Laddar...
Erikson Urhandel
Klockor

Vilken Jaeger-LeCoultre Reverso?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Swejake, 9 november 2018.

?

Vilken Reverso skulle du välja av följande? (Prisklass ca 40-55k)

1. Grand Taille

31 röst(er)
    43,1%
  2. Grand date

4 röst(er)
    5,6%
  3. Daydate

4 röst(er)
    5,6%
  4. Duoface

33 röst(er)
    45,8%
  1. Swejake
    Trådstartare

Swejake Titan

Hej klockvänner!

Jag är så vansinnigt sugen på en Reverso, men jag kan ta mig tusan inte välja vilken modell jag ska ha. Kanske ni kan komma med synpunkter/förslag/tips, särskilt om ni har erfarenhet av dessa fantastiska klockor.

Jag tänkte lägga mig någonstans i prisklassen 40-55k och på chrono24 finns det en mängd olika modeller för de pengarna. Tänkbara modeller är väl Duoface, Daydate, Grand Taile och Grand date med power reserv. Måste ju säga att Daydate är sjukt fin, men samtidigt saknar den funktioner eller displayback på baksidan, som de övriga har. Svårt som tusan!

Här kommer några bilder på de tänkbara modellerna:

Grand Taille
    reverso-grande-taille.
    Grand date
    jaeger-lecoultre-switzerland-a-stainless-steel-rectangular-3634098.
    Daydate
    00pp-jaeger-lecoultre-reverso-calendar-watch-in-stainless-steel-ref-270-8-36-circa-2000.

Duoface
    61.

Stort tack för era synpunkter!

Ganga, spammerstakeahike, Andres77 och 5 andra gillar detta.
  2. Cjlstockholm

Cjlstockholm Plast

Jag har en Reverso Duoface. Gillar klockan skarpt Stilren och perfekt under skjortan. Bytte också till strutsarmband på Nymans. Betalade 40 beg av kompis utan papper. Skulle ej köpt utan papper om jag ej känt säljaren.

Lycka till

Swejake och Aquastaren gillar detta.
  3. Jerico

Jerico Festminister Premium

Från:
    Hufvudstaden
    Pröva. GT är stor tex. Kolla på reverso Classique. Sitter fint på mig. (18cm) handled.

NiklasArvid och Swejake gillar detta.
  4. Triumf

Triumf Silver

Duon är ju riktigt fint :hungry:

Swejake gillar detta.
  5. Operator

Operator Titan

Jag hade valt duon, nice att ha både svart och vit/silver tavla :)

Swejake och Triumf gillar detta.
  6. iap

iap Plast

Reverso är enligt mig en klocka man måste testa på handleden. Upplevelsen på handleden varierar väldigt mycket mellan modellerna vilket inte alltid speglad i måtten.

stelah, Swejake och Roffe Persson gillar detta.
  7. Camo00

Camo00 Diamant Premium

Från:
    Malmö
    Baksidan måste ju vara i stål, för att skydda klockan när Du spelar polo! Alltså ingen med displayback eller extra funktioner, kör original!

Teletomte, Swejake och Heinrich.a gillar detta.
  8. Heinrich.a

Heinrich.a Brons

Från:
    Vintern
    +1 sedan ska du inte vara rädd för att gravera baksidan!

Swejake och Camo00 gillar detta.
  9. hampusg

hampusg Tantal Friends Of KS Premium

Duo!

Triumf och Swejake gillar detta.
  10. AndersEd

AndersEd Plast

Jag skulle också valt duo!

Swejake gillar detta.
  11. bernoulli

bernoulli Tantal

Grand Taille!

Swejake gillar detta.
  12. Swejake
    Trådstartare

Swejake Titan

Tack för tipsen! Verkar som att Duo leder racet (skulle skapat en omröstning istället hehe). :) Skulle gärna köpt via forumet, men det är ytterst sällan som Reversos släpps här tyvärr! Mina handler är inte speciellt stora (har inte möjlighet att mäta nu, men har för mig att de är 16,5-17 cm), därför går kanske grand date bort.

13. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

Det går att skapa en poll i efterhand :)

Swejake gillar detta.
  14. benknäckaren

benknäckaren Titan

Two face.! helt klart

Swejake gillar detta.
  15. Swejake
    Trådstartare

Swejake Titan

Tack för tipset! Är relativt nya här så, sånt uppskattas! :)

Clark Kent gillar detta.
  16. stelah

stelah Platina

Titta också på Tribute 1931. De är riktigt fina, tycker jag, men vissa färger går upp till 800000 kr vilket blir lite över budget, men andra ryms inom budget, om du hittar en till salu d.v.s.
    1434559542156. DSC00003_zpsfbe1a4c8. jlc_5638661. jlc_image.3809013. JLC-reverso-tribute-moon-CA. New-Outreverso2. ReversoRouge. ReversoTribute. mint-jaeger-lecoultre-grande-reverso-ultra-thin-tribute-1931-duoface-q3788570.

krämbulle, Heinrich.a, Triumf och 3 andra gillar detta.
  17. stelah

stelah Platina

18. Swejake
    Trådstartare

Swejake Titan

Den blåa på bild 3 och den med månfas på bild 5 är ju fantastiska! Är riktigt svag för månfas, men känner att Grand Calendar är lite för dyr just nu, därför är den inte med i omröstningen

iap gillar detta.
  19. B Wooster

B Wooster Tantal

Har inte koll på måtten på alla modellerna, men skulle ta den minsta, eftersom jag inte tycker den gör sig så bra i större versioner. Men det är ju så klart en personlig preferens.

