• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Jaeger-LeCoultre Reverso?

Vilken Reverso skulle du välja av följande? (Prisklass ca 40-55k)

  • Grand Taille

    Röster: 35 43.8%
  • Grand date

    Röster: 6 7.5%
  • Daydate

    Röster: 4 5.0%
  • Duoface

    Röster: 35 43.8%

  • Totala väljare
    80

Swejake

Omega
Hej klockvänner!

Jag är så vansinnigt sugen på en Reverso, men jag kan ta mig tusan inte välja vilken modell jag ska ha. Kanske ni kan komma med synpunkter/förslag/tips, särskilt om ni har erfarenhet av dessa fantastiska klockor.

Jag tänkte lägga mig någonstans i prisklassen 40-55k och på chrono24 finns det en mängd olika modeller för de pengarna. Tänkbara modeller är väl Duoface, Daydate, Grand Taile och Grand date med power reserv. Måste ju säga att Daydate är sjukt fin, men samtidigt saknar den funktioner eller displayback på baksidan, som de övriga har. Svårt som tusan!

Här kommer några bilder på de tänkbara modellerna:

Grand Taille
reverso-grande-taille.jpg

Grand date
jaeger-lecoultre-switzerland-a-stainless-steel-rectangular-3634098.jpg

Daydate
00pp-jaeger-lecoultre-reverso-calendar-watch-in-stainless-steel-ref-270-8-36-circa-2000.jpg


Duoface
61.png


Stort tack för era synpunkter!
 

Cjlstockholm

Breitling
Jag har en Reverso Duoface. Gillar klockan skarpt Stilren och perfekt under skjortan. Bytte också till strutsarmband på Nymans. Betalade 40 beg av kompis utan papper. Skulle ej köpt utan papper om jag ej känt säljaren.

Lycka till
 

Swejake

Omega
Tack för tipsen! Verkar som att Duo leder racet (skulle skapat en omröstning istället hehe). :) Skulle gärna köpt via forumet, men det är ytterst sällan som Reversos släpps här tyvärr! Mina handler är inte speciellt stora (har inte möjlighet att mäta nu, men har för mig att de är 16,5-17 cm), därför går kanske grand date bort.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack för tipsen! Verkar som att Duo leder racet (skulle skapat en omröstning istället hehe). :) Skulle gärna köpt via forumet, men det är ytterst sällan som Reversos släpps här tyvärr! Mina handler är inte speciellt stora (har inte möjlighet att mäta nu, men har för mig att de är 16,5-17 cm), därför går kanske grand date bort.

Det går att skapa en poll i efterhand :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej klockvänner!

Jag är så vansinnigt sugen på en Reverso, men jag kan ta mig tusan inte välja vilken modell jag ska ha. Kanske ni kan komma med synpunkter/förslag/tips, särskilt om ni har erfarenhet av dessa fantastiska klockor.

Jag tänkte lägga mig någonstans i prisklassen 40-55k och på chrono24 finns det en mängd olika modeller för de pengarna. Tänkbara modeller är väl Duoface, Daydate, Grand Taile och Grand date med power reserv. Måste ju säga att Daydate är sjukt fin, men samtidigt saknar den funktioner eller displayback på baksidan, som de övriga har. Svårt som tusan!

Här kommer några bilder på de tänkbara modellerna:

Grand Taille
reverso-grande-taille.jpg

Grand date
jaeger-lecoultre-switzerland-a-stainless-steel-rectangular-3634098.jpg

Daydate
00pp-jaeger-lecoultre-reverso-calendar-watch-in-stainless-steel-ref-270-8-36-circa-2000.jpg


Duoface
61.png


Stort tack för era synpunkter!
Titta också på Tribute 1931. De är riktigt fina, tycker jag, men vissa färger går upp till 800000 kr vilket blir lite över budget, men andra ryms inom budget, om du hittar en till salu d.v.s.
1434559542156.jpeg
DSC00003_zpsfbe1a4c8.jpg
jlc_5638661.jpg
jlc_image.3809013.jpg
JLC-reverso-tribute-moon-CA.jpg
New-Outreverso2.jpg
ReversoRouge.jpg
ReversoTribute.jpg
mint-jaeger-lecoultre-grande-reverso-ultra-thin-tribute-1931-duoface-q3788570.jpg
 

Swejake

Omega
Titta också på Tribute 1931. De är riktigt fina, tycker jag, men vissa färger går upp till 800000 kr vilket blir lite över budget, men andra ryms inom budget, om du hittar en till salu d.v.s.
1434559542156.jpeg
DSC00003_zpsfbe1a4c8.jpg
jlc_5638661.jpg
jlc_image.3809013.jpg
JLC-reverso-tribute-moon-CA.jpg
New-Outreverso2.jpg
ReversoRouge.jpg
ReversoTribute.jpg
mint-jaeger-lecoultre-grande-reverso-ultra-thin-tribute-1931-duoface-q3788570.jpg

Den blåa på bild 3 och den med månfas på bild 5 är ju fantastiska! Är riktigt svag för månfas, men känner att Grand Calendar är lite för dyr just nu, därför är den inte med i omröstningen
 
  • Like
Reactions: iap

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Har inte koll på måtten på alla modellerna, men skulle ta den minsta, eftersom jag inte tycker den gör sig så bra i större versioner. Men det är ju så klart en personlig preferens.

