• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken "grail"?

Hej!

Mitt första inlägg här på klocksnack. Mycket trevligt forum måste jag säga! Trevligt med en sida som är hostad i hemtrakterna också :)

Nåväl. Försöker att bestämma mig för EN klocka. Har säkert köpt och sålt mellan 50-60 st klockor under tiden jag blev klockintresserad, men nu letar jag efter en jag kan behålla.

Har för närvarande en Certina DS podium, en Tissot Couturier och en Tissot Tradition. Väldigt fina klockor, men de känns inte riktigt "rätt".

Mina favoritklockor är: AP Royal Oak 15*** (har inte exakt koll på modell där), VC Overseas Chronograph, Panerai 111, omega seamaster planet ocean och Rolex Daytona. Är väldigt svag för stålkronografer med vit urtavla.

AP och VC är just nu bara en dröm och inget jag har råd att köpa nu. Just nu står det mellan Omegan eller Paneraien. Vilken hade ni valt och varför? Det är självklart en smaksak, men jag vill gärna höra era argument. Jag är ute efter att köpa begagnat just nu.
 

Isodor

Audemars
Är väldigt nöjd med min PO 42mm men det är jag det. Bra kvalité med ett riktigt bra urverk. Blir inte uttråkad på den heller..
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Välkommen till KS-familjen. Jag hade lagt kulorna på något jag får igen dem på när jag ångar mig och inser att det finns annat som lockar. Det där med grails är svårt :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hej!

Mitt första inlägg här på klocksnack. Mycket trevligt forum måste jag säga! Trevligt med en sida som är hostad i hemtrakterna också :)

Nåväl. Försöker att bestämma mig för EN klocka. Har säkert köpt och sålt mellan 50-60 st klockor under tiden jag blev klockintresserad, men nu letar jag efter en jag kan behålla.

Har för närvarande en Certina DS podium, en Tissot Couturier och en Tissot Tradition. Väldigt fina klockor, men de känns inte riktigt "rätt".

Mina favoritklockor är: AP Royal Oak 15*** (har inte exakt koll på modell där), VC Overseas Chronograph, Panerai 111, omega seamaster planet ocean och Rolex Daytona. Är väldigt svag för stålkronografer med vit urtavla.

AP och VC är just nu bara en dröm och inget jag har råd att köpa nu. Just nu står det mellan Omegan eller Paneraien. Vilken hade ni valt och varför? Det är självklart en smaksak, men jag vill gärna höra era argument. Jag är ute efter att köpa begagnat just nu.

Sub 114060 typ.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej och välkommen!:)
Mitt råd blir att noga prova dig fram innan du köper, och så ska du se att du hittar en vinnare bland alla förslag du nämner (eller hittar något du inte tänkt på innan).
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
En Tudor big block är väl ett vettigt alternativ till Daytona. Dessutom är den nog relativt värdesäker, du borde lätt få pengarna tillbaka när du vill byta "grail", och det vill man. Sanna mina ord. :oldman:
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Panna 111:a är ju det självklara valet. DET ÄR JU SOMMAR :) Om du nu inte väljer en orange PO såklart ;-)
 
C

Crowolf

Guest
Välkommen Pontus!
Smaken är som baken och jag hade själv aldrig satsat på nån av klockorna du talar om......men måste jag välja så blir det Pannan. :)
 

David

Bödeln
Hej och välkommen!

Vad gäller valet är det hugget som stucket, köp den som först dyker upp till bra pris så att du förhoppningsvis inte förlorar pengar när du flippar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skulle som JoberMan redan sagt gå efter en begad klassisk modell. I din lista så känns väl Paneraien lämplig som första offer. Någon stackare har tagit den stora smällen så efter det lär den inte röra sig mycket i värde. Köp en fin så kan du köra på den en stund medan du sparar mer slantar. När du väl har mer så säljer du Paneraien och köper en Daytona. Kör på Daytonan något år och spara samtidigt så den dagen du säljer den så har du råd med din AP 15xxx.

Ganska enkelt och lite nöje på vägen.

Lycka till!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Samt att det inte är en graal riktigt!
På allvar, vad/vilka märken är graal? Kan det vara vilka märken som helst? Jag inbillar mig att pp vc passerat som graal-godkända (allt enl iso 9001 givetvis)
Vill alltså på allvar ha ett svar kring graal-frågan. Klocklivet går väl eg endast ut på att få tag på sin graal!:blackalien:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
På allvar, vad/vilka märken är graal? Kan det vara vilka märken som helst? Jag inbillar mig att pp vc passerat som graal-godkända (allt enl iso 9001 givetvis)
Vill alltså på allvar ha ett svar kring graal-frågan. Klocklivet går väl eg endast ut på att få tag på sin graal!:blackalien:
Nä det håller jag absolut med om. Har väl en temporär graal och det är den omnämnda dinkan. Men ingen verklig graal.
 

David

Bödeln
På allvar, vad/vilka märken är graal? Kan det vara vilka märken som helst? Jag inbillar mig att pp vc passerat som graal-godkända (allt enl iso 9001 givetvis)
Vill alltså på allvar ha ett svar kring graal-frågan. Klocklivet går väl eg endast ut på att få tag på sin graal!:blackalien:

En graal måste vara väsentligt mer än en klocka som för tillfället är något för dyr. Den måste vara osmakligt svår att få tag på, en klocka som man utan att tveka skulle lämna ifrån sig hela samlingen, barnen och ena lungan för.

Märke/modell/pris spelar mindre roll.
 
D

Deleted member 1265

Guest
"In the original book by James Sallis, Driver didn't own an awful lot," prop master Will Blount tells GQ.com. "One of the things he did own was this beautiful watch that he had been given by his father. So it was an important for the character that it be something memorable, something iconic." The decision, made by Blount with Gosling's input, was to go with a Patek Philippe with a brown leather strap. "It's a cool choice: classic, understated. Modern-day stuntmen typically wear big diving watches - so it was a departure, a conscious choice."
Möjlig graal för mig.
YGjcvKv.jpg

Calatrava 5196 whitegold, fast med brown strap. I mina ögon är ägandet av en sådan klocka en orsak att skaffa barn så ngn blir arvtagare till den!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Skulle som JoberMan redan sagt gå efter en begad klassisk modell. I din lista så känns väl Paneraien lämplig som första offer. Någon stackare har tagit den stora smällen så efter det lär den inte röra sig mycket i värde. Köp en fin så kan du köra på den en stund medan du sparar mer slantar. När du väl har mer så säljer du Paneraien och köper en Daytona. Kör på Daytonan något år och spara samtidigt så den dagen du säljer den så har du råd med din AP 15xxx.

Ganska enkelt och lite nöje på vägen.

Lycka till!


Daytona och AP 15*** är liknande prissatta så det finns ingen anledning att spara i något år.
 
Topp