsvis 400-500 lm, kanske upp till 1000.
  • VANLIGA BATTERIER! Laddningsbara är inte ett plus i min värld för något som används sällan och sporadiskt, men kanske akut. De slits ut, laddas ur, och kommer därför inte att vara laddade när man behöver dem. (Jag har däremot alltid ett förråd med vanliga batterier för diverse olika saker.)
  • En knapp, på sidan (inte i bakändan som är sämsta stället för en knapp), som har den unika funktionen att när man trycker på den så tänds lampan, och när man trycker på den igen, så slocknar den. Bara det. Inget flimmer, SOS, fyra olika styrkor, eller andra dumheter som man måste klicka sig förbi varje gång man använder den.
  • Jag kan möjligen acceptera olika effektlägen, men då ska det vara en separat knapp för det.
  • Jag kan acceptera zoom, men det är inte alls nödvändigt.
  • Jag tänker inte bada med den. (IPX4 duger.)
  • Storlek och vikt är inte så noga.
  • Pris - inte så känslig om den är bra, inom rimliga gränser.

Någon som har några förslag? På lampor, eller bra butik för dylika?

(Sökningar på nätet har bara varit frustrerande. Det finns 1000 olika lampor som säljs av 1000 olika mer eller mindre usla butiker med uselt med information eller sökmöjligheter. Man dränks av sk*t helt enkelt.)
Kolla på Valostore
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Visar inte upp någon lampa, men är ute efter en. Tänkte först skapa en ny tråd, men provar att bumpa den här först.

Som sagt, är ute efter en ficklampa, med lite speciella krav. (Eller, jag tycker inte de är speciella, men efter att ha sökt på nätet har jag insett att de tydligen är det. :confused:)
Jag har redan en liten behändig i fickformat. Jag behöver inte ett sökstrålkastare för att belysa anfallande bombplan eller den mörka delen av månen. Jag behöver en lite större "lagom" lampa för utomhusbruk.

  • Räckvidd på 50-100 meter kanske.
  • Gissningsvis 400-500 lm, kanske upp till 1000.
  • VANLIGA BATTERIER! Laddningsbara är inte ett plus i min värld för något som används sällan och sporadiskt, men kanske akut. De slits ut, laddas ur, och kommer därför inte att vara laddade när man behöver dem. (Jag har däremot alltid ett förråd med vanliga batterier för diverse olika saker.)
  • En knapp, på sidan (inte i bakändan som är sämsta stället för en knapp), som har den unika funktionen att när man trycker på den så tänds lampan, och när man trycker på den igen, så slocknar den. Bara det. Inget flimmer, SOS, fyra olika styrkor, eller andra dumheter som man måste klicka sig förbi varje gång man använder den.
  • Jag kan möjligen acceptera olika effektlägen, men då ska det vara en separat knapp för det.
  • Jag kan acceptera zoom, men det är inte alls nödvändigt.
  • Jag tänker inte bada med den. (IPX4 duger.)
  • Storlek och vikt är inte så noga.
  • Pris - inte så känslig om den är bra, inom rimliga gränser.

Någon som har några förslag? På lampor, eller bra butik för dylika?

(Sökningar på nätet har bara varit frustrerande. Det finns 1000 olika lampor som säljs av 1000 olika mer eller mindre usla butiker med uselt med information eller sökmöjligheter. Man dränks av sk*t helt enkelt.)


Knepigt. Kanske denna? Den bockar av flera punkter på din lista. Tyvärr kör den multifunktion på en knapp.

 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Visar inte upp någon lampa, men är ute efter en. Tänkte först skapa en ny tråd, men provar att bumpa den här först.

Som sagt, är ute efter en ficklampa, med lite speciella krav. (Eller, jag tycker inte de är speciella, men efter att ha sökt på nätet har jag insett att de tydligen är det. :confused:)
Jag har redan en liten behändig i fickformat. Jag behöver inte ett sökstrålkastare för att belysa anfallande bombplan eller den mörka delen av månen. Jag behöver en lite större "lagom" lampa för utomhusbruk.

  • Räckvidd på 50-100 meter kanske.
  • Gissningsvis 400-500 lm, kanske upp till 1000.
  • VANLIGA BATTERIER! Laddningsbara är inte ett plus i min värld för något som används sällan och sporadiskt, men kanske akut. De slits ut, laddas ur, och kommer därför inte att vara laddade när man behöver dem. (Jag har däremot alltid ett förråd med vanliga batterier för diverse olika saker.)
  • En knapp, på sidan (inte i bakändan som är sämsta stället för en knapp), som har den unika funktionen att när man trycker på den så tänds lampan, och när man trycker på den igen, så slocknar den. Bara det. Inget flimmer, SOS, fyra olika styrkor, eller andra dumheter som man måste klicka sig förbi varje gång man använder den.
  • Jag kan möjligen acceptera olika effektlägen, men då ska det vara en separat knapp för det.
  • Jag kan acceptera zoom, men det är inte alls nödvändigt.
  • Jag tänker inte bada med den. (IPX4 duger.)
  • Storlek och vikt är inte så noga.
  • Pris - inte så känslig om den är bra, inom rimliga gränser.

Någon som har några förslag? På lampor, eller bra butik för dylika?

(Sökningar på nätet har bara varit frustrerande. Det finns 1000 olika lampor som säljs av 1000 olika mer eller mindre usla butiker med uselt med information eller sökmöjligheter. Man dränks av sk*t helt enkelt.)
Kan du kompromissa med att knappen sitter på änden kanske Surefire 6PX Tactical eller liknande kan vara något?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Knepigt. Kanske denna? Den bockar av flera punkter på din lista. Tyvärr kör den multifunktion på en knapp.
Kan du kompromissa med att knappen sitter på änden kanske Surefire 6PX Tactical eller liknande kan vara något?
Tack. Valostore var ju en bättre butik än de flesta, men tyvärr har de inget som riktigt uppfyller kraven. Nej, multifunktion och/eller knapp på bakänden är de två saker som jag inte kan kompromissa om. Det är en fråga om ergonomi och användbarhet. Jag tror inte de som har hittat på det verkligen har använt ficklampor på riktigt... eller så har de det, men skiter i att det suger. Anledningen till att göra så är sannolikt helt enkelt den vanliga: Det är billigare.

Att ha knappen i änden är bara bra om man håller den högt i ett omvänt grepp, som man alltid ser på film/TV. Det är bara det att jag aldrig sett någon som går omkring så i verkligheten. Jag vet inte varför de gör så. (Kanske för att de vill ha lampan i bild tillsamman med ansiktet på skådespelaren?)
Jag kanske ska nämna att jag har varit professionell ficklampsanvändare. :pompus: Jobbade i några år som nattväktare i min ungdom, med ficklampa som enda ljuskälla under ronder i kontor och industrilokaler, många långa nätter. Jag har rätt bra koll på hur man håller en ficklampa, och det är inte i axelhöjd. ;)

Men efter lite mer välriktade sökningar dök några alternativ upp. Det visar sig att jag inte är den enda som irriterat mig på felplacerad knapp och en massa "moder"...
T.ex. någon av dessa, som dessutom är så billiga att det är värt att prova:
Coleman 250M-300M-325M

Sedan trodde jag det här var ett alternativ:
Nitecore EF1
även om den är lite mer än jag behöver (med prislapp därefter) men sedan insåg jag att den bara tar laddningsbara batterier. :meh:
 
Topp