/B

Rozzy och Swejake gillar detta.
  20. stelah

stelah Platina

Jag tror att den blå är en London-edition. En av Tribute 1931-serien som kommit ut senast, men man ser dem nästan aldrig till salu. Kanske är det samlare som köper dem och behåller dem eller så finns det andra kanaler för dem än chrono24. Jag vet faktiskt inte. Jag bara gissar för att det är så för vissa andra märken.

Swejake gillar detta.
  21. spammerstakeahike

spammerstakeahike Silver

Duo. Två klockor i en.

Triumf och Swejake gillar detta.
  22. iap

iap Plast

Kan inte annat än att hålla med. Jag prova den svarta för några år sen men köpte aldrig vilket jag ångrar idag.

Den blå kom i år och borde finnas hos AD om jag inte misstar mig.

23. Speedo

Speedo Plast

Röstade för en Grand Taille för att jag själv valde just den modellen ett par år sedan och är sjukt nöjd!
    3B0889D3-B0F4-405B-9865-EDD429EA5BFF.

24. Flat-Eric

Flat-Eric Stålklockans beskyddare

GT. Classique är för liten för de flesta. Övriga modeller du nämner divergerar för mkt från den ursprungliga modellen

Swejake gillar detta.
  25. Broderjimmy

Broderjimmy Brons Premium

Från:
    Haag
    Magisk klocka i guld! Finns just denna referensen fortfarande i produktion, eller får man isåfall vända sig till begagnatmarknaden?

Swejake gillar detta.
  26. stelah

stelah Platina

Det finns, tror jag, de med två helt separata verk i, men annars är duo en klocka med två framsidor för det är samma verk som driver. :)

spammerstakeahike gillar detta.
  27. Speedo

Speedo Plast

Tack! Nej finns inte i produktion längre, men går att hitta begagnat - sök efter ref 270.2.62

28. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Testade den blåa för en vecka sedan. I London (Jaeger butik i Harrods). Riktigt fin och bra storlek. Hade dock lite högre förväntningar på bandet.

Jag håller med vad som skrivs ovan, testa klockorna i butik. De flesta modeller känns i mitt tycke för långa och stora. Det är en platt/rak och lång modell och bärs helt annorlunda mot en traditionellt rund klocka. Titta även på tjockleken, för med fler funktioner kommer även tjocklek som varken är snyggt eller elegant.
    Jag har två, en ursprungs Reverso (från ca 1935) och en Classique från milleniumskiftet, bägge ca 24x37/38mm, Classiquen lite tunnare.
    Håller med till viss del. Dels att Reverson är bäst i ursprungsproportionerna och till viss del om Classiquens storlek(litenhet). Jag är en större kille än Flat-Eric, men bär mina Reverson med nöje. Min handled är 18cm och jag tycker som sitter bra och att det ser elegant ut, men jag är van vid klassiska (vintage) herrklockor. En Grand Taille är för lång i mitt tycke och täcker hela handledens ovansida med band som tycks falla rakt ner. Min rekommendation skulle vara att testa mediumversionen (24,5x40mm) som är nätt men ändå tillräckligt stor även i moderna preferenser. Den blåa (London) är just en sådan.
    Här några bilder på mina;
    C43DDDF5-2AE4-4FE7-8514-8E5294B7223C. EE882568-9440-47D4-9220-7C23592C5A9C. 63EFCE32-4AC5-4E1B-9A2E-39D2C0A934FD. 35FD2731-EAA3-4A75-B5BB-9CCEF60B1AC7. DBD5A48D-BBCC-4FC5-B797-8FA5D1DE9629.

29. Laplander

Laplander Titan

Kanske Duoface för mej, just bara för att möjligheten finns med en Reverso. Frågan är hur mycket man kommer att köra med "andra sidan"? Kronan kommer ju på "fel" sida då. Blir det nyhetens behag som med Sapphire Sandwich att man beundrar urverket lite i början, men sedan 99% av tiden ser man faktiskt på framsidan?

Rozzy och Swejake gillar detta.
  30. Swejake
    Trådstartare

Swejake Titan

Jag förstår vad du menar, men vill tro att man skulle använda duo för att matcha kläder mm, då man inte använder den för dubbla tidszoner vid resor vill säga. :)

Triumf gillar detta.
Mollstedt