• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken juvel ?

rogart-63

Patek
Nån som känner igen den här modellen på juveler . Den ena är trasig .Sitter i balansen . Tydligen samma som sitter i Miyota 8200 .Men tyvärr var den för stor . Letar en ny ? Men vet inte vad jag ska söka på ?

DSC03969.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad är det för verk? Du får nog mäta om du inte hittar vilka värden det ska vara.
 

rogart-63

Patek
Ett PUW60 verk . Googlat lite och kommit fram till att det nog heter Parashock . Men hittar inga som säljer delar . Seiko och citizen använder sig av dessa juveler tydligen ?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ett PUW60 verk . Googlat lite och kommit fram till att det nog heter Parashock . Men hittar inga som säljer delar . Seiko och citizen använder sig av dessa juveler tydligen ?
Parashock är ju citizen seikos stötskydd, du borde kunna köpa på cousin bara du vet storleken på juvelen och hålet där tappen ska vila emot.
Edit: det finns speciella mätbrickor i vilken du stoppar ner balansaxeln och testar dig fram vilken som passar bäst.

Tror det finns ett youtube klipp där mark visar hur man väljer ut en ny juvel.
 

rogart-63

Patek
Ah, sorry. Såg inte att det var en del av stötskyddet du också behövde. Då är det nog lättast att försöka få tag på ett reservdelsverk och plocka från.
Får nog bero .Köpte några gamla klockor och verk på tradera . Detta var ett av dom . Det var mest tänkt som reservdelsverk . Men alltid kul att se om man kan få snurr på nån gammal klocka .
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Var det såna verk jag köpte av dig @rogart-63? Jag är tyvärr på jobbet i ca 12 dagar till men om du vill kan jag kolla när jag kommer hem.
 
Topp