/B
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den blåa på bild 3 och den med månfas på bild 5 är ju fantastiska! Är riktigt svag för månfas, men känner att Grand Calendar är lite för dyr just nu, därför är den inte med i omröstningen
Jag tror att den blå är en London-edition. En av Tribute 1931-serien som kommit ut senast, men man ser dem nästan aldrig till salu. Kanske är det samlare som köper dem och behåller dem eller så finns det andra kanaler för dem än chrono24. Jag vet faktiskt inte. Jag bara gissar för att det är så för vissa andra märken.
 

iap

Breitling
Titta också på Tribute 1931. De är riktigt fina, tycker jag, men vissa färger går upp till 800000 kr vilket blir lite över budget, men andra ryms inom budget, om du hittar en till salu d.v.s.
1434559542156.jpeg
DSC00003_zpsfbe1a4c8.jpg
jlc_5638661.jpg
jlc_image.3809013.jpg
JLC-reverso-tribute-moon-CA.jpg
New-Outreverso2.jpg
ReversoRouge.jpg
ReversoTribute.jpg
mint-jaeger-lecoultre-grande-reverso-ultra-thin-tribute-1931-duoface-q3788570.jpg

Kan inte annat än att hålla med. Jag prova den svarta för några år sen men köpte aldrig vilket jag ångrar idag.

Den blå kom i år och borde finnas hos AD om jag inte misstar mig.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
GT. Classique är för liten för de flesta. Övriga modeller du nämner divergerar för mkt från den ursprungliga modellen
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den blåa på bild 3 och den med månfas på bild 5 är ju fantastiska! Är riktigt svag för månfas, men känner att Grand Calendar är lite för dyr just nu, därför är den inte med i omröstningen
Jag tror att den blå är en London-edition. En av Tribute 1931-serien som kommit ut senast, men man ser dem nästan aldrig till salu. Kanske är det samlare som köper dem och behåller dem eller så finns det andra kanaler för dem än chrono24. Jag vet faktiskt inte. Jag bara gissar för att det är så för vissa andra märken.
Testade den blåa för en vecka sedan. I London (Jaeger butik i Harrods). Riktigt fin och bra storlek. Hade dock lite högre förväntningar på bandet.

Jag håller med vad som skrivs ovan, testa klockorna i butik. De flesta modeller känns i mitt tycke för långa och stora. Det är en platt/rak och lång modell och bärs helt annorlunda mot en traditionellt rund klocka. Titta även på tjockleken, för med fler funktioner kommer även tjocklek som varken är snyggt eller elegant.
Jag har två, en ursprungs Reverso (från ca 1935) och en Classique från milleniumskiftet, bägge ca 24x37/38mm, Classiquen lite tunnare.
GT. Classique är för liten för de flesta. Övriga modeller du nämner divergerar för mkt från den ursprungliga modellen
Håller med till viss del. Dels att Reverson är bäst i ursprungsproportionerna och till viss del om Classiquens storlek(litenhet). Jag är en större kille än Flat-Eric, men bär mina Reverson med nöje. Min handled är 18cm och jag tycker som sitter bra och att det ser elegant ut, men jag är van vid klassiska (vintage) herrklockor. En Grand Taille är för lång i mitt tycke och täcker hela handledens ovansida med band som tycks falla rakt ner. Min rekommendation skulle vara att testa mediumversionen (24,5x40mm) som är nätt men ändå tillräckligt stor även i moderna preferenser. Den blåa (London) är just en sådan.
Här några bilder på mina;
C43DDDF5-2AE4-4FE7-8514-8E5294B7223C.jpeg
EE882568-9440-47D4-9220-7C23592C5A9C.jpeg
63EFCE32-4AC5-4E1B-9A2E-39D2C0A934FD.jpeg
35FD2731-EAA3-4A75-B5BB-9CCEF60B1AC7.jpeg
DBD5A48D-BBCC-4FC5-B797-8FA5D1DE9629.jpeg
 

Laplander

Rolex
Kanske Duoface för mej, just bara för att möjligheten finns med en Reverso. Frågan är hur mycket man kommer att köra med "andra sidan"? Kronan kommer ju på "fel" sida då. Blir det nyhetens behag som med Sapphire Sandwich att man beundrar urverket lite i början, men sedan 99% av tiden ser man faktiskt på framsidan?
 

Swejake

Omega
Kanske Duoface för mej, just bara för att möjligheten finns med en Reverso. Frågan är hur mycket man kommer att köra med "andra sidan"? Kronan kommer ju på "fel" sida då. Blir det nyhetens behag som med Sapphire Sandwich att man beundrar urverket lite i början, men sedan 99% av tiden ser man faktiskt på framsidan?

Jag förstår vad du menar, men vill tro att man skulle använda duo för att matcha kläder mm, då man inte använder den för dubbla tidszoner vid resor vill säga. :)
 
Topp